mybobo Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Ik heb vorige week mijn vierkante metertuin ingericht. Boven op de aarde van vorig jaar heb ik nieuwe potgrond gegooid.. eigenlijk heb ik niet aan bemesten gedacht.Kan ik de grond nog bemesten nu er al gezaaid is en planten in staan? En een klein vraagje tussendoor zodat ik geen nieuw topic hoef te openen, klopt het dat het een tijd duurt voordat kruiden opkomen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Wat voor grond zat er vorig jaar in de MM?? En wat voor kruiden? (dat is nogal een ruim begrip ) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mybobo Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Vorig jaar zaten er onderin hydrokorrels en volgens mij ook potgrond (hier ben ik niet helemaal zeker over). Er zitten verschillende dingen in de bak: sla, augurk, wortel, dille, salie, rozemarijn, basilicum, goudsbloem, eetbare viool, andijvie, aubergine, radijs. Ik hoop dat ik niks ben vergeten maar echt van alles dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Oke... Ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven, want ik tuinier sinds dit jaar ook in de MM. De grond samenstelling voor de MM is ideaal gezien een 1-1-1 verhouding vermiculiet-compost-turf, dus geen potgrond. Potgrond heeft namelijk maar voor 6 weken voeding. Er was hier altijd een meisje op t forum (helaas niet meer) die samen met haar moeder wonderen verrichte met die grond mix, maar het staat zo ook in de MM-boeken. (Mel Bartholomew en Jelle) Maar goed, daar kun je voor dit jaar niet meer aan veranderen... Ik zou dus zeker bij gaan bemesten, maar ik begrijp uit je verhaal dat je al wat dingen rechtstreeks in de bak gezaaid hebt, en in dat geval zou ik het nog niet doen, omdat vloeibare mest (wat het makkelijkst te gebruiken is voor je bak) je zaailingen kan verbranden. Dus even mee wachten tot je zaailingen wat groter zijn. Over je verschillende soorten, een heel beknopte uitleg, want als je de zoekfuntie hier gebruikt vind je heel veel info. Niet alle van toepassing in de MM, maar het meeste is algemeen hoor! Sla, kun je ter plekke zaaien, ook nu, geen probleem.Augurk, binnen voor zaaien, pas na ijsheiligen naar buiten (15 mei). (wordt groot!)Wortel, moet je ter plekke zaaien, houdt niet van verspenen, kan ook nu.Dille zaai ik binnen voor, weet niet uit mn hoofd of die van deze temperaturen houdt...Salie, nooit gezaaid (plantje gekocht voor één euro ooit eens, doen het nog prima)Rozemarijn, zaai ik binnen voor, maar kan redelijk tegen koude, als ie eenmaal afgehard is.Basilicum, kan echt nog niet buiten, binnen voorzaaien, en niet naar buiten voor 15 mei (ik zaai ze iedere 3 of 4 weken, want hier blijft ie nooit lang staan )Aubergine, binnen voorzaaien, niet naar buiten voor 15 mei.De rest van je lijstje kan prima nu, ter plekke gezaaid worden. Succes! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts