Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe leg je een pad met worteldoek?


RobO

Aanbevolen berichten

Wij hebben een pad tussen stukje gras en stukje tuin liggen, met lavasteen (en worteldoek eronder ) en wij hebben gewoon met tegels (hele maar we hebben kleintjes) een opstaande rand gemaakt, worteldoek erin, lavasteen erover.

 

Als ik het goed begrijp wil jij tegels leggen op het worteldoek? Wat gebruik je dan voor stevigheid? Ik bedoel, 10 cm wit zand??

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

die halfjes zijn halve 30x30 tegels, het zandbed ligt nu op worteldoek en is zon 10 cm dik

 

worteldoek kan tussen de liggende tegels en het opstaande randje ( maar dan heb je last met schoffelen?) of vlak eronder ( loopt het zand dan niet weg? hermoes kruipt er in?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor die opstaande halve tegels kiest , zou ik het worteldoek aan de buitenkant geheel omvattend doen. Niet te hoog omhoogkomend aan de buitenkant van het pad, dat is natuurlijk lelijk.

 

Maar wat mij eerder opvalt bij je gedachte over het pad, zijn dus die opstaande halve tegels. En dat voor een pad van 30x30 tegels. Dat is toch wel erg veel materiaal voor zo'n smal pad ? En best veel werk. Maar kan kijkaf zijn hoor ! Wat een nadeel van die opstaande rand is, is dat je vrij veel geultjes maakt waar aarde van de tuin in komt, van je schoenen enz, spitten in de tuin, whatever. Dat je daar dus tóch onkruid ( al is het maar gras ) krijgt , waar je met je tegelkrabber toch onderhoud aan zal houden ( ? )

Ik heb dat zelf ook ( zie mijn update ) : veel véél gaatjes en hoekjes en gleuven voor zaad.

 

Worteldoek heb je nodig vanwege het heermoes ? Ik weet niet of ik überhaubt worteldoek zou nemen voor een 30x30 paadje

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je, het wordt wel een dubbel rijtje voor het pad 2x30x30 dus,

die halfjes liggen er nog van de vorige bewoner maar misschien toch niet zo handig als hardhouten randen

 

die schoffelen idd wel lekker en de stenen geven meer krabwerk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dan zelf opsluitbandjes ( van die betonnen 1 meter lange dingen ) : óók kijkaf, niet zo mooi als hardhouten lange planken die een buurman verderop heeft, die komen wat hoger en hebben nog iets meer van een bak-effect. Echt héél mooi en inderdaad lekker schoffelen ja. Die randen staan al 15 jaar daar. Werd mij te duur, maar hij kon er goedkoop / voor niets aan komen toen.

 

Mijn steen-paden liggen ook op een bijna 10 cm bed van zand. Wel aangetrild. Van verzakking nog geen last. Ligt perfect en nog weinig onkruid tot nu. Eens per maand op de kniestukken heel de vlakte over kruipen

 

Laat je een foto zien als je zo ver bent ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor zand gaan, en niet voor worteldoek, als je er tegels op wilt leggen, anders gaat t snel verzakken ben ik bang.

 

Wij hebben tussen de tegels ook wel eens wat groeien, maar nooit veel, eens per jaar gaan we er met de hoge druk spuit overheen, vegen er daarna een beetje nieuw zand tussen en klaar is kees.

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rob, ik zou voor de onderste tekening gaan. Het witte zand blijft dan op z'n plek en het doek zit mooi klem tussen de tegels. Tuingrond en onkruid kunnen niet onder de tegels komen.

 

Dan zou ik in plaats van halfjes trottoirbanden nemen, die zijn een meter lang. De slanke soort zeg maar. Dat legt makkelijker, ligt strakker en is een mooier gezicht. Ook makkelijker in onderhoud, minder kieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Waarschijnlijk ben ik te laat met mijn reactie maar dan kan een volgende tuinder er wellicht zijn/haar voordeel mee doen.

 

Laat ik beginnen met het worteldoek. Worteldoek leggen is een vrij overbodige exercitie als er toch 10 cm wit zand onder de tegels komt.

Van onderaf bekeken ontkiemt er nagenoeg geen onkruid in wit zand.

En van bovenaf geldt dat daar juist het onkruidzaad vandaan komt (maar daar doet het anti-worteldoek niets aan af).

 

Belangrijker is m.i. dat het witte zand aangetrild wordt of goed aangestampt en dat de tegels goed strak tegen elkaar aanliggen. Hoe meer en groter de naden des te meer onkruid ertussen kan groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zekers. Gelijk heb je. Maar worteldoek heet ook dáárom worteldoek, dat het wortelonkruiden ( van opzij bv ) tegenoud. en ook van onderaf. Daarom vaak tóch de toepassing van worteldoek.

Maar kwa zaai-onkruid heb je zeker gelijk ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt maar hier verdwijnt het zand ook langzaam maar zeker in het veen

dus het worteldoek houdt het ook zandbed op zijn plek

 

heb inmiddels 2 meter gelegd (aangestampt, twee randjes, tegels netjes ingeveegd volgens tip huubg), nog 10 meter te gaan

 

(dat zit zo: de vorige mooiweer periode was nodig om een huis te schilderen aan de buitenkant)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...