Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aankomend seizoen wil ik graag zelf composteren, zodat ik volgend jaar de plantjes kan bemesten met o.a. compost.

Nu heb ik geen grote tuin, en dus ook geen groot compostvat nodig. De vaten die ik online gezien heb, zijn 200L op zijn minst.

In mijn schuur staat nog een zwart plastic 60 liter vat waar ik niets mee doe momenteel. Het lijkt hier een beetje op het vat op dit plaatje:

___2446VB243.jpg

Nu zat ik te denken om hier een compostvat te maken. Maar welke aanpassingen moet ik doen aan het vat?

(het vat zal op tegels komen te staat, i.v.m. gebrek aan vrije grond)

- gaten in de bodem boren, zodat het water weg kan vloeien

- een paar scheppen goede tuinaarde onderin gooien zodat een bodemcultuur kan ontstaan

- een luikje onderin het vat maken, zodat ik uiteindelijk van onderaf compost weg kan scheppen

- het deksel los op de ton leggen, zodat er wat ventillatie is, maar er geen regenwater in de ton kan komen.

Wat denken jullie ervan? iemand op opmerkingen/aanvullingen?

Alvast bedankt voor het meedenken!!!

groetjes,

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

De gaten in de bodem zou je groot kunnen maken zodat wormen in je compost kunnen. Je moet hem dan wel in de aarde kunnen zetten. Als je dat gebied in je compostvat vochtig weet te houden en ook luchtig, dan komt de rest vanzelf. Mits je je aan de regels van het compost maken houdt.

Geplaatst:

Hoi huub,

bedankt voor je berichtje!

het vat zal op de tegels komen te staan, dus ik denk niet dat er gemakkelijk wormen in zullen komen.

zijn er nog zaken waar ik geen rekening mee gehouden heb wat betreft de fabricage van het vat? of verbeterpunten?

ik heb namelijk nog nooit zelf compost gemaakt

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

- het deksel los op de ton leggen, zodat er wat ventillatie is, maar er geen regenwater in de ton kan komen.

Wat denken jullie ervan? iemand op opmerkingen/aanvullingen?

Als je een verbeterpuntje zou willen hebben, denk ik dat het los neerleggen van het deksel niet handig is. Een vastliggende openstaande constructie is handig omdat anders het deksel wegwaait. Als jouw deksel er net zo uit ziet als op de foto dan zullen de vogels dankbaar gebruik maken van het ondiepe water om te drinken en te badderen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...