Lissxy Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Hallo allemaal, Mijn zoon en ik zijn afgelopen jaar verhuisd naar een nieuw huis met een achtertuin die wij willen verbouwen tot moestuin. Momenteel is de tuin voornamelijk bestraat en heeft aan de ene kant een schutting en aan de andere kant een coniferenhaag die ik heb teruggesnoeid en die waarschijnlijk nooit meer groen wordt. We willen in deze tuin zoveel mogelijk onze eigen groenten en wat fruit gaan verbouwen. Dit allereerst omdat het leuk is maar ook om financiele redenen en omdat wij bewust willen omgaan met onze omgeving, we willen zoveel mogelijk recyclen, consuminderen etc etc.. We hebben binnen al een hoop gezaaid en de tomaten, pepers, paprikas, courgettes en zo nog een boel meer moeten straks wel een plekje hebben om geplant te worden. Groene vingers had ik al wel, maar voornamelijk met gewone planten, de moestuin is nieuw voor mij. Wat mij heel leuk lijkt is als er mensen met me mee willen kijken en denken over hoe bv de tuin in te richten. Ik heb de kans om helemaal vers te starten en wil er echt iets moois van maken. Er zijn in mijn omgeving geen mensen die tuinieren dus ik kan bij niemand terecht voor informatie en advies. Hieronder is een plattegrond van de tuin zoals die is, en wat foto's van de tuin zoals die er nu bijligt. Ik had het volgende bedacht: 2 bedden maken die van noord naar zuid lopen, een grote waar vanaf half 12 tot zonsondergang zon staat van 3.20m bij 1.80 en een kleinere waar de zon iets eerder opstaat maar vanaf 7 uur savonds deels schaduw is (misschien is dat in de zomer pas veel later) van 2.40m bij 1.80m. Dan heb ik ruim 10 m2 om mee te starten. Dat zou dan zo ongeveer eruit zien: Ik zou graag van jullie horen wat jullie ermee zouden doen, trips en trucks zijn erg welkom! groetjes Lissy Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 goed plan, goede motivatie (beetje ongelukkige plek voor groenten die veel zon willen en lang moeten groeien) maar je hebt best veel schaduw, zeker in voor- en najaar, dus een kort groentenseizoen de coniferen eten de grond ook wel leeg, dus je kunt misschien beter in MM bakken telen je zou het seizoen kunnen verlengen door: - een kasje en/of folie en/of bakken te gebruiken- de hoogte ingaan aan de noordschutting met flinke hangende bakken (wel een probleempje met water geven)- planten kiezen die het in niet-volle zon ook wel goed doen- snelle groeiers nemen, sla andijvie etc ...of toch ergens een tuin in de buurt bij kennissen of een volkstuinclub zien te vinden die er wat meer geschikt voor is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lissxy Geplaatst: 9 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2013 Hoi Robo, Bedankt voor je input! Ik had het idee dat een tuin op het westen nog best gunstig was en dat ik best veel zon had. Maar dat is dus niet genoeg? Ik zal het er in ieder geval mee moeten doen dit jaar. Ik zou wel graag een volkstuin willen maar kan maar niet uitvinden of die er hier in het dorp ook zijn. Misschien eens beter rondvragen! Het tuinieren in bakken was ook mijn eerste idee maar dat is best een dure grap, vooral de grond die daarin moet is prijzig. Met een kleine bak is dat nog wel te doen maar voor mij is het te duur op het moment. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Missmass Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Oh wat lekker zeg, zo'n leeg canvas om helemaal zelf van te maken wat je er van wilt! Denk vooral ook in de hoogte. Ik heb zelf ongeveer een zelfde afmeting van de tuin, al heb ik de zon precies aan de andere kant . Dat wil dus zeggen dat ik geen groenten en fruit kan planten aan de schaduwkant van de tuin omdat daar echt geen zon komt. Ik moestuinier dus aan maar 1 kant van de tuin. Ik heb zelf ook de voortuin in gebruik genomen als stukje moestuin en heb er 2 vierkante meter moestuinbakken neergezet. Voor heb ik ongeveer een uurtje of 6 a 7 zon per dag, en dat is dus al genoeg voor bijvoorbeeld verschillende groenten die met minder zon al blij zijn (sla, radijs, lenteuitjes, spinazie etc.). De echt zonminnende planten (tomaat, paprika, aubergines etc) komen bij mij in manden en potten te staan in de achtertuin. (kijk anders even bij mijn Moestuinseizoen, foto's van vorig jaar). Omdat onze tuintjes niet bepaald heel groot zijn, let ik altijd heel erg op de soorten groenten en koop eigenlijk altijd zaad van mini-variëteiten. Dus: een snack-komkommer, snack-paprika, mini-tomaatjes etc. Ook heb ik dit jaar in mijn border 3 tomatenspiralen (te koop bij tuincentra) waarlangs ik de snackkomkommers en een mini-meloen soort laat groeien. Op die manier bespaar ik ruimte, want ik leidt ze omhoog! Ook heb ik langs mijn berging een touw gespannen waarlangs ik 2 soorten mini-pompoenen laat groeien zodat mijn berging als het ware omlijst wordt. Ik heb simpelweg niet de ruimte voor deze anders grote planten. Dus denk vooral ook in de hoogte! Hangmanden, klimplanten die je ergens aan naar boven toe leidt, lekker veel spijkers in die schutting en benutten maar wat je hebt! Heel veel plezier! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Hoi. Nou, allereerst, laat je duidelijk blijken dat je graag wil, en dat is al heel wat. Vasthouden die wil en dat doorzettingsvermogen ! Je kan even afstand nemen van het geheel en je afvragen wat je voor je hebt. Zie je een hoop problemen ( die zijn er namelijk zat, kom ik zo op ), óf ga je om met de mogelijkheden die er ook zijn.Moestuin : Licht; grond; vruchtbaarheid; vocht. ( en de eigenaar die de wereld naar zijn hand kan zetten ) Licht. Vrij redelijk. Niet ideaal helaas, maar het is net te doen denk ik. Je moet zelfs oppassen dat je hoogzomer niet héél heet komt te zitten gezien de beslotenheid en de zuidwaartse gerichtheid. Maar op andere dagen maakt de beslotenheid dat het wat minder licht heeft. Maar je plattegrond geeft al aan, dat je dat door had, en je plaatst de moestuinbedden op de juiste plek. Grond. Slecht. Ik denk zelf dat je je moet realiseren dat investeren ( niet alleen in geld ) in je grond écht álles is. Ik zou in jouw geval toch denken aan iets verhoogde bakken op de maat die je getekend hebt, waardoor je omhoogkomt; zeg ong. 20 cm. Dat maakt dat je de tuinaarde ( goede zoeken ) kunt laten komen en erin kunt kruien. Zand eruit, dus zeg 30cm tuinaarde erin = hoeveel kuub ?Hier bij mij kost 1m3 echte goede tuinaarde / teeltaarde 35,- incl bezorging. Houten randen ( steigerplanken bv ) zijn niet duur. Bij Breda zit een hele goedkope leverancier, die heel nederland levert. Mest. Daarna even niet veel speciale mestzaken. misschien lopende het seizoen ietsje bijmesten bij planten individueel. Volgend seizoen ga je wel mest opbrengen of compost. Omstandigheden. Die conifeer is aan jouw kant niet waarschijnlijk dood. Die is dood. Geeft niet. Toch een lelijk ding. Zet er hedera tegen bv. groene achtergrond. Je kan het nu 1 seizoen ook even zo laten , en later bekijken. Steek zoveel mogelijk diep alle wortels door aan jouw kant. Of beter nog : graaf een geul tot 50 cm diep de hele laag langs om de wortels daar af te kappen. Die Conifeer en moestuinen, zijn 2 tegenstrijdige dingen. Eis niet te snel te veel van jezelf. Maak een planning, en begin vast tegelijkertijd ook met de leukere dingen. Maar deze bovenstaande zaken zal je moeten aanpakken, want je komt ze steeds weer tegen Heb je niet het geld voor de aarde, dan kan je je plannen verder bijstellen, en kleiner beginnen.vraag gerust verder hoor. Het is je gegund. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lissxy Geplaatst: 9 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2013 Hoi Missmass, Ik heb je tuin bekeken, wat ziet het er netjes uit zeg! En binnen bij jou ook al.. mijn vensterbank ziet eruit als oorlogsgebied hahahaMaar goeie tips! We moeten dus de hoogte in, helaas is op de zonkant bij mij dus die heg, daar kan ik wat lastig spijkers in slaan.. maar er komen vast oplossingen. Ik zat zelf te denken aan een soort hoge smalle tafels tegen de heg aan. Ik heb een hele grote berg hout liggen in de tuin (zie foto) dus kan echt van alles maken En nog zo'n goede tip.. ik heb helemaal geen rekening gehouden met de ruimte die ik heb bij het kopen van mijn zaden. Het zal wel een jungle worden, maar wij vinden dat gelukkig niet zo erg. Hoe groener hoe beter. Bedankt voor je reactie! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lissxy Geplaatst: 9 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2013 Hoi Bit, Gelukkig heb ik al eerder tuinen helemaal opnieuw ingericht en er echt mooie groene tuinen van gemaakt. Dus ik ben helemaal niet bang voor het werk dat erin gaat, dat komt wel goed. Tuinieren is voor mij niet optioneel, het hoort gewoon bij het huishouden dus het moet gedaan worden Genoeg motivatie dus, en de kans om alles gelijk goed te doen moet je nooit laten liggen, daar krijg je spijt van (ervaringsdeskundige haha). Het enige waar ik tegenop zie is het zware (mannen)werk. Ik moet het echt allemaal zelf doen. Maar het komt goed, ik ben creatief genoeg en kan wel een uitdaging aan! Wat ik net gedaan heb: een oproep op marktplaats gezet voor tuinaarde. In mijn gemeente moet je betalen om het af te voeren naar de stort dus ik denk dat het wellicht zal lukken om 2 á 3 kuub achter mijn tuin gestort te krijgen. Dat had ik dus berekend, bijna 3 m3 voor die 2 bakken. De materialen om de bakken mee te maken heb ik al dus dat kost me niks. Als alles in de bakken staat, moet ik dan nog steeds de wortels van de coniferen kappen? Wat ik met de coniferen ga doen weet ik nog niet, hedera was ik net vanaf in mijn oude tuin, dat heeft lang geduurd voor ik alles verwijderd had dus ik denk niet dat ik daarvoor zal kiezen. Ik vind clematis erg mooi of kamperfoelie, maar die zijn niet wintergroen. Misschien toen gewoon met een spuitbus de boel groen spuiten (grapje, echt..) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Theepot Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Je zou iig al kunnen starten met het kappen van de coniferen wortels. Dan ziet je buurvrouw/buurman dit jaar zijn kant ook dood gaan en dan kunnen jullie wellicht gezamelijk een nieuwe schutting plaatsen ( het lot een handje helpen ). Dit kun je dan weer gebruiken om een verticale moestuin van te maken. Zodra je coniferen weg zijn zul je zien dat je meer licht gaat krijgen. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lissxy Geplaatst: 10 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 april 2013 Hoi Theepot, Dat zou ik wel willen, maar dat is niet de bedoeling! Mijn buurvrouw zal daar waarschijnlijk niet gelukkig mee zijn, ik hoop ook wel dat haar kant groen blijft, of zou ik door mijn snoeiactie de heg vermoord hebben? In het geval dat de wortels blijven zitten, zouden die dan ook voeding wegnemen als de bakken boven het grond nivo staan? Of zou ik ze dan echt op de tegels moeten zetten? Ik zou het bijna opgeven en me aanmelden voor een volkstuin haha Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Missmass Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Waarom niet vragen aan je buurvrouw of ze mee wil doen met een nieuwe schutting? Maakt het een stuk lichter in de tuin en netter en bovendien heb je inderdaad het probleem niet van de wortels en alle voeding die ze wegtrekken uit de grond. En als je het samen doet ben je toch een heel stuk goedkoper uit. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lissxy Geplaatst: 10 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 april 2013 Omdat ik daar geen geld voor heb. En dan moeten ze helemaal worden uitgegraven en zulk zwaar werk gaat mij niet lukken. Gelukkig staat de heg voor mij niet aan de zonkant, de buurvrouw heeft schaduw ervan, ik niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
roosmarij Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 ik denk dat je niet alleen rekening moet houden met voeding wegtrekken door de coniferen, maar ook water. Hoe groter de struik, hoe meer dorst hij heeft.Misschien is het inderdaad verstandig om de bakken bovenop de tegels te zetten, met als nadeel dat je ze hoger moet maken en meer grond nodig hebt om ze mooi te vullen, vermoed ik? Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.