Else Geplaatst: 28 april 2013 Share Geplaatst: 28 april 2013 Ik lees vaak dat je sommige groentes pas na 12 mei buiten mag zetten omdat er voor die tijd nog kans is op nachtvorst. Nou heb ik op weeronline gezien dat er t/m 11 mei geen nachtvorst meer komt. De koudste nachttemperatuur is 3 graden. Kan ik dan nu mijn tomaten, paprika's, aubergine, komkommer, courgettes buiten zetten? (in potten) Of is 3 graden ook nog te koud voor ze? Ik zou ze in een plastic tomatenkasje zetten. Alleen de courgette niet, die staat gewoon buiten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 28 april 2013 Share Geplaatst: 28 april 2013 Zie ook hier: tomaten-overnachten-t8729.html Er is al heel wat over gevraagd en geschreven op dit forum Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Else Geplaatst: 28 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 28 april 2013 Bedankt, dat had ik gezien hoor, maar het ging me ook om de andere groentes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 28 april 2013 Share Geplaatst: 28 april 2013 Die kan je in 1 groep plaatsen, ze kunnen allemaal niet tegen kou. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Else Geplaatst: 28 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 28 april 2013 Okee, dat is goed om te weten, bedankt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RvO Geplaatst: 28 april 2013 Share Geplaatst: 28 april 2013 Ik lees vaak dat je sommige groentes pas na 12 mei buiten mag zetten omdat er voor die tijd nog kans is op nachtvorst. ... Die 12 of 15 mei (ijsheiligen) is natuurlijk slechts een vuistregel uit oude tijden. Tijden van ver voor het K(N)MI, laat staan internet. Soms kunnen de plantjes eerder naar buiten, soms liever later. Zelf nadenken dus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 28 april 2013 Share Geplaatst: 28 april 2013 Beste Else, Nachtvorst is iets heel plaatselijks. Als de nachttemperatuur volgens het weerbericht 3 graden is in een gebied, kan het best dat op een bepaalde plek of onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld uit de wind of in een hoekje aan de grond, er wel ergens vorst is. Hier in Zeeland bijvoorbeeld was het gisteren in de nacht op sommige plekken -1 of -2, terwijl er officieel geen nachtvorst was (+2). Dat het na half mei niet meer zou vriezen is een ervaringsgegeven...over het algemeen gebeurt dat niet meer. Maar plaatselijk kun je een keer pech hebben en ook op 20 mei kan er plaatselijk nog vorst zijn. Voor de fruittelers, die willen voorkomen dat hun net bevruchte bleoetjes bevriezen is het begin van de maand mei kritisch. De bloemetjes gaan open en worden bestoven...een vorstje kan in een bepaalde boomgaard net funest zijn voor een goede oogst...reken maar dat die het goed in de gaten houden en maatregelen nemen: bijvoorbeeld de boomgaard benevelen om te zorgen dat het stuifwater dan wel bevriest, maar de bloesemknop erdoor wordt beschermd. Ik schrijf dit niet om je bang te maken! Zal hetzelfde wat positiever vertellen: Geef je planten de tijd en zo veel mogelijk de omstandigheden waarin ze het wel goed gaan doen!Met het heel vroeg uitplanten van courgettes, tomaten en dergelijk win je heel weinig of niets. Die groeien buiten op dit moment nagenoeg niet. Pas als de temperatuur vrij constant + 15 graden is willen ze echt gaan groeien en bloeien. Je merkt het ook aan de gewassen die wel iets van kou kunnen hebben...op warme dagen zoals afgelopen donderdag, zie je ze groeien. Maar op dit moment staan ze weer zo goed als stil. Nog belangrijker is het om de kougevoelige planten geleidelijk te laten wennen aan (wisselende) buitenomstandigheden. Afharden = ze sterk maken zodat ze tegen een stootje kunnen. Ze nog even beschermen als dat kan. Zo een plant zal ook rond 20 mei een wat kouder nachtje goed gaan doorkomen. Overdag buiten en in zachtere nachten ook...maar niet ineens van de warmte in sterk wisselende buitenomstandigheden. Die omstandigheden zijn in een grote open tuin veel moeilijker dan bijvoorbeeld op een binnenplaatsje achter je huis tussen heggen en muren. Het is meer een kwestie van inschatten en leren wat kan en niet kan om je planten stevig en sterk goede groeikansen te bieden, dan ze zo snel mogelijk naar buiten te krijgen en succes statistisch te berekenen. Ik zou je dus adviseren om wat geduld te hebben....beter iets later en voorzichtiger....meer kans op succes op langere termijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Else Geplaatst: 28 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 28 april 2013 bedankt weknow voor je uitgebreide antwoord. Dat was wat ik graag wilde weten. Ik doe ze dan voorlopig alleen overdag naar buiten als de zon schijnt en alle nachten weer naar binnen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.