Ga naar inhoud

Wie heeft er ook een plastic tuinkas?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb er nu voor het eerst een. Het wordt er lekker warm in, dat wel, maar er komt ook veel vocht aan de binnenkant. En as ik dan het deurtje open zet om het te laten drogen, en het waait (windkracht 4 zoals vandaag) dan flappert het plastic echt heel hard en ben ik bang dat hij kapot gaat. Op de gebruiksaanwijzing stond ook dat je het deurtje niet open moest zetten als het waaide. Maar nu kan het vocht er dus niet uit.

Hoe doen anderen dat?

Het is een tuinkas van 2.50 bij 1.20 en ongeveer 1.80 hoog, en er zitten geen raampjes in, alleen 1 deurtje met ritsen.

Geplaatst:

Ik denk dat ik dezelfde heb, gezien de afmetingen + 2 kleinere exemplaren. (Zie deze link: https://www.koopgoedkoop.nl/tuin-klussen/tuinkas/foliekas). De linkse heb ik 2x en de middelste heb jij (ook)? De kleinere zijn 90 cm hoog in het midden en daar zet ik vooral mijn struiktomaten en enkele komkommers.

Voor wat betreft de wind heb ik het volgende gedaan. Het frame met dubbelgebogen betonijzer van ca. 60 cm vastgezet + buitenom een aantal touwen gespannen over het plastic en ook deze met dezelfde dubbele betonijzers als grote haringen vastgezet. Ik ben nog aan het kijken of ik iets vinden of bedenken kan om de buitenste touwen als een soort scheerlijn te bevestigen, zodat ik ze kan bijspannen. Op zich zal het gewapende plastic niet zo gauw scheuren, maar de druk op de metalen buizen bij veel wind, zou het zaakje kunnen verbuigen en inklappen. Dus bij veel wind, inderdaad beter sluiten...anders vangt het wel erg veel wind.

Voor wat betreft het vocht en dus de condens is het wat behelpen. Mijn kasjes staan niet ver van mijn woning, dus 's ochtends vroeg alles open zetten en in de avond alles weer sluiten is vaste discipline. In de ochtend water geven is sowieso het beste voor je planten. Ook bij regen, moeten de lage kasjes (half) dicht. Bij naderende storm ook even actie. Een ventilatieopening zelf maken, zie ik niet zitten vanwege verlies aan stevigheid. Aan de onderkant is er wel wat ventilatie.... Al met al wat beperkt dus.... Maar ik hoop toch dat ze een paar jaartjes mee gaan en dat het al wat beter gaat dan helemaal zonder.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Het is inderdaad de middelste van die link die je gaf, en ik had hem ook daar gekocht.

Maar zet jij hem dan met deze wind van vandaag en gisteren ook open overdag? Ik denk het eigenlijk van niet. Ik heb hem vorige week wel steeds overdag open gehad maar nu is de wind denk ik te hard.

Geplaatst:

Ik heb er ook ooit eentje gehad....binnen 2 jaar begon het plastic letterlijk te vergaan..........nooit meer dus......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

De mijne stond vandaag een beetje open, want de wind kwam van de andere kant dan de opening op het noorden.

Van condens had ik nog geen last, want ze staat pas enkele dagen en de meeste tomaten en paprika's moet ik nog er in gaan zetten.

Dat het een aankoop voor op zijn best enkele jaren zou kunnen zijn, Danuta, dat had ik ingecalculeerd. Maar voor een duurdere en/of betere kas heb ik niet zomaar de centjes.

In ieder geval haal ik ze in het najaar weer binnen en breek ze af. Als het plastic echt kapot is, dan hou ik er nog een mooie fruitkooi aan over als ik ze met gaas of een net bespan.

Dat was ik vergeten te zeggen: door het kasje in zijn geheel te omspannen met een net dat je in de grond verankert met haringen of iets dergelijks, kun je ook het risico van wegwaaien of kapot waaien aanzienlijk verminderen. Alleen de voorkant blijft dan open.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hi Weknow....voor niks gaat de zon op of bouw je een kasje...

http://pinterest.com/search/pins/?q=old%20windows%20greenhouse&rs=ac&len=11

Dit vind ik een leuke en te maken in eigenlijk elke maat

http://www.hometipsworld.com/how-to-make-a-clever-greenhouse-from-old-windows.html

Als je een beetje op het internet rondneust dan zie je wat er allemaal kan gedaan worden emt sloophout, oude deuren en ramen en zelfs meubilair.... ik heb ergens een kasje gezien, kan hem helaas niet terug vinden, van een oude binnen etalage, met jalouzieen aan de binnenkant om de lichtinval te regelen )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik had vorig seizoen zo'n kasje. M'n eerste moestuinseizoen, en geen kas hebbende kwam een aardige collega met dit ding aanzetten

dscn491561001344717254.JPG

Mijn tomaten ( een deel ervan ) de paprika's en pepers hebben het er prima in gedaan hoor

Spuuglelijk ding wel, maar deed zijn werk goed. En voor dat geld ?

Extra schoren op de hoeken, en bij te veel wind inderdaad, deed ik de ritsdeur omlaag of deels. De onderflappen had ik verzwaard met betonnen bandjes, en de deur met tegels die ik elke keer van hun plek moest halen wilde ik het kasje in. Dit ding had wel een klein venster met horgaas en een plastic flap om hem dicht te doen.

1x heeft ie een forse stormdag doorstaan, waarbij een stuk plastic inscheurde ( was er niet op tijd bij om de deur te sluiten )

Ding werd erg heet van binnen, en vochtig ja. Maar de spullen hebben het er prima in gedaan.

Zo lelijk als ie is, was ik er toch erg tevreden mee.

Dit seizoen ( buurmans tuin erbij genomen, en die had een glazen kas ) staat ie niet.

Geplaatst:

In mijn zelfgebouwde kas wordt het ook zeer warm, zelfs als de vensters door de automatische openers volledig open staan, dan zet ik de deur die het meest uit de wind staat een stuk open, als het niet, of weinig, waait dan alle twee op een kier, de temperatuur zakt dan redelijk snel.

Condens heb ik ook wel maar het drupt aan de zijkant naar beneden waardoor het daar wel vochtig blijft maar op de planten drupt het niet, of toch zeer weinig.

img576328441368179195.JPG

Enkel de folie, raamopeners, glij-systemen voor de deuren en de stoflatjes heb ik gekocht, de rest is recuperatie.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Nou, toen ik vanmiddag thuis kwam trof ik een ravage aan

De rekken met de planten er op waren allemaal gevallen. Planten kapot, potten kapot, alle aarde er uit. Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd terug te doen en de planten die misschien nog te redden zijn teruggedaan in de potten. Maar ik baal er wel heel erg van.

Hij stond goed vast met allemaal zware tegels dus hij kan echt niet omhoog getild zijn. Wat er dan wel gebeurd is weet ik niet.

O ja, en in de hoeken zijn er gaten gekomen op de plekken waar de rekken zaten. De hoekjes van de rekken zijn blijbaar scherp. Ook erg vervelend.

Ik ben dus niet erg bij met mijn plastic kas. Jammer dat glazen kassen meteen zo duur zijn, anders zou ik die wel kopen.

Geplaatst:

Ik heb een Lidl kasje van ca 1.40 bij 1.40. Vier palen in de binnenzijde op de hoeken ingegraven en deze palen verbonden met het frame door middel van touw. Rondom aan de buitenzijde heb ik tegels van 30 bij 30 rechtop gezet. Mijn buurman heeft een fundering gemaakt van balkjes en vervolgens met zadels het frame vastgezet. Aan de buitenzijde heeft hij tegels rondom als pad gelegd. Deze heeft ook de hele winter gestaan en alle stormen perfect overleefd. Bij anderen op het complex die dezelfde kas hebben was door een storm alles aan gort geslagen het zijn tenslotte gigantische windvangers die extra bescherming nodig hebben. De openingen hebben we beschermd door deze aan de zijde te maken waar de wind gebroken wordt door heggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...