knoflookbol Geplaatst: 15 december 2012 Geplaatst: 15 december 2012 Hoi hoi,Ik wil een composthoop gaan maken, en geen idee hoe.Wat ik dagenlijks heb is..hooi wat vertrapt is, tuinafval, veel paardenmest, takken van bomen (die naar beneden komenvallen met wat wind, bladeren, en groenten/papierafval.Is het te doen om hier iets van te maken?Ik vind het vooral belangrijk om mijn hooi positief te gaan gebruiken in mijn tuin, maar hoe zit dat met stikstof enz?Ik hoor graag ideeen van jullie! Quote
HuubvG Geplaatst: 15 december 2012 Geplaatst: 15 december 2012 Hooi is nou net een beetje lastig, net als gras en blad, maar ook takken en papier. Je weet ze ook wel uit te zoeken... Echter de paardenmest is prima om compost mee te maken, evenals de rest van het tuinafval. Als je alle genoemde materialen met tuinafval en paardenmest mengt, en je er niet vies van bent om het enkele keren om te keren, als je het goed vochtig weet te houden, dan heb je kans op goede compost. Takjes aan heel kleine stukjes knippen, hooi ook heel fijn knippen en rijkelijk vermengen met alle andere materiaal, blad idem, geen kruiwagen vol blad op een hoop, maar vermengen, er mag ook tuingrond bij. Met je hooi zou je ook kunnen mulchen, je zou een gedeelte van je tuin ermee kunnen bedekken als experiment. Je compost zal wel een lange termijngebeuren wezen, blad. tak en grasstengels, hooi hebben de tijd nodig om te verteren. Daarbij gebruiken ze stikstof tot ze verteerd zijn, dus zorg dat je het niet te vroeg op de tuin gooit. Quote
bio-fee Geplaatst: 15 december 2012 Geplaatst: 15 december 2012 Hooi is op zich geen probleem hoor, ik maak zelf ook zo mijn compost (veel paardenmest, wat oud hooi, tuin- en keukenafval) en dat gaat prima. Waar je op moet letten is dat je bij het opzetten van je composthoop de boel al gelijk goed verdeelt en in dunne laagjes opbrengt. Dus geen dikke plak hooi erop, maar wat uit elkaar halen, dun laagje over je hoop en dan weer een laagje mest. Dan verteert het ook prima. Kijk ook eens op de website van bioron, die legt heel duidelijk uit hoe je zelf kunt composteren met paardenmest: http://www.bio-ron.com/producten/bodembeheer-weidebeheer/zelf-compost-maken.html Quote
knoflookbol Geplaatst: 15 december 2012 Auteur Geplaatst: 15 december 2012 Bedankt voor jullie reacties! en super dat je me de link doorgegeven hebt Bio fee >> ik heb daar ooit graszaad gekocht voor mijn weitje Ben de site aan het doorsnuffelen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.