Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Goede buren, slechte buren bij planten in pot?

Recommended Posts

Goedendag!

Ik vroeg me af of het concept van ' goede buren, slechte buren' ook geldt voor planten die in een pot gezet worden?

Dus wanneer ik een tomaat en een komkommer naast elkaar in de volle grond zet, dan zijn het slechte buren. Maar wanneer ik beide planten in een aparte pot plant en de potten naast elkaar zet, gaat die regel dan nog steeds op?

Groetjes,

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Als je ze beide in een aparte pot zet gaat dat in dit geval niet op, ze beïnvloeden elkaar in ieder geval niet boven de grond. Plant je ze beide in één pot dan zouden de planten theoretisch een negatieve invloed kunnen hebben op elkaar. Dus zolang je de groenten die mogelijk via de bodem (chemisch of bodemleven) een ongunstige invloed hebben op elkaar in aparte potten zet zit je goed. Overigens heb ik bij komkommer en tomaat in de volle grond nooit nadelige effecten opgemerkt.

Nu zijn er echter ook groenten die bovengronds een effect hebben, bijvoorbeeld omdat ze insecten misleiden door hun geur. Die kan je dus bij elkaar zetten in pot, maar waarschijnlijk ook gewoon ieder apart in pot naast elkaar. Ook in dit geval heb ik zelf nog niet echt positieve effecten opgemerkt. De combinatie wortel en uien heeft hier in ieder geval niet gewerkt.