lilly Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Hallo Allemaal,Ik ga samen met mijn zoon van 9 een mooie moestuin aanleggen in onze achtertuin. We willen de hele tuin gaan gebruiken om mooie groenten, kruiden en planten te zaaien. Voor de consumptie en voor de sier. Mijn zoon wil nog een zakcentje verdienen door onze groenten te verkopen en dan weer nieuwe zaden te kopen voor nieuwe groenten. Hij is helemaal enthousiast (ik ook). De grond van onze tuin is "opgebrachte zandgrond?" Onze vraag is; wat is de beste grond voor onze moestuin om mee te beginnen volgend jaar? Ik heb gelezen dat zand goed is om door de grond te verwerken. De grond "slaat" nu vrij snel dicht bij regen. We willen in februari volgend jaar goed van start gaan, dus tips zijn welkom. Het gaat om een "gewone" achtertuin waar verschillende planten in hebben gestaan (persicaria, hortensia, geraniums). De grond lijkt nu wat compact en vast te zijn. Graag zou ik de grond wat luchtiger maken..... en is een groenbemester (spinazie, tuinkers, oid) handig of kan ik beter bemeste tuinaarde erop gooien?Alvast bedankt.Groetjes,Jochem en Evelien Quote
Kruidje Geplaatst: 15 augustus 2012 Geplaatst: 15 augustus 2012 Ik denk dat een groenbemester een goed idee is. Er is zeker een gebrek aan humus. En het is nu de juiste tijd om groenbemester te zaaien. Ik heb vorig jaar mijn zandgrond (soortgelijk verschijnsel) ingezaaid met Phacelia. Dat voegt tegelijk met de organische massa ook nog stikstof toe aan de grond en je krijgt geen conflicten met de verschillende groentes (heel andere plantenfamilie). Zaai Phacelia niet waar je komend jaar erwten of bonen wilt zaaien. Kompost zou ook een goed idee zijn. Heb je al een komposthoop? Je zou de grond kunnen laten testen. Dan weet je of er gebreken aan voedingsstoffen of mineralen zijn en voeg je niet te veel en niet te weinig toe met je mest. Ik wil dit nog steeds laten doen maar blijf het maar uitstellen. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Jorg Geplaatst: 15 augustus 2012 Geplaatst: 15 augustus 2012 Hallo Jochem en Evelien, Even in vogelvlucht een antwoord op de vragen. Je zou voor een groenbemester kunnen gaan zodat de grond bedekt blijft. In dit geval (compact en vaste grond) zou ik voor een diepwortelende groenbemester gaan. Deze kun je dan in het najaar of het voorjaar onderspitten met een lading (paarden)mest of compost. Alleen mest/compost onderspitten/infrezen is natuurlijk ook prima om de bodem te verbeteren. Dat is overigens een proces van jaren. Je kunt er ook voor kiezen om niet te spitten maar om elk jaar een dikke laag compost als toplaag aan te brengen (erg inspirerend en goed boek: Charles Dowding's Vegetable Course) Zand door de bodem mengen is niet aan te raden: kleigrond-verbeteren-t3606-20.html#p97946 Bemeste tuinaarde ook liever niet gebruiken (bevat te weinig humus). Ik zou nu alvast wat bedjes klaar leggen: nu o.a. nog zaaien: spinazie, sla/bladgroente, rucola, mizuna, ... (even zelf zoeken op het i-net). Snelle start = plantjes kopen op de markt. Quote
lilly Geplaatst: 15 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2012 @ kruidje... we hebben de tuin leeggehaald en gaan de grond omspitten en mosterdzaad zaaien als groenbemester. Veder hebben we gevraagd om de grond van de tuin te analyseren bij de welkoop. Dat is service dus kost niets. So far so good (alleen een beetje rugpijn van het spitten, maar hoort erbij) Quote
lilly Geplaatst: 15 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2012 @ Jorg... bedankt voor je adviezen... gaan we zeker ter harte nemen. Compost maken duurt volgens mij even en we zijn net begonnen met tuinafval in een compostbak te doen. Dus het wordt of kant en klare compost of mest. We zien wel. Trouwens, waarom nu al zaaibedjes maken? Quote
rubo Geplaatst: 28 augustus 2012 Geplaatst: 28 augustus 2012 Ik denk dat je het beste een fikse hoeveelheid compost door de grond kan mengen. Er zijn gemeenten waar je gratis een aanhanger vol kan ophalen.Denk goed na over de juiste indeling, een voldoende breed hoofdpad, ruimte voor de compostbakken en mogelijk een koude bak.Over compost is op dit forum erg veel te lezen en met een moestuin pruduceer je vrij veel tuinafval wat gecomposteerd kan worden. Met een koude bak (plat glas) kan je het seizoen vervroegen en verlengen. Quote met vriendelijke groet, Rubo
keesie Geplaatst: 23 december 2012 Geplaatst: 23 december 2012 Pas op met paarden mest zorg dat er niet te veel hout in zit dat verzuurt de grond. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.