Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De Oerakker: Netwerk Eeuwig Moes


weknow

Aanbevolen berichten

http://www.deoerakker.nl/default.htm

 

Zwervend op het net kwam ik de link hierboven al vaker tegen. Een Nederlands netwerk van kwekers, tuinen, zaadtelers, heemtuinen en stadstuinen e.d. dat het voortbestaan en nieuw leven inblazen van oude en traditionele groente- en fruitgewassen en rassen nastreeft.

 

Ook op dit forum zijn daar vele mensen mee bezig. Topics over allerlei "vergeten" groenten en fruit; teeltervaringen en vragen over oude en - voor het grote publiek - onbekende soorten. Het is op het Moestuinforum dagelijkse kost en er zijn een heel aantal forumdeelnemers die er ruime ervaring mee hebben opgedaan (misschien wel al "expert" genoemd kunnen worden) of zeer enthousiast bezig zijn met proberen! Voor wie het niet kende: misschien een leuke link en een mogelijkheid om wat meer te weten te komen.....

 

Toch gingen mijn gedachten nog wat verder: Het gaat om een uitstekend initiatief van de Oerakker, lijkt me! Samenwerken en kennis en ervaring uitwisselen om traditionele kwaliteit en diversiteit in stand te houden en te vergroten. Een stukje van een praktisch antwoord op de tendens binnen de EU en van grote bedrijven als Monsanto die de beschikbaarheid van variatie willen verengen en het landbouwgebeuren willen uniform maken en controleren (om er zo over te kunnen heersen en aan te kunnen verdienen).

Zouden deelnemers aan dit forum die daarvoor voelen niet ook deel uit moeten/kunnen uitmaken van dit netwerk? (Misschien zijn sommigen al aangesloten?) Of zou het forum als zodanig een verband kunnen leggen ermee? Dat zou wat De oerakker wil kunnen versterken en kunnen zorgen voor uitwisselen en verbeteren van kennis...?!

 

Ik had ook wat kleine bedenkingen. De website bevat goede informatie, maar deze is wel erg algemeen. Specifieke en op concrete gewassen/rassen toegespitste informatie ontbreekt vaak....is elders (soms ook op dit Moestuinforum) beter te vinden.... Bovendien ken ik - buiten de grenzen, maar ook in Nederland - meer initiatieven die in dezelfde richting werken. Bijvoorbeelt VELT (een grote Vlaamse organisatie, met ook een groot aantal leden in Nederland en ook enkele zeer actieve afdelingen) is zeer aktief en praktisch met hetzelfde bezig en timmert hiermee aan de weg!

Met andere woorden: wordt er echt samengewerkt of zijn er diverse groepen/organisaties naast elkaar bezig...?

 

Wie zich aangesproken voelt om op wat ik hier schrijf en overweeg te reageren....Graag! Interessant om gedachten uit te wisselen en wie weet of er nog iets zinvols uit voortvloeit!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...