Metje Geplaatst: 5 maart 2011 Auteur Geplaatst: 5 maart 2011 Ik heb toch echt de indruk dat mijn nieuwe blaadjes ook aangetast worden. Heb vandaag nog maar wat vloeibare mest gegeven, om te testen of het toch niet een kaliumtekort kan zijn. Ik hoop maar dat het geen schimmel is... alle plantjes hebben het. Zelf vind ik Ecostyle een fijn merk, maar het viel me laatst wel op dat hun aardbeienmest (ook voor ander fruit) en hun groenten/kruidenmest exact dezelfde NPK-verhouding hebben. Dat komt dan toch een beetje over als een verkooptruc... Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/
Frans Geplaatst: 5 maart 2011 Geplaatst: 5 maart 2011 Ik heb toch echt de indruk dat mijn nieuwe blaadjes ook aangetast worden. Heb vandaag nog maar wat vloeibare mest gegeven, om te testen of het toch niet een kaliumtekort kan zijn. Ik hoop maar dat het geen schimmel is... alle plantjes hebben het. Sorry Metje , ik stapte halverwege dit topic binnen en gaf straks een antwoord aan Juna zonder jouw openingsfoto gezien te hebben en daadwerkelijk te reageren op 'jouw probleem' waarvoor je dit topic gestart hebt. Foutje. De bruine randen aan jouw aardbeibladeren lijken er op de foto nogal zacht en week uit te zien en niet dor. Als dat zo is dan is het toch mogelijk dat er een schimmel in het spel is. (Staan ze momenteel soms binnen of op een redelijk warme plaats ? )Als dat zo is en je hebt buiten de ruimte dan zou ik ze toch in de vollegrond zetten als de grond tenminste vorstvrij is. Aangetaste bladeren kun je verwijderen want ze dragen toch niet meer bij aan de verdere ontwikkeling van de plant. Mest zou ik ze niet geven , plant ze liever over in wat potgrond. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Metje Geplaatst: 5 maart 2011 Auteur Geplaatst: 5 maart 2011 Maakt niet uit hoor Frans . Ze staan momenteel in mijn koude bak, ik zet ze elke middag buiten. Ik zou ze heel graag in de volle grond planten, maar mijn tuin is helaas nog niet af. Er staan nog twee struiken in, die binnen enkele dagen verwijderd moeten worden. Gek genoeg komen de randen wel dor op mij over. Die tweede foto is misschien niet zo representatief; dat is de plant die er het allerergst aan toe is. Als de tuin af is gaan ze gewoon de volle grond in, ik hoop dat ze dan opknappen. Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/
Jooze Geplaatst: 5 maart 2011 Geplaatst: 5 maart 2011 Denk hoe dan ook dat de plant die het ergst er aan toe is het representatiefst is, daar zie je het duidelijkst wat er gaat gebeuren met de andere (als ze het zelfde hebben).Maar inderdaad zo snel mogelijk naar buiten en dan afwachten maar... Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Erwin Geplaatst: 5 maart 2011 Geplaatst: 5 maart 2011 Ik zie dit onderwerp nu pas. Wat op de foto te zien is duidelijk overbemesting. Geen twijvel over mogelijk.Nieuwe planten mogen de eerste 4 weken geen voeding hebben. Als ze dat wel krijgen nemen ze alles in 1x op en als ze dan gaan verdampen blijft het zout achter in de randen. Daar gebeurd dan de verbranding.. De planten zullen niet doodgaan maar een paar keer flink watergeven helpt wel om overtollige bemesting uit te spoelen. Het zelfde geld voor compost. Is het je eigen compost dan weet je wat erin zit. komt het gratis bij de gemeente vandaan dan is het meestal veel te zout doordat er letterlijk van alles doorheen zit. Kijk daarmee uit op de tuin. Kijk voor kweektips over aardbeien op www.kweduivenvoorden.nl Quote
Jooze Geplaatst: 5 maart 2011 Geplaatst: 5 maart 2011 Denk niet dat het een drama is. Maar pas vooral op dat je niet te veel gebruikt. Bedenk dat een hand vaak genoeg is voor m2 ofzo. Goed de verpakking lezen. Het voordeel van korrels is dat het even duurt voor het oplost dus het geeft wat langzamer voeding af.Compost in het plantgat doen lijkt me overigens een stuk beter. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Metje Geplaatst: 6 maart 2011 Auteur Geplaatst: 6 maart 2011 Ik zie dit onderwerp nu pas. Wat op de foto te zien is duidelijk overbemesting. Geen twijvel over mogelijk.Nieuwe planten mogen de eerste 4 weken geen voeding hebben. Als ze dat wel krijgen nemen ze alles in 1x op en als ze dan gaan verdampen blijft het zout achter in de randen. Daar gebeurd dan de verbranding.. De planten zullen niet doodgaan maar een paar keer flink watergeven helpt wel om overtollige bemesting uit te spoelen. Heel erg bedankt Erwin! Ik had ze dus juist géén mest moeten geven. Wat stom. Nouja, ik zal ze goed water geven, gelukkig gaan ze binnenkort de grond in. Ik heb er in ieder geval van geleerd. Gek genoeg had ik in de eerste bak waar ze met z'n vijven in stonden geen mest gedaan. Echter wel plantstartmix van Ecostyle. Het kan natuurlijk heel goed dat daar teveel voeding in zit. Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/
Frank Houweling Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Ik heb hier trouwens over jonge aardbeien. Ik heb geleerd dat je jonge aardbeien nooit moet overbemesten omdat ze dan ipv. dikke, mooi gevormde takken lange uitschieters gaan geven. Aardbeien zijn dus erg gevoelig voor stikstof. Dat is wat ik gehoord heb, maar ik weet echt bijna niets over aardbeien dus dat kan helemaal fout zijn.*kuch* Kwam dus aardig in d e richting Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Koert Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Het is net jouw loterij Frank: Je noemt Kaliumgebrek, schimmel en bemesting: kans 1 op 3 dat je het goed hebt *kuch* Quote Even a broken clock is right twice a day
Frank Houweling Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Haha, dat is waar! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Davy Geplaatst: 27 maart 2011 Geplaatst: 27 maart 2011 Hey, Ik heb me net geregistreerd. Ik kwam via google hier terecht omdat ik exact hetzelfde probleem heb...... Wat ik ook vreesde is dus waar. Ik had een vermoeden van overbemesting... Mijn aardbeiplantjes (ostara) staan in bakken in mijn serre. Het zijn nieuwe jonge plantjes van dit jaar. Alles ging goed tot...ik speciale aardbeimest heb gegeven. Dat zijn van die korrels. Blijkbaar wat kwistig....Eerst bruin wordende bladeren en dan snel afsterven van het plantje....Duidelijk verbrand dus...Damn. Ik dacht eerst dat het door "te warm" was. Ik heb nu van die schaduwdoek geplaatst omdat de temperaturen snel 35 a 40 graden haalden....aarchh.. Nu met automatische raamopener en dat zeil een mooie 28 graden. Ik dacht eerst dat het door de warmte was maar het zijn maar enkele plantjes die het hebben. Dat ene dat volledig bruin is geworden heb ik al vervangen door een nieuw exemplaar.... Quote
hansm Geplaatst: 27 maart 2011 Geplaatst: 27 maart 2011 Hey, Ik heb me net geregistreerd. Ik kwam via google hier terecht omdat ik exact hetzelfde probleem heb...... Wat ik ook vreesde is dus waar. Ik had een vermoeden van overbemesting... Mijn aardbeiplantjes (ostara) staan in bakken in mijn serre. Het zijn nieuwe jonge plantjes van dit jaar. Alles ging goed tot...ik speciale aardbeimest heb gegeven. Dat zijn van die korrels. Blijkbaar wat kwistig....Eerst bruin wordende bladeren en dan snel afsterven van het plantje....Duidelijk verbrand dus...Damn. Ik dacht eerst dat het door "te warm" was. Ik heb nu van die schaduwdoek geplaatst omdat de temperaturen snel 35 a 40 graden haalden....aarchh.. Nu met automatische raamopener en dat zeil een mooie 28 graden. Ik dacht eerst dat het door de warmte was maar het zijn maar enkele plantjes die het hebben. Dat ene dat volledig bruin is geworden heb ik al vervangen door een nieuw exemplaar.... Denk toch dat je goed hebt gedaan om schermdoek tekopen, waarschijnlijk is het een combi van te heet en teveel bemesting geweest dat je plantjes doodgingen.Dat schermdoek ga je nu het zonnetje komt nog veel nodig hebben, temp in kassen kan vrij vlug en hoog oplopen, zou ook nog veel luchten door raam of deur open te zetten waneer de zon echt lekker schijnt. Quote Players only love you when they're playing.
Davy Geplaatst: 27 maart 2011 Geplaatst: 27 maart 2011 Bedankt voor het antwoord! Ik tuinier al jaren. Ik kweek palmbomen enz maar nu eerste jaar een serre....Die temperaturen zijn echt waanzin. Had niet gedacht dat ik reeds 40 graden zou halen bij 18 graden buiten! Ik heb nu een automatische raamopener maar ik ga dan best wat doek die voor het raam zit wegsnijden denk ik, anders verlucht het niet goed. Ivm die schaduwdoeken: binnen een maand of zo zet ik de tomaten (zijn binnenshuis gezaaid en zijn nu kleine plantjes) in de serre. Hebben die dan geen tekort aan zonlicht? Ontopic: weer wat bijgeleerd dus.....de plantjes zijn nog relatief klein en ze zitten dan nog in bakken. Foutje dus... Quote
hansm Geplaatst: 27 maart 2011 Geplaatst: 27 maart 2011 Nee ik verwacht zeker geen teweinig zon voor je tomaten of wat voor groente dan ook, zeker als de zon volop op je kas schijnt is schermen wel aan te raden.Het blijft bij gebruik van schermdoek ook echt licht zatIk denk dat het een veel voorkomend ""foutje"" is bij mensen met voor eerst een kas dat je niet beseft hoe vlug het echt heet erin is,je automatische raam opener lijkt mij ideaal.In de zomer staat de deur vrijwel altijd open van mijn kas enkel sávonds sluit ik hem, en soms ook niet als ik de ochtend erop wil uitslapen Zou ook standaard een thermometer in je kas hangen. Quote Players only love you when they're playing.
Davy Geplaatst: 27 maart 2011 Geplaatst: 27 maart 2011 Nee ik verwacht zeker geen teweinig zon voor je tomaten of wat voor groente dan ook, zeker als de zon volop op je kas schijnt is schermen wel aan te raden.Het blijft bij gebruik van schermdoek ook echt licht zatIk denk dat het een veel voorkomend ""foutje"" is bij mensen met voor eerst een kas dat je niet beseft hoe vlug het echt heet erin is,je automatische raam opener lijkt mij ideaal.In de zomer staat de deur vrijwel altijd open van mijn kas enkel sávonds sluit ik hem, en soms ook niet als ik de ochtend erop wil uitslapen Zou ook standaard een thermometer in je kas hangen. Ja inderdaad. De thermomether hangt er. Ik bedoelde alleen: echt zon komt er niet door, wel veel licht. Ik dacht dat tomaten de "pure" zon nodig hadden. Ik denk dat ik best wel uit de doek (hangt binnen) een stuk uitknip ter hoogte van het raam of niet? Nu staat het raam wel open maar hangt die doek er onder vandaar..... Hebben jullie ervaring met ostara aardbeien? Goede opbrengst/lekker? Quote
hansm Geplaatst: 27 maart 2011 Geplaatst: 27 maart 2011 Nou tocht is ook niet goed voor planten ik geloof dat ikzelf eerst zo zou aankijken wordt het echt te broeierig of schimmelig ruikt naar je zin dan kan je altijd dat stuk wegknippen.Met kas is bij iedereen een beetje anders en uitvogelen, zie je schimmel op de aarde dan vindt ik dat je meer moet luchten.ideaal is een kas voor groente die na sproeien weer vlug ook opdroogt en dan bedoel ik vocht op bladeren niet de grond. Ostara is een vrij bekend goed ras type doordrager, hoewel ik zelf leuk vindt om verschillende soorten uitteproberen omdat iedereen zo zijn voorkeur heeft. Quote Players only love you when they're playing.
Davy Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ik zou zeggen, so far so good..Ik heb alles nog eens goed water gegeven, in de hoop te spoelen...Tot nu blijft het bij die paar bruine bladeren. 1 Plantje verloren tot nu toe. Ik verwijder tot nu elk bloempje dat openkomt, of dient dat nog vroeger verwijderd te worden? Wat is de verwachte opbrengst van Ostara? Ik heb 25 plantjes.... Quote
hansm Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Zal zeker helpen hoor flink watergeven dat hhet uitspoeld, als water maar goed weg kan lopen dat ze niet verzuipen Je kan heel het bloemsteeltje weg breken het hoeft niet per bloemetje.verwachte opbrengst vindt ik lastig is van zoveel afhankelijk, maar tweede jaar is het jaar met hoogste opbrengst derde jaar is net als eerste jaar wat minder, en na derde jaar moet je zorgen dat je weer nieuwe planten gestekt heb en kunnen de oude na seizoen/jaar 3 weggegooid worden. Quote Players only love you when they're playing.
Davy Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Wel ja dat bedoelde ik, moet ik het bloemsteeltje pas verwijderen als de bloem openkomt of mag ik het "takje' waar de knopjes aanzitten in zijn geheel verwijderen? In het 3de jaar dus proberen te stekken. Geven die stekjes het jaar daarop dan al vruchten?? Quote
hansm Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ja het takje moet eraf kan al met de knopjes, meestal is pluizen of bloemen weghalen zo vroeg mogelijk het beste.Zelf werk ik met volgende systeem van 3 bedjes dit garandeerd de hoogste opbrengst.Je begint met 1 bed aanplanten, deze stek je in herfst bed twee, bed twee stek je in jaar erop naar bed 3, je hebt dan een 1 jarig een 2 jarig en 3 jarig bed, dit laatste bed kan weg na het derde jaar. Zo stek je dus elk jaar een bed erbij en gooi je het oudste bed weg, zul je zien dat steeds het twee jarige bed de hoogste opbrengst heeft en het 1 jarige en 3 jarige bed ongeveer gelijk inprincipe heb je dan de hoogst mogelijke opbrengst. Quote Players only love you when they're playing.
Davy Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ja het takje moet eraf kan al met de knopjes, meestal is pluizen of bloemen weghalen zo vroeg mogelijk het beste.Zelf werk ik met volgende systeem van 3 bedjes dit garandeerd de hoogste opbrengst.Je begint met 1 bed aanplanten, deze stek je in herfst bed twee, bed twee stek je in jaar erop naar bed 3, je hebt dan een 1 jarig een 2 jarig en 3 jarig bed, dit laatste bed kan weg na het derde jaar. Zo stek je dus elk jaar een bed erbij en gooi je het oudste bed weg, zul je zien dat steeds het twee jarige bed de hoogste opbrengst heeft en het 1 jarige en 3 jarige bed ongeveer gelijk inprincipe heb je dan de hoogst mogelijke opbrengst. Bedankt voor de uitleg, je hebt er precies ervaring mee!! Quote
hansm Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ja ik ben soms warhoofdig (dan denk ik onthou ik wel nou mooi niet ) en dan werkt zo'n inprincipe simpel systeem heel goed. Quote Players only love you when they're playing.
Davy Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Even een update hoe het nu gaat. Op de meeste forums zie je vaak niet meer hoe het afgelopen is met een probleem. Omdat ik zelf ook altijd benieuwd ben naar het vervolg zal ik jullie nu vertellen wat de toestand is van de ostara's. Ik heb trouw de bloemetjes weggehaald en voor de mensen die er nog over twijfelen (ik zie de vraag hier vaker terugkomen): bloemen weghalen het eerste jaar bij doordragers helpt echt! (tot in Mei) Ik moest even wachten (3 weken) tot de nieuwe bloemen (vreesde al dat het toch een ander ras was) maar het resultaat is formidabel: de planten zijn nu reuzegroot en de bladeren donkergroen. De bloemen die nu terugkomen zijn (zonder overdrijven) wel 2 keer zo groot als de eerste bloemetjes die ik weghaalde! Uiteindelijk zijn er 2 plantjes van de 26 "gesneuveld" na de overbemesting: een goede les: nooit bemesten bij jonge plantjes kort na aanplant: ook al is het aardbeimest.. Ik heb een nieuw gekocht en dat nieuw heeft al een nieuw plantje opgeleverd. De andere uitlopers die ik zie verschijnen haal ik steeds weg. Zo zie je maar dit soort forums helpt ons echt vooruit. Bedankt!! Davy Quote
aardbeijim Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Handig om te weten. Ik heb vandaag ook de eerste bloemen van mijn planten afgehaalt.Ik hoop dat ik het ook nog moest doen. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
dennislp Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Ik doe het ook nog steeds hoor, bij plantjes die ik nu 3 weken heb. hangt wel een enkele aardbei aan laat die maar lekker hangen... Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.