Nynkef Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 Ik heb, sinds 2 maandjes, een compostbak in de tuin staan en vul deze langzaam met wat oude paardenmest, vers groente-afval, wat afgespoelde aardappelschillen, wat kippenmest en stro en een klein beetje in kleine stukjes gesneden sinaasappelschillen. Nu ging ik de compost wat omscheppen omdat ik wat compostwormen/mestwormen in leven wil houden in de winter en ze dus in een aparte emmer wilde doen en toen viel mij op dat er wel schimmel ontstaan was op bepaalde stukjes, zoals bijv. op sinaasappelschilletjes. Is dat normaal?? Quote
Kamilla Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 Persoonlijk heb ik geen ervaring met een compostbak dus ik hoop dat er ook nog andere reacties komen. Toch horen schimmels juist bij het bodemleven. Maar sinaasappelschillen worden vaak afgeraden om die in de composthoop te verwerken vanwege de synthetische behandelingen die zij krijgen. Quote
Nynkef Geplaatst: 8 december 2012 Auteur Geplaatst: 8 december 2012 Bedankt Kamilla !! Ik had zelf ook mijn twijfels bij sinaasappelschillen, maar manlief had ze er al in gedaan en ik vond het ook weer zo lullig om ze dan alsnog eruit te halen en weg te gooien Quote
bio-fee Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 Schimmel schijnt idd normaal te zijn.Ikzelf composteer sinds het begin van dit jaar (weliswaar niet in bakken, maar dat maakt niet uit) en ik had in mijn eerste hoop ook heel veel schimmel. Niks aan doen, en dan verdwijnt het vanzelf weer, werd me geadviseerd. En inderdaad: het is nu weg. Althans, niet meer zichtbaar met het blote oog. Wel vond ik de compost (die verder inmiddels aardig rijp leek) een beetje naar champignons ruiken... Quote
Kamilla Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 Mijn vader verzamelt de sinaasappelschillen (citroen, manderijnen) bananen- en meloenschillen apart om te laten vercomposteren voor de voortuin. Hier staat alleen sierspul en wordt niet van gegeten. Alle andere keuken- en tuinafval gaat in de "goeie" composthoop. Schimmels zijn de "opruimers" in de natuur en tegelijkertijd maken ze het een plant mogelijk om vocht op te nemen via de wortels. Hun aanwezigheid is noodzakelijk terwijl veel mensen het als een ziekte beschouwen. Je moet manlief inderdaad laten blijken dat je zijn goeie bedoelingen waardeert en niet direct zijn werk afbreken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.