Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

tussen mijn aardbeiplanten staan een hoop kleine plantjes.

Om de andere planten ruimte te geven en straks de aardbeien te kunnen plukken moet ik deze kleine plantjes verwijderen .

Aangezien deze erg dun zijn zullen deze niet veel oogst opleveren zal ik deze nu apart zetten en de bloemen eruithalen zodat ze alle energie in het ontwikkelen van de plant stoppen.Waar ik dan volgend jaar van kan oogsten.

of gooi ik ze weg en plant de nieuwe planten stekjes in september ?

Geplaatst:

Dat zijn de uitlopers van je planten van vorig jaar bedoel je? Maak anders even een foto zodat we kunnen beoordelen hoe klein de plantjes zijn.

Ik maak met enkele sterke uitlopers een nieuw aardbeienbed. De uitlopers laat ik eerst wortelen in potjes. Dit is bij de doordragers meestal na de oogst, ongeveer augustus/september plant ik ze uit. Deze planten geven dan het eerste jaar al wat oogst, in het tweede jaar daarna is dat optimaal. Ik verwijder de bloemen niet bij de eerste jaars planten.

Ik zou zelf dus deze plantjes weghalen en na de oogst nieuwe stekjes maken. Herplanten van de huidige plantjes kan ook. Het is aan jou om dan te beoordelen wat de groeikracht is van de plant en wel of niet de bloemen te verwijderen. In de aardbeienbakken maak ik gebruik van planten uit de koelcel, dit zijn waarschijnlijk hetzelfde formaat plantjes als bij jou en die laat ik gewoon vrucht geven.

Geplaatst:

Ik doe van alle mogelijkheden wat. Geen eenduidig advies van mij dus. Ik had ook nog een paar stekken van het vorige jaar in de volle grond, op het bed laten staan. Die heb ik opgepot en staan nu wat aan te sterken in potten. Maar dat weghalen uit het bed speelde bij mij een week of 3 a 4 terug. Nu staan een aantal van die stekken te bloeien in hun pot. Als je een paar mooie exemplaren hebt, waarvan je het toch wel sonde vind ze weg te gooien , kun je ze nog wel oppotten, maar zou ik de bloemen nu inderdaad wel weghalen. Die 4 weken verschil is best wel veel in dit seizoen. Die aardbei moet dan 2 dingen doen he ? het overpoten overleven én bloeien ? Dat is wat veel.

Och , en is het de keuze tussen de stekken nu oppotten, zonder daarvan de oogst te hebben en de stekken straks nemen. ? Die stekken nu hebben alvast een voorsprong lekker dikke planten te worden voor het volgende seizoen toch ?

Wel zeker zijn dat de plantjes gezond zijn.

Geplaatst:

zo zien de aardbei planten er uit .

De nieuwe stekken zijn 5-10 mm dik

ook zie je de aardbeiplanten met de stekken er nog tussen staan.

dscn128763821368804069.JPG

dscn128827661368804097.JPG

dscn128960081368804322.JPG

Geplaatst:

eerste foto de nieuwe stekken van de week verplaatst.Deze zijn tussen de 5 en 10 mm.

En hebben niet veel wortel of blad.

Foto drie is het aardbeien veld met nog stekken er tussen.

Als je ervan uit gaat dat een plant 3 jaar mee gaat?

Dan zou je kunnen zeggen laat de bloemen zitten dan heb je dit jaar er een beetje van en nog twee goede jaren.

Als je de bloemen weghaald kan de plant zich meer ont wikkelen en wordt de opbrengst volgend jaar nog beter!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...