Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rot in mijn aardappels

Kempos

Recommended Posts

dscn169712901345972959.JPGdscn169943001345973074.JPGProbleem met mijn aardappels (lekkerlanders): aan de buitenkant zien de aardappels er normaal uit. Wanneer ik de aardappels doorsnijd blijken er echter een heel aantal van de binnenkant verrot. Wie weet wat het is en wat ik kan doen om het te voorkomen?

Arie

Edited by Guest

Dank voor de reacties. Ik heb er nu ook foto's bijgeplaatst. De planten zagen er goed uit. Aan de buitenkant van de aardappels is ook niets te zien. Pas bij het opensnijden zie je dat de aardappel ziek is.

Arie

ik gok op zwarte harten ziekte, zie website 1:

Zwarte harten zijn een gevolg van zuurstofgebrek binnen in de knol. Het kan ontstaan bij een langdurige luchtdichte bewaring van aardappelen (bijvoorbeeld onder plastic). De afwijking wordt echter meestal waargenomen na een verkeerde opwarming van de aardappelen om blauw te voorkomen. Als een te grote verhitter voor een kleine ventilator wordt geplaatst, worden de aardappelen direkt achter de ventilator te warm (> 35 °C), waardoor deze afwijking ontstaat. Er wordt dan onvoldoende zuurstof aangevoerd om de sterk verhoogde ademhaling te kunnen bijhouden. Zwarte harten kunnen ook optreden op het veld wanneer de knollen te lang aan hoge temperaturen worden blootgesteld.

Voorkomen/bestrijden

Aardappelen niet luchtdicht bewaren en voldoende luchtverversing toepassen tijdens bewaring en transport. Bij het opwarmen ervoor zorgen dat de opgewarmde ventilatielucht geen temperatuur heeft hoger dan circa 20 °C. Voorkom een langdurige blootstelling aan hoge buitenluchttemperaturen bij het op voorraad rooien.