Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mezen vreten de mirabellen terwijl je ernaast staat...


Kruidje

Aanbevolen berichten

Dit is echt te gek. Bij mijn vriendin vreten de mezen de halfrijpe mirabellen uit de boom terwijl we ernaast staan te buurten. Brutaal zeg!

 

Het lijkt wel dat ze niet genoeg te eten kunnen vinden. Ze zouden toch insekten moeten eten in deze tijd van het jaar?

 

Zijn ze vergeten hoe ze zelf eten moeten zoeken of is er gewoon niet zo veel? Ik bedoel: er zijn er tegenwoordig natuurlijk een hoop tuinen waar niets in bloeit en waar alles wordt doodgespoten wat zijn kop opsteekt.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de regen en late vorst is er inderdaad niet zoveel te eten in de tuinen. Het gekke is dat hier vrijwel geen wespen zijn. Een groot gezin mussen komt iedere dag enkele keren in mijn kas muggen en vliegen vangen. Mijn gele en rode kruisbessen waren in een nacht opgegeten door de kauwtjes(denk ik) Het was anders niet niks..de struiken hingen behoorlijk vol.In een nacht was alles weg, zelfs geen halve kruisbes te vinden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat mezen de boosdoeners zijn want zover ik weet vreten die geen vers fruit en zoeken ze alleen maar naar insecten in de boom. De echte boosdoeners zijn waarschijnlijk spreeuwen, merels en kauwtjes die 's morgens als het licht wordt hun buikje komen vol vreten en daardoor niet zo opvallen.

Als ik teveel bessen heb , zoals dit jaar , laat ik die aan de struiken hangen voor de vogels. Ze blijven nog vrij lang hangen omdat de voorkeur van de beestjes uit gaat naar de kersen van de buurman . Zodra de laatste kers uit de boom is zijn mijn bessen aan de beurt en die zijn dan , net zoals bij appelvrouw , in notime verdwenen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stond er toch echt naast en ik ben ervan overtuigd dat er happen uit de mirabel gingen! De mezen zaten een meter van ons vandaan te eten. Bleef alleen de pit nog hangen... Heel raar. Ik zal het nog eens in de gaten houden als ik er weer ben. Misschien heb ik het toch mis.

 

Bij mij springen de grashoppers door de tuin en er vliegt en kruipt van alles rond. Het is wel zo dat ik nog maar een wesp heb gezien. De mezen zijn ook ergens anders gaan eten. Ik zie hier de laatste tijd alleen duiven en merels.

 

Dus appelvrouw: Je moet een kersenboom planten bij je bessen waar je niet van plan bent om teveel van te oogsten. Of een grote planten en heel wat jaren wachten... Ik ken mensen waar ik vroeger woonde die oogsten de onderste 2-3 m zelf en laten de bovenste 10 m voor de vogels. Daar in de buurt zit zo veel fruit dat de bessen blijven hangen voor degene die ze geplant heeft.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...