Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Er is ook een ondergronds alternatief voor de traditionele koude bak. De ondergrondse koude bakken/greenhouses van mike oehler zijn misschien het bekendst, een zogenaamde 'Grow Hole'. Hij heeft hier een boek over geschreven: "Earth-sheltered solar greenhouse book".

Even simpel uitgelegd: je graaft dus een gat (voor je zogenaamde ondergrondse kas) in de gewenste lengte + breedte en een redelijke diepte. Misschien even wat dieper om daarna wat goede grond en compost en voeding op de bodem kwijt te kunnen. En deze dek je dan af met een glas/plastic plaat of iets dergelijks.

Hij schrijft en legt in zijn boek uit dat dit ook nog eens veel effecienter is (qua temperatuur/klimaat in de kas) dan een koude bak, want de koude bak verliest aan 4 zijkanten + de bovenkant zijn warmte, en slaat zijn warmte alleen aan de onderkant (= de grond) op (en natuurlijk in de kas zelf, maar nu even de zijdes tellen ). Een ondergrondse kas daarentegen verliest zijn warmte alleen aan de bovenkant, vangt nagenoeg geen wind (wat ook warmte wegneemt), en houdt zijn warmte nu ook aan alle zijkanten langer vast (want dat is nu ook grond).

Dan schrijft ie verder nog meer specificaties, want laat je de zijkanten van aarde dan kunnen er muizen of dergelijke je bak via de grond binnen dringen en leeg rousen(?), of als je slappe grond hebt, stort het in?. De zijkanten zou je dan kunnen verstevigen of dichtmaken met hout ( om toch maar even het topic op te pakken) of ander materiaal. En hij had de ervaring dat de werkruimte af en toe niet erg praktisch was, daarom heeft hij toen een schuine oplossing bedacht: maak de noordkant van de bak bijv. een meter hoger dan de zuidkant, dan kun je aan de noordkant op je hurken of kruipend door de bak heen. En nog veel meer, maar dan moet je het boek/internet/youtube, maar even raadplegen. In zijn laatste versies kon je gewoon rechtop staan en was de grond op heuphoogte.

Edit: door de diepte onstaat er natuurlijk wel weer wat schaduw. Als je een Grow Hole graaft is het daarom misschien handig om de lengte van Noord naar Zuid (of andersom ) te laten verlopen, dan verdeel je de schaduw een beetje. Of je maakt hem wat breder, of wat halfschaduw gewassen aan deze zijkanten plaatsen. Misschien als je een beetje stevige koude bak heb, kun je die gewoon ingraven.

Voor geinteresseerden hier de website van Mike Oehler: http://www.undergroundhousing.com/index.html, over de Grow Hole staat eigenlijk niets vermeld zover ik kan zien, maar misschien voor een idee.

aangepast door Gast

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:

Goh, dat klinkt zeker interessant! Ik ga het eens onderzoeken, leuk om weer nieuwe opties te zien. Het is in mijn tuintje denk ik niet praktisch, maar als ik ooit iets groters heb..

Geplaatst:
Er is ook een ondergronds alternatief. De ondergrondse koude bakken/greenhouses van mike oehler zijn misschien het bekendst, een zogenaamde 'Grow Hole'. Hij heeft hier een boek over geschreven: "Earth-sheltered solar greenhouse book". In zijn laatste versies kon je gewoon rechtop staan en was de grond op heuphoogte.

Over de Grow Hole staat eigenlijk niets vermeld zover ik kan zien, maar misschien voor een idee.

Hier de grote versie op YouTube. Ziet er nog niet eens zo slecht uit. Maar een berg in de buurt lijkt me dan wel handig

Good things come in small packages

Geplaatst:
Castaneda,

Ik had in het brainstormen ook gedacht om de diepte in te gaan... maar ik vond het algauw niet zo'n goed idee vanwege het mogelijke grondwater, en wateroverlast als het fors zou regenen...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet heb uitgezocht: de grondwaterspiegel ter plekke, maar heb geen vertrouwen dat dit goed zal gaan.

Kom ik weer met iets vaags

Misschien is leem een oplossing daarvoor? Ik weet dat sommige mensen hun vijverbodem met leem bekleden zodat het water erin blijft staan. Andersom werkt dat ook natuurlijk, en het houd muizen ook tegen lijkt me.

Volgens mij worden er dan gewoon grote klodders uitgesmeerd, zonder andere funderingen of vullingen.

Ik weet alleen niet precies hoe je ervoor zou kunnen zorgen dat water ook goed weg kan stromen (als het door regen in de bak komt)

Misschien waterdicht aan de bovenkant maken, maar dat maakt ventilatie weer moeilijk denk ik.

Het kan wel met een buis waar een bocht in zit. De buis is dan naar beneden gericht boven de grond, zodat er geen regen in komt, en de onderkant van de buis zit in de bak. Maar geen idee of dit ook haalbaar is allemaal. (zou tof zijn om te proberen)

Geplaatst:

Uit de grond! Het is even zoeken maar Nederland heeft veel leem. M`n opa is geoloog en liet het wel eens zien, haalde gewoon klei uit de grond waar wij als kinderen mee konden kleien. De soort die je in grote blokken koopt en die vanzelf droogt. Dat was in Wieringen trouwens, maar er zijn meer plaatsen. Ik weet alleen niet waar.

Maarr.. ik moet toegeven dat ik meer dacht aan een koude bak van een meter lang en 50 cm breed of zoiets. Dat wat je nu noemt klinkt wat grootser

Leem kan je trouwens ook kopen, er word wel gedaan aan leembouw in Nederland. Je kan op ecologische bouwmaterialen googelen vind je hier en daar wel wat. Niet het makkelijkste materiaal om te vinden maar wel mileu vriendelijk natuurlijk ^_^ 'en' zo leuk vormbaar, iedere vorm die je wilt maken kan je gewoon maken.

Geplaatst:

Het is praktisch om de koude bak gewoon op grond maken waar al leem in zit. Dan graaf je hem uit, en gebruik je de leem om het sterk te maken

Geplaatst:

Ja kan ook een regenpijp door je dak laten gaan en dan op een regenton laten uitkomen heb je meteen ook water binnen.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

Hey dat leem is een goed idee, ik wil namelijk graag een kleine natuurlijk watertje aanleggen om de zon te reflecteren naar een warmteminnende perenboom (ik had misschien iets zorgvuldiger de soort moeten uitkiezen, maar we kijken wel wat er gebeurt ) en als een soort mini vijvertje van eventuele kikkers en andere beestjes. Als dat leem makkelijk te verkrijgen is in de buurt, dan is dat natuurlijk een prachtige oplossing.

Grondwater is dan inderdaad lastig, misschien moet je eerst een heuvel maken en daar een gat in graven

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:

Het verhaal van een koude bak en grondwater snap ik niet. Te veel koorts, te dom of wat? Schiet me maar af. Zachtjes graag.

Als het grondwater te hoog staat en je graaft een gat dan wordt het geen koude bak, maar een vijver. Of een aquarium als je er glas over legt. M.i. niet doen.

Staat het grondwater minder hoog, dan vooral een gat graven. Vroeg in het voorjaar warmt de grond al op, en daar profiteren de plantjes van. Voorbeelden:

- gister min/max thermometer in mijn koude bak afgelezen. 26 celsius, met een zonnetje (buiten plus 5 volgens knmi, koortsthermometer gaf .........). De bak is ca 10cm onder maaiveld. 's Nachts 5 celsius boven buitentemperatuur, ofwel net geen vorst. Even eerlijk, als er geen zon schijnt, zoals vandaag, dan is het verschil maar een paar graden. De bodem moet nog opwarmen.

- Mijn zus tuiniert in de tuin van een oud landhuis. Daar staat een gemetselde koude bak (ik gok 75cm -mv). Echt indrukwekkend (maar wel heel veel glasscherven). Standaard ruiters, maar veel meters lang (15, 20m ofzo). Werkt geweldig.

Ook bij de Kleine Aarde hadden ze zoiets. Aansluitend aan een woning. Helaas is de Kleine Aarde opgeheven (http://www.dekleineaarde.nl). Ik zie het nu pas. :huil:

Grondwaterstand testen? Gat graven. Of grondboor lenen. Nu. Na ja, heel binnenkort. Statistisch staat de grondwaterstand eind winter / vroege voorjaar het hoogst.

Sorry, tekst is een beetje cru gesteld, Maar ik kan me niet voorstellen dat je niet weet wat het grondwater in jouw eigen tuin doet. Zoals gezegd, schiet me maar af als het moet, maar wel zachtjes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...