Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Zo lastig is het niet hoor (bedoel wel even nadenken/plannen enz, geen bladerdeeg uit de diepvries maar zelf maken enz..) maar heb er al genoeg ervaring in.. Het scheelt wel dat je iets smokkelt maar voor mij "is dit iets om rekening mee te houden", denk dat dat vooral is omdat we zo paar jaar "hebben geleefd"..

maar geen goed idee dan nee, als je geen chocolade kan hebben (zoals ik al zei geen ervaring met soja)..

Dat was gewoon toen der tijd hier "de taart" voor verjaardagen enz omdat die niet zo veel afwijkt van gluten-volle-taart (qua smaak vooral vond iedereen om ons heen).

Maargoed anders hier nog maar even met elkaar overleggen wat nodig is/zin in hebben..

zal weer gaan nadenken over "iets hartigs" voor na het tuinwerk

Geplaatst:

Als je zelf iets bakt zal er niet snel soja in zitten, de ingrediënten die je gebruikt met bakken zijn meest ongemengd.

Het zijn de kant-en-klare dingen waar van alles wordt ingestopt; als je etiketten echt goed leest hoef je hoe dan ook de helft niet meer.

En ik heb inderdaad het voordeel dat ik wat kan smokkelen en dus in ieder geval niet op besmetting hoef te letten.

Gefermenteerde soja zoals bv. sojasaus, is zelfs toegestaan.

Hier is de meest geliefde taart een cheesecake met zo'n 'geplette-koekjes-bodem' (die ik dan maak met liga eerste stap).

En op de tweede plaats staat een appeltaart. Tot nu toe heeft niemand die in de gaten gehad dat ze anders zijn.

Geplaatst:

Dat scheelt denk ik wel, niet zo hoeven te letten op besmetting (was hier wel) en dat maakt veel dingen wat lastiger (even bij je ouders gaan eten bijv... bloem oh ja dat is van tarwe gemaakt....) je zit er op een gegeven moment echt in van dit wel, dat niet...

Hihi moet de (gefermenteerde)soyasaus wel glutenvrij weer zijn maar wel fijn dat niet "alles wegvalt"..

Maar je hebt gelijk hoor, dat je met bakken "pure" ingrediënten gebruikt..

Merk ook wel dat "sindsdien" ik net wat meer op etiketten kijkt (bepaalde dingen niet meer hoef/wil) en toch wel die merken aan houd.. En ook "de groentetuin" hebben we hieraan overgehouden/verslaafd geraakt

Veel zelf maken en bakken deed ik al wel en kwam dan ook ten goede aan dieet, maar denk dat ik vooral blij ben niet elke week weer brood te moeten bakken.. Nu gebeurt dat meer omdat het leuk is om te doen, niet omdat het brood op is/hij niets anders kan..

Hihi ja liga eerst stap was hier ook erg in trek (makkelijk toch even wat op je werk/tussendoor te kunnen nemen, buiten rijstwafels)..

Ik nam/gebruikte ze alleen weinig als bodem voor de monchou taart/cheesecake omdat ik ze vrij zompig vond worden.. Nam voor de bodem veelal bitterkoekjes maar liever nog amaretti koekjes (blijkbaar een harde/Italiaanse variant van bitterkoekjes), die geven net wat meer stevigheid..

Leuk van de appeltaart dat mensen het verschil niet proeven doe je het goed, kreeg toch wel veelal iets van commentaar van "wat heb je anders gedaan"...

Geplaatst:

Hé, bij mij wordt die bodem niet zompig.

Verkruimelde koekjes, gehakte pecannoten, boter, suiker en kaneel of vanillesuiker, hutseklutsen en even bakken in de oven.

Geplaatst:

Hihi oke andere bodem, ik bakte hem niet dus gewoon geplette koekjes met beetje roomboter ..

Omdat er veelal een bovenkant op ging die in de koelkast moet opstijven (monchou/witte chocolade mengsel, vergelijkbaar maar koud)..

Weet niet hoe dat voor/bij jou is cheesecake wordt ook nog wel eens gebakken volgens mij (net als rijstenvlaai (limburgse) krijg je zo'n korst/vel op)..

Geplaatst:

Ik bak hem inderdaad meestal. De noten geven natuurlijk ook nog wat 'bite' aan de bodem.

Geplaatst:
Meekje, dat klinkt als een heerlijke taart, ik ga hem niet proeven want ik kom niet aar de forumdag. Dus dan ga ik hem zelf maar maken.

Ik vraag mij alleen af wat is keukensiroop?

Pannekoekensiroop zeg maar....

AHHHH OK, dankje

Geplaatst:

Had vorige week al even contact opgenomen met Thea en gevraagd wat er nog moet gebeuren in haar tuin..

Omdat het eerder in deze topic al ter sprake kwam, iets voor haar te doen/samen even wat in de tuin te doen voor haar.

Dit was haar antwoord: Ja achterstand heb ik in de border(bloemen). Ook achter het huis. Groenten tuin is bijna klaar.

Als je die middag de oude overblijfsel uit de border wilt halen graag. Maar met elkaar kennis maken en teuten is de bedoeling, hoor.

Dus dat is mijn doel beetje geworden, om zondag haar hierin wat te helpen (iedereen is vrij om mee te doen, alles kan niets moet).. Heb even rondgekeken of ik een beeld kon krijgen van hoeveel er moet gebeuren/hoe groot haar tuin is maar dat blijft de verassing.

Vermoed dus dat het onkruid wieden/oude planten afknippen(of er uit halen)/de tuin klaar maken voor de zomer is..

Geplaatst:

Is de grootte van de tuin niet te zien op google maps (satellietbeeld) ?

Volgens mij valt er prima al kletsend te werken of al werkend te kletsen.

Geplaatst:

Kunnen we ook nog even gaan bekijken bedankt voor de tip..

Was meer op haar website/hier aan het zoeken geweest voor foto's oid (omdat ze zelf groente/bloemen stukken aangeeft)..

Verder goed idee: al kletsend te werken of al werkend te kletsen

Geplaatst:

Meegosh: glutenvrije-Chocolade taart

Wou anders toch voor iets hartigs gaan (omdat Malouis geen chocolade kan verdragen en wel iets kon sjoemelen).

Volgens mij zijn we zo ongeveer met 12 personen.

Kwam nu uit op (glutenvrij)pasta salade, dat is goed mee te nemen, hoeft niet opgewarmd ofzo te worden en beviel altijd wel voor iedereen.

Geplaatst:
  • Auteur

Prima, lekker, pastasalade staat genoteerd, chococake wordt verwijderd.

En... weet niet of het jullie is opgevallen, maar zelf had ik nog nix bedacht.... komt door het weer...

Dacht ook aan iets hartigs... en waarschijnlijk ga ik wat wrapjes smeren... maar misschien worden het ook gevulde eitjes (lekker 70-ties...)

Zijn er zondag ook anti-vlees of anti-vis (of anti-paardevlees ) mensen in de zaal? Das wel handig om te weten.

Tot zondagmiddag in ieder geval!!

Geplaatst:

Enigste "aparte" wat er in de pastasalade gaat is feta kaas... Had al besloten olijven apart te doen omdat er nog wel eens mensen zijn die dan niet waarderen ...

En verder, ookal bedenk je niets, je bent toch welkom hoor

Ben juist zelf door het weer vooral druk in de tuin bezig geweest, moet ook gebeuren zo nu en dan..

Van uit hier zijn we niet echt anti iets, bedoel als ik bijv paardenvlees voorgeschoteld zou krijgen, dan zou ik het wel proberen.. Heb het alleen nog nooit gehad of behoefte gehad om dat te maken..

Geplaatst:
  • Auteur

Paardevleesopmerking was ook meer voor de gein bedoeld hoor... Lekker actueel...

Enne... die olijven kunnen ze toch ook gewoon bij de buurvrouw/man op het bord mikken...?

Vroeg me eigenlijk net ook nog af of er nog iets van sapjes oid moeten komen....

Heb Thea ff mailtje gestuurd.

Geplaatst:

De quiche vers uit de oven..

Wij komen een paar uurtjes.

Kunnen niet de volledige middag.

De aardbeien nog even inladen en dan straks die kant op!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )