Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaailingen bemesten? En blauwkorrel?


-sanne

Aanbevolen berichten

Doordat ik de zaailingen van de zaai en stekgrond, waar ik ze in zaai , daarna oppot in potgrond en daarna nog een keer ompot in een maatje groter, en misschien nóg een keer ( afhankelijk van de groei ) ( ik pot ze om als de wortels onder de pot verschijnen ) dan is er steeds voldoende voeding door de verse potgrond. Straks uiteindelijk op hun definitieve plek en gaan ze bloeien, ga ik mesten met tomatenmest.

 

Ik weet niet wat blauwkorrel is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok! Dat ga ik volgend jaar ook maar doen

 

Blauwe korrel is chemische meststof. In onze volstuinencentrum gebruikt iedereen het maar ik vraag me af of het wel goed is....

Ik heb er hier helaas niks over kunnen vinden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik geen kunstmest gebruiken, maar dat is heel persoonlijk! Ik gebruik ook potgrond bij het verpotten, en daar doen ze het prima op! De grond in mijn bak is compost/turf/vermiculiet, dus al bemest... Bij het uitplanten krijgen de planten dus ook niks extra's.

 

Rest van de tuin krijgt ook alleen een laagje grove compost aan het begin van het seizoen... Gaat prima!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoonpa heeft nogal een grote tuin (en melkveebedrijf) en laat ieder jaar 20 cub brengen... Daar nemen wij één volle aanhanger van mee voor ons tuintje...

 

Gemeentes hebben vaak een compost dag, waar je zelf met je aanhanger gratis compost kunt komen halen. Maar ik weet niet hoe "schoon" die is.

 

Is er bij jullie op t complex ook geen gezamelijke inkoop ofzo? (dat lees ik hier vaker) Dan wordt t in grote hoeveelheden ingekocht, en kan veel geld schelen!

 

Je kunt ook compost kopen in de beter tuinzaak, maar dat zal wel wat kosten, en ik weet niet hoeveel je nodig hebt??

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het jaar kopen we gezamenlijk koemest en champignon mest in. Champignonmest hoeven we niet daar zitten veel bestrijdingsmiddelen in heb ik wel eens gelezen. Compost dus helaas niet.

Dit jaar hebben we van een peper kweker grond gekregen vergelijkbaar als compost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt blauwe korrel maar ook roze korrel, beide zijn zeer bekend onder de (moes)tuiniers. Zoals elke chemische meststof geeft een een snelle stoot aan voedingsstoffen in functie van zijn samenstelling maar doet het niets om je eigenlijke grond te verbeteren.

Even googlen en je hebt massa's info.

 

In België heb je een overkoepelende organisatie Vlaco die op een natuurlijke wijze afval verwerken tot compost en er ook bepaalde garanties aan verbinden (ziektekiemen vrij enzo ), daar kan je terecht voor compost misschien bestaat ook zoiets in NL ? Is wel los te kopen maw je hebt een aanhangwagen nodig...

 

Elke tuinwinkel verkoopt dit nu ook in zakken, ben je zeker duurder af maar is wel zo praktisch als je geen aanhangwagen hebt of je hebt niet zo veel nodig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sanne,

 

Zelf compost maken van je tuinafval en groente- en fruitresten uit de keuken is niet moeilijk! Dat kunnen we je op dit forum gemakkelijk leren. Als je daarnaast mest hebt van kippen, konijn, cavia o.i.d. en die er door kunt doen, wordt de compost bovendien ook een goede basisbemesting voor je moestuin. Paardenmest is ook heel geschikt om toe te voegen en veel mensen met paarden zijn blij als ze die niet zelf hoeven af te voeren (want duur). Je kunt het doen in een speciale bak of bij veel ruimte bij je tuin een composthoop maken. Hoeveel ruimte heb je ervoor? Het duurt wel een jaartje voor je eerste compost klaar is.

 

Ik zie dat je in de buurt van Breda woont. In Zeeland en Westelijk Brabant kun je het hele jaar bij de milieustraten gratis een compost die gemaakt is van grof tuinafval of de GFT-bak komen scheppen. Ik weet niet of Breda daar onder valt, maar Roozendaal en Bergen op Zoom wel. Die compost bevat GEEN voeding, maar is wel geschikt om te mulchen en om de structuur van je grond geleidelijk te verbeteren. De keurcompost die jij noemt komt van hetzelfde bedrijf (een dochteronderneming van Delta) en wordt in zakken verkocht: Ze is wat fijner en evenwichtiger van structuur dan die van de milieustraten. Zeg maar "1e keus".

 

Alleen compost is dus niet genoeg als bemesting voor je moestuin! Wat het wel doet is, dat er meer humus in je grond komt op den duur. Dat is gunstig: zware grond wordt losser, makkelijker te bewerken en droogt niet gauw uit; lichte zandgronden gaan beter vocht en voedingstoffen vasthouden erdoor. M.a.w. de grondstructuur wordt beter. Bovendien zorgt compost, die bestaat uit verteerd plantaardig materiaal, voor allerlei mineralen in de grond. Als er zich een humuslaag heeft opgebouwd in de bovenste ca. 30 cm van je grond, kunnen je planten daarvan profiteren en worden er ook kleine hoeveelheden voedingsstoffen afgegeven. Als er mest van planteneters mee verteert in je compost, dan bevat ze wel wat voedingstoffen.

 

In mijn moestuin werk ik als bemesting met:

- Zelfgemaakte compost (met ook wat kippen- en paardenmest). Ik gebruik 6 van die vaten. Soms meng ik het in de grond met cultivator, soms gebruik ik het als mulchlaag.

- Gedroogde koemest of biologisch mengsel van koe/kip/paardenmest. Naar behoefte geef ik een of enkele handjes op een bedje of bij het planten.

- In het najaar breng ik op de stukken die veel voedsel nodig gaan hebben (half-) verteerde paardenmest met stro: laagje van enkele centimeters.

- Dit vul ik aan met wat vinassekali of patentkali bij gewassen die extra kalium nodig hebben: vooral wortelgewassen, vruchtgewassen en fruit.

De compost van de milieustraat gebruik ik vooral om te mulchen her en der. Na de oogst van een gewas, werk ik het door de grond.

Belangrijk is er op te letten welke gewassen wat meer en wat minder voeding nodig hebben. Komkommers of mais, krijgen van mij veel compost + extra koemestkorrels bijvoorbeeld. Maar als normale basis voor een moestuin, kun je hiermee uit de voeten.

 

Ik vertel dit zodat je een idee hebt van hoe je het kunt aanpakken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bee. Ja. Heb even zitten googlen ( hoewel ik eigenlijk vind dat een forum niet volgepropt moet worden met zinnetjes : 'kijk maar op google ' ) . En het zal best zijn dat de blauwe korrel en de roze, bekend is bij vele tuiniers. Ik ken ze echt niet. Maar goed. Gegoogled dus, en kom nergens een vaste samenstelling tegen. Wel veel uitspraken, dat het wisselt per producent.

Lijkt mij een veemd advies dan om te geven aan iemand: gebruik blauwkorrel. Als de samenstelling niet eenduidig is ? Maar goed. Kan aan mij liggen. Niet aan jou gericht, maar aan al die tuiniers die er dan kennelijk mee bekend zijn en het elkaar aanraden.

 

Natuurlijk zijn er allerhand van kunstmesten, ook hier , te verkrijgen. In alle gewenste samenstellingen. En ja; inzetbaar. Ik gebruik ze niet, maar het kán ja. Heb er ook niks op tegen hoor, begrijp me niet verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een verschil tussen de landsdelen ofzo, de naam komt gewoon van de typische kleur van de desbetreffende korrel en de samenstelling zou toch vrijwel gelijk moeten zijn...

Ik wou gewoon geen reclame maken want ondanks ik het zelf heb, gebruik ik het zo weinig mogelijk.

Blauwe korrel ( Blau Corn ) is een samengestelde meststof NPK bevattende magnesium en zwavel 12-8-16(+3) met sporenelementen, roze korrel is zijn sterker broertje 16-18-25

Roze korrel heb ik maar eventjes een foto genomen, hoef je niet te googlen

 

foto69691367430631.JPG

 

Ik gebruik het eigenlijk alleen maar voor bloeiende planten ( bloemen ) in hangmanden en kleine potten, met compost en goede potgrond haal je het gewoon soms niet om voldoende voeding te geven als ze echt uitbundig gaan bloeien.

Ik geloof sterk in het gebruik van compost en andere natuurlijke middelen en sproeien tegen iets doe ik ook al helemaal niet ( 1 uitzondering, krulziekte op de perziken wat ik ook doe ik heb het al elk jaar gehad ) en heb maandag laatst nog 3 m² laten brengen voor alle borders en de moestuin, momenteel ziet alles zwart.

Maar zoals al aangegeven, het is hier bij ons wel zeer bekend en ik heb het zelfs van mijn vader meegekregen toen ik nog een klein manneke was, dus bestaat toch al heel lang vermoed ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weknow!!!

Ik ga het eens goed lezen allemaal

We bemesten nu om het jaar met koeienmest (niet gedroogd) dit jaar hebben we peper grond gebruikt.

 

Helaas hebben we niet heel veel ruimte voor een compost bak. Maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk. Verder mogen we geen keukenafval gebruiken dus ik kan er alleen "afval" uit de tuin in doen.

Paardenmest moet ik wel aan kunnen komen. Mag dit ook vers zijn als je het gebruikt?

 

Vorig jaar hadden we inderdaad compost bij de mileustraat. dit was binnen 2 dagen al op!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...