Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heel lang geleden had mijn vader twee kassen, redelijk grote, en in één daarvan was er op een diepte van 30 cm een circuit van draineringsbuisjes gelegd, dat waren toen nog buisjes van 40 cm lang en met een binnendoormeter van 6 cm uit gebakken klei.

Nu vraag ik me af of het goed zou zijn als ik ongeveer hetzelfde systeem toe pas in de te bouwen koude kas maar dan met moderne draineringsbuizen , en daar het regenwater van de kas constant te laten inlopen ipv het eerst op te vangen en dan in de kas te verdelen.

Denk zo, als het buiten regent dan krijgen alle planten water maar dan wel langs onder, de grond zou wel vochtig blijven en als het echt teveel regent zou ik de toevoer van water kunnen onderbreken.

Spaart de plaats voor watertanks uit.

Heeft iemand hier advies over?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Heel lang geleden had mijn vader twee kassen, redelijk grote, en in één daarvan was er op een diepte van 30 cm een circuit van draineringsbuisjes gelegd, dat waren toen nog buisjes van 40 cm lang en met een binnendoormeter van 6 cm uit gebakken klei.

Vergeten!!!

Wij, de kinderen, moesten daar water in pompen uit de regenput en dat totdat het water bleef staan en de grond dus verzadigd was.

• 2 years later...
Geplaatst:

Hier wordt het regenwater in een waterput onder de kassen opgevangen, in een regenton gepompt en dan loopt het met een buizensysteem in de kas. Helaas werkt het niet meer zoals het zou moeten, dus we gaan het vervangen.

Nu ben ik bezig met sproeislangen aan te brengen, zodat we ook water kunnen sproeien in de kas.

Wat hoog nodig is, met 5 liter gieters is dat geen doen en veel te weinig.

Geplaatst:
Spaart de plaats voor watertanks uit.

Willy, het lijkt me dat je juist in droge periodes (meer verdamping) water nodig hebt. Soms regent het twee weken niet.

Je hebt dus wel een waterbuffer nodig. Watertanks dus. Of aansluiten op de waterleiding.

Alleen mijn theorie, geen enkele ervaring mee.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wateropslag is altijd wel zo handig zoals Henk schrijft, hier wordt al het regenwater opgevangen.

Kunnen nog wel wat van die 1000 liter tanks gebruiken.

Geplaatst:

Heb ondertussen wel twee 1000l tanks geplaatst en een kapotte pomp van bij de dochter hersteld en geïnstalleerd.

Het druppelsysteem moet ik nog maken maar er is zoveel te doen voor dit oud kereltje....

Naar een MTFD gaan, en op bezoek bij schone madammekes en nog van die dingen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...