Jooze Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 (edited) Courget op zoet-zuur- Courget 1 kilo- 1 rode ui- kruiden (b.v. koriander korrels, dillezaad, 1 laurierblad p.pot, 1 steranijs p.pot & dillezaad).- 1/2 liter azijn (liefst inmaak azijn)- 300 gram suiker- 3 eetlepels zout 1. Was de courget en uit, snij deze in gelijkmatige stukjes gooi alles bij elkaar on een grote kom. Gooi het zout erover en laat dit enkele uren in de koelkast staan.2. Vlak voor je aan stap 3 toe bent pak je de glazen potten met schroefdeksel waar je alles in wil doen. Was deze goed af en zet de potten en deksels in een pan kokend water, om te destileren. Haal de potten ed en met een schone tang, en zet ze op een vochtige theedoek (dit is om te voorkomen dat het glas barst).3. Doe alle Courget stukjes in de vergiet en spoel alles grondig af.4. Breng in een pan alles azijn, suiker en kruiden (min het laurierblad en de steranijs) & de courget en ui aan de kook. En laat 5 min doorkoken.5. Doe het laurierblad en de steranijs in de potten schep de courget erin en giet hierna de suikerazijn met kruiden erover zodat de courget onder staat. De pot moet niet helemaal vol zijn (ongeveer een cm lucht laten).6. Schroef de deksels er direct op en zet ze op zijn kop (zodat het goed vacuüm zuigt het vocht komt nu op de plekken waar lucht zit).7. Na een paar minuten (minuut of 5) rechtop zetten en af laten koelen.8. Deksels moeten plop zeggen (soms hoor je het niet maar als je met je vinger op de deksel drukt als ze afgekoeld zijn mogen ze niet meer "klikken"). In een donkere kast bewaren dit hou je zo een jaar goed. Dit recept kan je ook gebruiken voor b.v. pompoen je moet dan alleen de kooktijd aanpassen. Edited February 15, 2011 by Guest Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Jorieke123 Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Waar koop je inmaak azijn dan? Vorige zomer heb ik courgettes in gemaakt op een zelfde manier. Niet hetzelfde recept... ze waren wel erg zuur!! Met dit recept worden ze echt lekker zoet/zuur? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Inmaak azijn is in iedere supermarkt wel te koop. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jooze Posted February 24, 2011 Author Posted February 24, 2011 Inmaakazijn heeft een hoog zuurpercentage. Dit maakt deze azijn geschikt voor het inmaken van groenten en dergelijke. Inmaakazijn is kleurloos en heel sterk. Kunstazijn heeft een dubbel zuurpercentage en is uitsluitend als schoonmaakmiddel te gebruiken.Inmaakazijn heeft een hoger zuurpercentage: 10% tegenover 3-4% voor gewone. ff gegoogled en hierboven de antwoorden... Dus gewone blanke azijn zoeken met een zuurpercentage van 10 % Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Jorieke123 Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Ik heb het zuurpercentage niet op de flessen zien staan.. En bij vergelijking tussen natuurazijn en inmaak azijn, bleek die laatste dus water te bevatten. Wat mij minder zuur lijkt? Ben in de war nu Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Recommended Posts