Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het kopen van nuttige beestjes

FoodPlanting

Aanbevolen berichten

Beste allemaal!

een tijd geleden heb ik volgens mij in de landleven een stuk gelezen over het kopen van nuttige beestjes (de enige naam die ik onthouden heb ik de worm ).

Later las ik in een Engels magazine dat er daar in het tuincentrum (!) bakjes met hommels te koop zijn.

{1x in een Engels tuincentrum in Engeland geweest en dan snap je wel dat ze dat daar hebben...die moestuinders hebben geluk met zulke winkels}

Omdat we allemaal nieuwe bakken hebben, gevuld met biologische grond (voor zover dit waar is natuurlijk), willen we ook het mini dieren leven een opkikker geven.

Weten jullie welke beestjes we het beste kunnen plaatsen in de bakken? En waar deze te koop zijn?

En of deze "hommel bakken met hommels erin" ook in NL te vinden zijn?

Groetjes (en hopelijk vinden jullie m'n vraag niet raar!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuttige beestjes inzetten ken ik vooral van toepassing in de kas voor bestuiving (hommels) en plaagbestrijding zoals:

Roofmijt tegen spintmijt

Encarsia tegen witte vlieg

Galmug en lieveheersbeestjes tegen luis

De laatste worden volgens mij ook wel buiten toegepast.

Als je bakken buiten staan heb je dit over het algemeen niet nodig (of het werkt niet omdat ze zo weg zijn).

Door voor wat variatie te zorgen in beplanting en door vooral niet chemisch te bestrijden krijg je met een beetje geluk vanzelf van alles in de tuin.

Mocht je willwn proberen dan is Koppert (berkel en rodenrijs) in nld volgens mij de grootste producent. Een deel van het assortiment is o.a. via de welkoop te koop.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is het denk ik niet nodig diertjes uit te zetten in de tuin. In ieder geval geen hommels. Er is een topic over hommels en het houden daarvan, dat wel. Dan heb je hun huisje in de tuin, en blijven ze.

Wat ik me nog enigszins kan voorstellen, is dat je de larven van het lieveheersbeestje zou uitzetten. Die leven van luizen. eten er zo'n 300 of 500 op een dag meen ik me te herinneren. Die vliegen niet weg. Moet je wel luizen hebben he ? Preventief diertjes als zulke dingen uitzetten, lijkt me niet nodig en inderdaad vrij onzinnig. Al is je vraag dat natuurlijk niet. Vragen staat vrij.

Een nieuwe tuin is inderdaad, zeker in het begin, vrij arm aan insekten. Dan kan een luizenplaag wel eens uitbreken. Maar je hebt ook tuinen om je heen toch ? Of zijn dat alleen maar stenen tuinen met wat bakken ? In nieuwbouwwijk heb je ook wat meer kans op een onevenwichtig geheel ja. Oké. Maar dat trekt later wel bij

Tuinieren is niet alleen maar bang zijn voor allerlei problemen die kúnnen rijzen. Tuinieren is gewoon doen , en dan kom je wel eens wat tegen, en daar leer je van , en gaat allemaal weer voorbij. Tuinieren is doen en doorzetten, en met geduld. Ik heb eigenlijk nooit problemen ( jawel, maar die hoef je niet als probleem te zien )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van de lieveheersbeestjes had ik inderdaad ook gelezen. Op onze appelboom bloesem en op alle beginnende blaadjes zit nu al bladluis. Het nadeel is dat we ook veel mieren hebben, die ze natuurlijk weer beschermen (ongelooflijk die beesten, als je bij ons in de wijk loopt zijn er gewoon hele stukken verzakt door de mieren!). Iemand enig idee waar de larven van de kapoen te koop zijn? Deze zijn denk ik dus wel nodig. We hebben al veel lavendel e.d. geplant om het wat tegen te gaan, maar de plantjes vielen qua grootte wat tegen, het is dus maar de vraag of die dit jaar al effect hebben... Bij een ander stuk tuin dat gebleven is zoals het was, heeft vorig jaar lavendel wel erg geholpen om de bladluizen weg te jaren van de rozen.

Ik zal toch eens het huis uitspitten waar het boekje is gebleven (kan met niet voorstellen dat ik het heb weggegooid... ).

Onze wijk bestaat al iets van 10 jaar, dus tuinen genoeg, alhoewel de meeste de laatste jaren zijn veranderd in een "steen en bak" tuin...

De hommels en de bijen lijken deze week wel wat meer te worden, dus dat gaat de goede kant op. Sommige lijken wel wat apathisch op een blad te zitten, je kan ze bijna aanraken! Lieveheersbeestjes zijn nog niet te bekennen. We hebben een stukje oude bestrating gisteren weggehaald, en hier zaten worden onder, deze hebben we even in de bakken gegooid. Misschien dat we wel kijken voor zo'n bakje met worden, die heb ik wel voor gewone verkoop gevonden op internet (normaal voor zo'n compost ding).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kun je ze kopen:

http://www.roodmetzwartestippen.nl/a-25340880/bladluizen/30-larven-van-lieveheersbeestje-tegen-bladluis-buiten/

Ik zet ieder jaar allemaal afrikaantjes tussen de rozen en heb nooit last van luizen. Ik laat het helemaal dichtgroeien met die afrikaanjes. (dus niet hier of daar een plantje)

Morgen ga ik weer wat lieveheersbeestjes verzamelen uit de rozenbottel voor in de kas. Ik heb in de kas bloeiende paksoi zodat de volwassen "kapoentjes" (ik ken ze ook onder die naam) nectar hebben om van te leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben op ons balkon gewoon wormen in de bakken met aarde.

Die hebben we er echt niet zelf ingestopt.

Ook hebben we lieveheersbeestjes, pissenbedden, duizendpoten en mieren.

En al het andere wat zelf aankomt vliegen.

Dus volgens mij komen de beestjes vanzelf wel in je tuin hoor.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk verandert dan dit topic in een topic : hoe bestrijd ik luizen ? Bij echt veel luizen vind ik het kopen van die larven niet zo gek hoor. Probeer het eens ?

Ga je dat tóch maar niet doen , kan je het volgende overwegen:

Spuitbus nemen ( bij grotere boom misschien een grotere nemen , zo'n plastic tankje met een drukspuit erop, dingen kosten niet zo veel meer, elk tuincentrum of bouwhandel verkoopt ze ) en maak je je eigen anti-luis spuitvloeistof. Geen Spruzit kopen , dat is in wezen hetzelfde, maar laaiend duur.

op 1 liter water een theekopje spiritus toevoegen en paar ( 3-5 ) druppels Dreft. Goed mengen.

De truc is nu dat je eventjes echt goed consequent bent. Jij wil van je luizen af, dus dat moet maar even dan . De luis spuit je er dus mee dood ( onder en bovenkant van alles druipend nat spuiten, meer dan druipen heeft geen zin ) , maar de eieren van de luis tast je er niet mee aan. De luis is ongelooflijk vruchtbaar en legt al heel snel eieren en hád al eieren gelegd. Goed. Je spuit 1x goed dus. 3 dagen later moet je dat herhalen ( er zijn er dan weer zat ) , 3 dagen later nog een keer en 3 dagen later nog een x. Dat doe je 4x achtereen = dus in een periode van 9 dagen. Je kan ook, als je het kan opbrengen, een keer extra spuiten tussendoor, maar dat ritme van die 3 dagen is echt van belang. Dat is de cyclus van de luis en eieren leggen. Na die 9 dagen is echt alles weg. Zeker weten.

En een week later is er natuurlijk kans dat er een nieuwe plaag begint

( dat laatste valt vaak wel mee , omdat luizen vooral op dat erg jonge blad af komen. gewoon blijven kijken en tijdig ingrijpen )

De spiritus is overigens vrij onschuldig voor de planten , zaailingen daargelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luizen kun je ook makkelijk en milieuvriendelijk bestrijden door mul zand tegen de plantjes aan te gooien op de plekken waar de luizen zich bevinden.

Omdat de luizen plakkerig zijn nemen ze het zand makkelijk op zich en kunnen ze niks meer; bij een regenbui nadien ben je de meest dode luizen en het zand weer kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuttige insecten kun je kopen via de webshop van Biogroei zie onderstaande links:

http://www.biogroei-shop.be/category.php?id_category=18

http://www.biogroei-shop.be/product.php?id_product=34

Meer info over Biobest:

Sinds 1993 zijn we als verdeler van Biobest actief in de sector van de biologische bestrijding. Enerzijds richten we ons naar de hobbymarkt in België en Nederland via deze weg maar ook via handelaars in Vlaanderen die met ons werken en waar je onze levende producten kan bestellen. Anderzijds zijn we actief in de beroepssector. We zijn verantwoordelijk voor de druiventeelt in Vlaanderen, we verdelen aan tuinaannemers en beroepstuinders. Ook groendiensten van steden en gemeenten kunnen bij ons terecht. Wilt u als professionele klant producten bestellen, bestel niet via deze webshop maar contacteer ons telefonisch of via mail.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

We hebben ze uiteindelijk gekocht in de lente (ik ben wat laat met het laten weten wat de resultaten zijn... ).

Naast de kapoentjes larven hebben we ook 2x gespoten met een mengsel van kamille thee, neem olie, knoflook en chili.

Het duurde even voordat er wat gebeurde, maar zowel de rozen, de fruitbomen als de andere planten in de vaste planten bak hebben geen luizen meer. Ik denk dat het al met al ongeveer 3 weken geduurd heeft voordat er resultaat was. Dus als u ook een grote plaag heeft (vooral bij de rozenbottel waren gedeeltes van de plant bijna niet meer zichtbaar) heeft het wel effect! We hebben er wel veel gekocht, en ze waren niet goedkoop!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuttige beestjes kopen.. Zorg gewoon dat je tuin aantrekkelijk voor insecten is, komt het vanzelf goed. Wij hebben een rijtjeshuis, maar al wel weer vele insecten vandaag gespot. Vrij grote libelle's, verschillende kevers, lieveheersbeestjes, sprinkhanen, wespen, bijen, vliegen, spinnen, van alles. Zorg voor struiken/bomen, met het liefst gewoon een laag blad er onder. Ligt hier al vele jaren een en al blad (snoei afval) tussen de struiken: als je wat weg schuift kom je véél insecten tegen. En omdat daar zoveel insecten zitten lok je ook meer vogels! De merels zitten er vaak tussen.

En een vijver helpt ook veel, liefst wel met een moerasstukje. Naast onze vijver ligt ook nog een berg met stenen, zitten ook weer insecten en soms salamanders tussen (als ze niet in de vijver zitten).

Ben geen expert maar ik denk dat je het best zoveel mogelijk insecten in je tuin kan hebben, de kans op een goede balans word dan steeds groter. Maarja, ook ik heb vrij veel last van luis

Denk dat tegen luis die lieveheerstbeestjes larven héél goed helpen. Onze pruimenboom zit vaak onder de luis: paar jaar terug zaten er met gemak 200 a 300 van die larven op: ze vinden luizen dus erg lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...