Jump to content

Kruidje

Members
  • Content Count

    1,507
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Personal Information

  • LOCATION
    regio Ehv

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Eindelijk eindelijk doet de daslook het een beetje. En in die hoek mag hij lekker uitbreiden. Daar groeit toch niets anders (droge schaduw). En de snijbiet uitgeplant.
  2. Ik denk dat je niet heel snel te veel koolstof in de hoop hebt. De houtvezels zijn ten slotte gemengd met de keutels en daar zit heel wat stikstof in. Ik doe zelf aan heet composteren met als recept 60% houtig materiaal, 30 % groen, 10 % materiaal met een hoog stikstofgehalte (heb je alleen nodig als je een hete hoop zou willen) Ik zie ook als enig negatief punt van het geheel dat de houtvezels erg fijn zijn en er dus weinig lucht in de hoop zit. Het zal zeker vergaan maar liever wil je toch zo veel mogelijk zuurstof in de hoop hebben. Dus dan is omscheppen wel een goed idee zoals Patrijs zegt. Houtsnippers met konijnenkeutels zijn trouwens ook een prima mulch voor blauwe bessen en rhododendron. Dat kan je direct uit de bak zo op de grond leggen.
  3. Als je vanuit het perspectief van bodemleven en plant en hun samenwerking kijkt dan zegt de pH van de bodem niet zo veel. Dan meet je namelijk 1) normale bodemgesteldheid van de bodemsoort die je hebt (zit er van nature veel of weinig calcium en andere positief geladen mineralen in) 2) wat de bodemorganismen in het verleden gepresteerd hebben (anaerobe bacteriën kunnen het pH laten zakken tot onder 5,5 (wat onder normale omstandigheden de ondergrens is wat schimmels in een bos bewerkstelligen 3) een gemiddelde van wat de organismen en planten in het wortelsysteem van de plant met elkaar uitspoken. De plant voedt namelijk bepaalde bacteriën en indien aanwezig goedaardige schimmels op een manier waardoor juist degenen zich vermenigvuldigen die de mineralen vrij kunnen maken uit de bodem die de plant op dat moment nodig heeft. De aerobe bacteriën drijven met hun slijm het pH op en de schimmels laten door de zuren die ze gebruiken om mineralen uit zand, silt, klei en stenen te halen, het pH zakken. Wat je dus meet is een of ander gemiddelde waar de plant niet zo vreselijk veel aan heeft omdat binnen het wortelsysteem van de plant de situatie per mm3 kan verschillen. Belangrijker is het om een divers microscopisch bodemleven te hebben en dus niet alleen bacteriën maar ook schimmels, nematoden, protozoa en kleine geleedpotigen, die de plant op elke seconde van de dag van de benodigde nutriënten voorzien. Wat ook belangrijk is om verdichte bodemlagen te doorbreken zodat je niet zuurstofarme situaties krijgt waarin de onwenselijke organismen gedijen. Het komt goed uit dat de wenselijke organismen (en hierbij vooral de schimmels) er ook voor zorgen dat de structuur in de bodem zo wordt dat er minder kans op bodemverdichting ontstaat.
  4. Als je wat hooi hebt zou je hier ook gebruik van kunnen maken bij de aardappelen. Je wilt tenslotte geen groene aardappelen kweken... Bij interesse dit is de methode van Ruth Stout.
  5. @Mellie, let wel op met welke compost als je een dikke laag gaat gebruiken. Zelfgemaakt compost is goed indien er niet te veel mest inzit. Groencompost werkt goed. GFT compost is vaak echt erg. Daar moet je goed over nadenken (en kijken/voelen) of je dat wilt gebruiken - hoor er regelmatig erge verhalen over. Compost moet rijp zijn dus geen stank, niet meer warm.
  6. @donaldk, ik doe dit direct bij Elaine Ingham en het is super interessant. Ze doet de begeleiding van de studenten niet alleen maar we hebben allemaal wel de mogelijkheid om haar direct vragen te stellen. In Nederland ben ik dan direct de volgende laag ... Daarnaast zijn er natuurlijk mensen die op soortgelijke informatie hun eigen toko draaien .
  7. Zijn het losse brokken of zit het allemaal muurvast? Dat is een groot verschil. Je hebt met de compost in ieder geval een goed zaaibed en de rest doen de planten wel. Je kan met een metalen staf in de grond porren. Als je er met niet al te veel kracht tot 20 cm diep kan komen, heb je een situatie als of je 1 spade diep hebt gespit. Beter zou dieper zijn maar in eerste instantie moet je niet te veel verwachten. Het beste wat je kan doen is om zo veel mogelijk compost aan deze grond toe te voegen (zand heeft vaak eerder een averechts effect omdat je door bodemprocessen en regen lagen kan krijgen en dan ben je pas echt ver van huis.). Als je het organische stof gehalte verhoogd kan je op termijn een grond krijgen die zich gedraagt als een optimale mengsel klei en zand - terwijl het nog steeds 100% klei is. Dat zelfde geldt trouwens voor pure zandgrond. Ik houd me bezig met de micro-organismen in de grond en ik zou je aanbevelen om de schimmels weer terug in je grond te brengen. Dit kan bij voorbeeld door houtsnippers op je paden te leggen en daar te laten verteren. Achteraf schep je de inhoud van de paden op je bedden. En je houdt het vanaf dan no-till (alleen minimale, noodzakelijke grondbewerking) omdat je anders de schimmels weer tegenwerkt. Of je gaat de micro-organismen enten - maar dat is best kennisintensief en daar moet je zin in hebben. Waarom de schimmels? Omdat de goede schimmels veel functies hebben in de grond. In jouw geval telt waarschijnlijk het meest dat ze structuur in de grond brengen en de klein in een geflocculeerde staat kunnen houden - dat dus de klei-plaatjes elkaar afstoten waardoor ook weer meer lucht in de grond komt. Daarnaast zijn schimmels in de grond een prima verdedigingssysteem tegen de ziekteverwekkende schimmels. Ah - ik kan hier dagen over praten.
  8. Zou je niet gewoon de laag compost boven op de grond doen? Daarin kan je makkelijk zaaien en de klei daaronder komt na verloop van tijd wel goed. Met 3-5 cm compost kom je al een heel eind - als je er voor het eerst bezig bent zou je zelfs nog een dikkere laag kunnen doen 5-8 cm.
  9. Dit jaar wil ik de voormoestuin weer in gebruik nemen. Er stond de laatste jaren voornamelijk onkruid en wat overgebleven aardbeien en oregano (nam-nam-nam). Ik was in die tijd bezig met de gemeenschapstuin hiernaast, later mijn eigen stukje in de gemeenschapstuin en later met composteren en nog later niet zo heel er veel... en met mijn project van de opleiding tot Soil Food Web Consultant (bodemvoedselwebadviseur) Een stukje in de voormoestuin is al weer onkruidvrij en ingezaaid met peulen. De rozemarijn bloeide vorig weekend (1 week na de sneeuw en kou) al weer en ik eet al 1,5 weken iedere dag kruiden uit de tuin op mijn boterham. En vandaag zag ik dat de chinese bieslook al weer opkomt.
  10. Brandnetelgier stelt nutriënten ter beschikking in organische vorm en niet als zout. Dat is dus goed. Zelf ben ik er niet zo een fan van omdat het gaat om het toevoegen van anaerobe organismen en die wil ik zo min mogelijk kweken. Ik ga zelf voor compost, compostextract en compostthee waarin ik de gewenste aerobe organismen kweek. Het idee hierachter is dat de organismen op termijn een deel van het werk van het voeden van de plant voor hun rekening nemen en de ecosysteemdiensten van de bodem worden hersteld (structuur, bodemvruchtbaarheid, etc.)
  11. Het is beter om nutriënten (Calcium, Magnesium, etc.) toe te voegen via compost (wat van planten gemaakt is bevat ook de nutriënten die in de planten hebben gezeten).
  12. Ik wil graag vermelden dat kalk een zout is (net als het bij kunstmest om zouten gaat). Zouten onttrekken water aan de bodem - als het vochtig is dan is dat voor de planten niet zo een probleem maar wel voor het bodemleven. Bacteriën herstellen zich meestal snel genoeg maar mocht je door niet spitten of frezen ondertussen wat ander microscopisch bodemleven hebben opgebouwd dan hebben deze het wel zwaar als je zouten aan de bodem toevoegt en de gevoeligste hiervan leggen dan het loodje. Daarbij komt dat kalk erg snel uitspoelt dus je hebt er maar zeer kort iets aan.
  13. Beste mensen, Het is heel wat jaren geleden dat ik hier regelmatig ben gekomen. Ondertussen zijn we 2 tieners, 1 bijna burn-out, 1 bijna complete opleiding (tot bodemvodselwebadviseur) en nog veel anders verder. Ik moestuinier vanaf dit jaar weer in mijn voortuin en doe de dingen die wat minder vaak aandacht nodig hebben op mijn stukje in de gemeenschapstuin die al een aantal jaren hier een aantal meters verderop ligt. Ik eet al weer volop uit de tuin (muur/kraailook/zwartmoeskervel) op brood en binnenkort mag ik veldsla oogsten. Heel bijzonder was dat ik gisteren kleine veldslaplantjes in mijn stapelmuurtje vond. Die hebben zich daar zelf uitgezaaid. Het ziet er schattig uit en binnenkort kan ik ervan oogsten. En nu hoop ik dat ik de tijd blijf vinden om zo en dan hier met jullie uit te hangen! Groetjes, Kruidje
  14. Kruidje

    Moringa Oleifera

    kwam dit topic net tegen via Google. Wat raar dat dezelfde tekst van Wilcu (op dat forum wat je noemt zijn eerste en enige bericht) ook elders voorkomt. Klinkt een beetje als een verkooppraatje. Is het hier al iemand gelukt om die bomen te laten groeien in Nederland? Een vriendin van me is erg geïnteresseerd en als het haar lukt zet ik er ook wel een in de woonkamer neer.
  15. Ik meld me helaas af van de wedstrijd. Geen van de zaadjes is opgekomen. Veel succes aan alleen die nog in de running zijn. Ben hier een heel tijdje niet geweest.

Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...