Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

dscn169712901345972959.JPGdscn169943001345973074.JPGProbleem met mijn aardappels (lekkerlanders): aan de buitenkant zien de aardappels er normaal uit. Wanneer ik de aardappels doorsnijd blijken er echter een heel aantal van de binnenkant verrot. Wie weet wat het is en wat ik kan doen om het te voorkomen?

Arie

aangepast door Gast
Geplaatst:

Zijn de aardappels ook hol van binnen (met zwart/bruine rottingsverschijnselen)? Of echt alleen rot terwijl de buitenkant nog oke is? Kun je anders eens een foto nemen?

Geplaatst:

Dank voor de reacties. Ik heb er nu ook foto's bijgeplaatst. De planten zagen er goed uit. Aan de buitenkant van de aardappels is ook niets te zien. Pas bij het opensnijden zie je dat de aardappel ziek is.

Arie

Geplaatst:

ik gok op zwarte harten ziekte, zie website 1:

Zwarte harten zijn een gevolg van zuurstofgebrek binnen in de knol. Het kan ontstaan bij een langdurige luchtdichte bewaring van aardappelen (bijvoorbeeld onder plastic). De afwijking wordt echter meestal waargenomen na een verkeerde opwarming van de aardappelen om blauw te voorkomen. Als een te grote verhitter voor een kleine ventilator wordt geplaatst, worden de aardappelen direkt achter de ventilator te warm (> 35 °C), waardoor deze afwijking ontstaat. Er wordt dan onvoldoende zuurstof aangevoerd om de sterk verhoogde ademhaling te kunnen bijhouden. Zwarte harten kunnen ook optreden op het veld wanneer de knollen te lang aan hoge temperaturen worden blootgesteld.

Voorkomen/bestrijden

Aardappelen niet luchtdicht bewaren en voldoende luchtverversing toepassen tijdens bewaring en transport. Bij het opwarmen ervoor zorgen dat de opgewarmde ventilatielucht geen temperatuur heeft hoger dan circa 20 °C. Voorkom een langdurige blootstelling aan hoge buitenluchttemperaturen bij het op voorraad rooien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...