Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag gestart met het monteren van mijn 'anti heen en weer naar de sloot lopen systeem'. Dit bestaat uit een dompelpomp 12V, een accu, accuregelaar en een 15 wp zonnepaneeltje.

Alles op elkaar aangesloten en het werkt perfect!!

De accu en de laadregelaar heb ik in een goed afsluitbare plastic emmer gelegd en gaten geboord voor de snoeren. De snoeren met elkaar verbonden en voor het in/ en uitschakelen een trekschakelaartje gemonteerd.

De bedoeling is om dit weekend de boel in de geulen van de moestuin te begraven. De tuinslang vanaf de sloot laat ik uitkomen in het midden van de tuin, zodat ik vanaf daar met 25 meter de gehele tuin kan besproeien. Het systeem al even getest bovengronds en de waterdruk valt mij niet tegen.

Is zelfs een sproeiertje op te zetten.

Uiteraard kan dit systeem financieel niet echt uit, maar hobby mag iets kosten....

Zodra geinstalleerd zal ik wat foto's maken.

Geplaatst:

Interessant. Ben benieuwd naar de componenten ( en de prijzen daarvan).

Laat op termijn ook even horen hoe vaak en hoelang de pomp draait, en of het zonnepaneeltje de accu (hoeveel Ah?) voldoende bijlaadt.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

null.jpg

Ik schat zo'n 100 EUR in totaal. Tuinslang en electrabuizen had ik zelf nog.

De laadregelaar en het zonnepaneel heb ik vanuit china laten komen. De rest hier in NL besteld.

Zonnepaneeltje staat de accu nu nog te laden onder de lichtkoepel..

Geplaatst:

Kijk. Dit is nu zoiets waar ik al heel lang naar op zoek ben. Maar als totale nitwit op technisch gebied, en het ook echt gewoon niet snappend, zou ik veel meer willen horen hierover.

"een 15 wp zonnenpaneel " ? en Henk : " Ah ?? "

Ik snap echt niks van de begrippen die jullie hanteren , zie alleen maar onderdelen, zien er ook niet al te ingewikkeld uit, en zie een prijs. Ik wil meeeer weten !!

Vast en zeker dat er mensen zijn op moestuincomplexen die hier meer van over zouden willen weten ( gat in de markt ? )

Site van dat bedrijf in China ? De accu is altijd compatibel ? Is daar ook een laptop op aan te sluiten of je mobieltje om te laden ? Een koffiezetapparaat ?

Geplaatst:

Het zonnepaneeltje kun je altijd weer gebruiken voor andere doeleinden, zolang het maar 12v is. Ik ben ook niet echt een techneut maar heb op wat auto-electra fora wat gelezen over 12 v en aansluitingen. Het zonnepaneel is 15 Wp wat vrij weinig is maar het aantal ampere is van belang. Ik geloof dat dit iets van 0,82 is voor dit paneel. Ik heb een 7 ah uur accu gemonteerd. Stelregel is dat voor het goed laden je de ah van de accu ongeveer moet delen door 10. Wanneer je met meer ampere zou laden dan begint je accu te koken. Om alle ellende te voorkomen en het overladen en ontladen van de accu tegen te gaan heb ik een laadregelaar ertussen gezet.

De pomp geeft 2,5-3 ampere. Met een 7 ah accu die geheel vol is zou de pomp 2 a 3 uur moeten kunnen draaien. De pomp zelf mag maximaal een half uur draaien. Dit is ruim voldoende om te bewateren.

Het zonnepaneel levert in gunstige omstandiheden 0,8 - 0,9 ampere. Dus de accu zou in 10 volle zonuren geladen moeten zijn. Ik ben benieuwd of deze theorie werkt. Ik hoef niet alle dagen te bewateren in geval van droogte, dus eens in de 3 dagen is vldoende lijkt mij. Dit zou goed moeten gaan.

Gr.

Geplaatst:

Vóór je gaat ingraven: aan de foto denk ik af te lezen dat de afstand tussen de accu en de dompelpomp groot is. Te dunne kabels leiden tot warmteontwikkeling in de kabel, en spanningsverlies. En dikke kabels zijn duur. Misschien beter om de accu en het paneel vlak bij de dompelpomp te plaatsen?

@Bit: koffie zetten vereist veel meer stroom dan alleen een dompelpompje. Dat betekent een grotere accu, en een groter zonnepaneel. Als je auto niet te ver van je tuin staat kun je denken aan een 12 volt koffiezetapparaatje dat je op de sigarettenaansluiting van je auto aansluit. In je auto zit een vrij dikke accu, toch is die accu bij 3x 10 minuten koffiezetten al voor een kwart leeg, en verder dan 50% ontlading moet je niet gaan, je wilt immers aan het einde van je tuindag je auto nog kunnen starten. Door het rijden wordt de accu in je auto snel weer opgeladen, veel sneller dan een accu die met een zonnepaneel wordt opgeladen. En met de sigarettenaansluiting kun je natuurlijk ook je mobieltje opladen.

Vers gezette koffie: Een campinggas brandertje met een espressokannetje lijkt me wel zo makkelijk:

untitled-150721368952796.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Kijk. Dit is nu zoiets waar ik al heel lang naar op zoek ben. Maar als totale nitwit op technisch gebied, en het ook echt gewoon niet snappend, zou ik veel meer willen horen hierover.

"een 15 wp zonnenpaneel " ? en Henk : " Ah ?? "

Ik snap echt niks van de begrippen die jullie hanteren , zie alleen maar onderdelen, zien er ook niet al te ingewikkeld uit, en zie een prijs. Ik wil meeeer weten !!

Vast en zeker dat er mensen zijn op moestuincomplexen die hier meer van over zouden willen weten ( gat in de markt ? )

Site van dat bedrijf in China ? De accu is altijd compatibel ? Is daar ook een laptop op aan te sluiten of je mobieltje om te laden ? Een koffiezetapparaat ?

Nee Bit,

Dat setje wat heideg laat zien is is niet geschikt voor wat jij bedoeld, 15 wp is geen 15 watt maar ongeveer 11 watt,(wp staat voor watt-piek) daar kan je verder niets mee, heideg`s setje levert c.a. 0,9 ampère per uur in volle zon op dat accu`tje, bij slechte droge bewolkte dagen gaat hij het daar niet mee redden.

Wat jij zoekt is degelijk wat groter om daar koffie mee te zetten, een camping koffiezetapparaat verbruikt al gauw 600watt een Senseo kun je wel vergeten die verbruikt nog meer, daarbij de 12volt accu moet een gel/zuur-traction beschikbaar zijn en die zijn wat duurder als een auto-accu, verschil beide is dat een traction volledig kan ontladen en een auto-accu niet, dan komt de omvormer nog van 12volt naar 220volt, een 1000watt(nominaal) kost al gauw boven de €100.-

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Geplaatst:

Thnx allen; ik lees verder wel alleen mee dan. Ik wil toch iets die richting op

Geplaatst:

Bit,

Luuster, als je die richting op wilt met zwaardere panelen, is de kans ook groter dat je bestolen wordt, er word veel gestolen op volkstuintjes.

Als je perse goedkoop/makkelijk 220volt wil hebben, dan heb je 2 optie`s..heb ik hier ook!!.

1e optie:Een zware auto accu(90AH) + omvormer 1200watt, gebouwd in een draagbare houten kastje, tis wel sjouwen maar je kan koffie zetten, laptobber gebruiken, telefoon opladen etc. de auto-accu wordt beschermd door de omvormer als deze leegloopt door teveel verbruik, dus dat zit wel snor. in dit geval heb ik een gel-accu genomen, deze lekt niet bij omvallen.

2e optie: een kleine draagbare generator op benzine, een nadeel het lawaai, maar daar is wel wat aan te doen!.

Al deze eigendommen kun je weer makkelijk meenemen...tenzij je een auto hebt natuurlijk, of fiets met aanhangertje.

Schilder

Geplaatst:

Ik heb mijn 5W paneeltje (Velleman) vervangen door eentje van 30W.

5W was net te weinig om 2 pompen van 1.4 A ongeveer 150 liter per dag te laten pompen aan 5 liter per minuut.

Heb er een timer aangehangen die 18 keer per dag 5 min stroom geeft aan de pompen die het drainwater met een vlotter eventueel terugpompt naar de IBC tanks, en het andere pompje middels een wc vlotter de watertanks voor de aardbeien en de serre vullen.

De accu (Conrad) idem als TPS kon daarmee niet vol opgeladen worden, de laadregelaar (Conrad) was niet echt top.

Een nieuwe Steca 6.6 laadregelaar erbij aangesloten en nu werkt het perfect.

Enkel bij regen wordt de accu niet volledig opgeladen.

Maar zelfs bij bewolking is de 7Ah accu zeer snel vol, wissel nu maandelijks om mijn 44Ah accu van het gereedschapskot-alarm sneller bij te laden, daar hangt nu het 5W paneeltje aan, dat alarm verbruikt niet zoveel.

Voor de bedrading heb ik soepele 4mm² draad gebruikt en een automatische zekering van 16A tussen laadregelaar en accu, op de + draad van de timer naar de pompen een glaszekering van 2A.

30W paneeltje en Steca gekocht in Nederland, de verpakking was Duits.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Kleine update...

De boel inmiddels ingegraven. Dikke pvc buis richting de sloot gelegd met daar doorheen de tuinslang en een pvc buisje met het stroomsnoer erdoor. De boel aangesloten en sproeien maar!

Met een sproeistuk op de slang heb ik een straal van 3 meter, en dat ongeveer 50 meter van de sloot.

Het laden van de accu is in volle zon binnen 5 uur gepiept. Met eenvolle accu kan ik 2,5 uur vooruit.

Dit is meer dan zat en een goede buffer tegen bewolkte dagen. Tot nu toe geslaagd projectje....

Geplaatst:
Afstand accu tot de sloot wordt hooguit 6 meter. Lijkt mij geen probleem.

Kleine update...

De boel inmiddels ingegraven. Dikke pvc buis richting de sloot gelegd met daar doorheen de tuinslang en een pvc buisje met het stroomsnoer erdoor. De boel aangesloten en sproeien maar!

Met een sproeistuk op de slang heb ik een straal van 3 meter, en dat ongeveer 50 meter van de sloot.

Het laden van de accu is in volle zon binnen 5 uur gepiept. Met eenvolle accu kan ik 2,5 uur vooruit.

Dit is meer dan zat en een goede buffer tegen bewolkte dagen. Tot nu toe geslaagd projectje....

Heideg,

Je moet niet proberen mensen te overtuigen vanwege dat setje wat je hebt gekocht, want dat werkt echt niet, daarbij klopt je hele verhaal niet, zie de quote`s, en meerdere uitspraken.

Ik heb genoeg ervaring in panelen, Chinese, Europese, zwarte en blauw gekleurden, bij bewolkte dagen krijg jij geen volle accu en geen buffer-opbouw.

Schilder

Geplaatst:

Schilder, ik heb een 30W Chinees paneeltje en dat laad de inmiddels 17Ah accu zeer snel op.

En ik heb niet eens volle dag zon door een boom op die plaats.

Er hangen nu 3 pompen van elk 1.4 A aan, die maximaal (1 drukpomp en 2 met een vlotter!) 18 keer 5 min per 24 uur kunnen draaien middels een timer en 1 luchtpomp 0.4 A die de hele nacht 18 uur draait.

s'Morgens geeft de Steca laadregelaar nog een groene led, tegen iets na de middag knippert de groene led en dan is de accu vol, gemeten hoor!

Zelfs bij bewolkte hemel laad deze Chinees de accu op, gemeten, bij regen niet.

De 44Ah accu stond enkele jaren ongebruikt in mijn garage en was omgepoold, kreeg deze niet meer vol en maar tot 30%, daarom een iets zwaardere van 17Ah voor de pompen en de 7Ah voor het gereedschapskot met het weliswaar te kleine 5W paneeltje, maar als de 7Ah te leeg word hang ik deze aan het 30W Chinees paneeltje van 30W.

Moet ik ze niet mee naar huis nemen om de accu aan een lader te hangen.

Geplaatst:
Heideg,

Je moet niet proberen mensen te overtuigen vanwege dat setje wat je hebt gekocht, want dat werkt echt niet, daarbij klopt je hele verhaal niet, zie de quote`s, en meerdere uitspraken.

Ik heb genoeg ervaring in panelen, Chinese, Europese, zwarte en blauw gekleurden, bij bewolkte dagen krijg jij geen volle accu en geen buffer-opbouw.

Schilder

Dan twijfel ik toch enigszins aan jouw 'uitgebreide' ervaring. Daarnaast probeer ik mensen niet te overtuigen. Het topic van het forum is 'doe het zelf' is om je knutselprojecten met anderen te delen.

Het is bedoeld om met elkaar ideeën te delen en inspiratie op te doen. Of zie ik dit verkeerd??? Dat jij compleet ongefundeerd op afstand roept dat het niet werkt, terwijl dit gelukkig niet waar is, vind ik onterecht. Ik hoef met bewolkt weer geen volle accu (wel wenselijk). Bewolking = zo af en toe een bui = niet sproeien. Pas met enkele weken droogte, bewolking en geen zonneschijn verwacht ik weer een wandelgang met gieters te moeten maken.... Voor mij werkt het prima, en dat deel ik graag met anderen. Gelukkig zijn er meer forumleden met een soortgelijke oplossing die ook voor hen goed uitwerkt.

Dat bewijst jouw ongelijk!

Geplaatst:

Heideg,

Tuurlijk ik snap je enthousiasme wel, maar de berekening pakt anders uit, en ga je eigen verhaal eens nalezen waarop ik je quote!.

Ik heb genoeg ervaring met plaatsen van panelen op daken, voor het terug leveren aan energie bedrijven, en dat is echt wel degelijk verbonden aan volle zonlicht, er zijn niet voor niets compartimenten beschikbaar die panelen laten mee draaien richting de zon om daar het hoogst rendement uit te halen, doe je daar niet aan mee, dan is "gewoon daglicht" te weinig.

Ongefundeerd roepen, op basis van berekening van jouw setje?, als je dit al niet tolereert wat moet ik jouw dan verder uitleggen over je inspiratie/ideeën. Je zegt zelf al dat je over een paar weken de wandelgang moet hervatten met de gieter i.v.m. zonneschijn/bewolking, en volgens mij heb je dat al gedaan inmiddels.

Maar wie ben ik?

Geplaatst:
Schilder, ik heb een 30W Chinees paneeltje en dat laad de inmiddels 17Ah accu zeer snel op.

En ik heb niet eens volle dag zon door een boom op die plaats.

Er hangen nu 3 pompen van elk 1.4 A aan, die maximaal (1 drukpomp en 2 met een vlotter!) 18 keer 5 min per 24 uur kunnen draaien middels een timer en 1 luchtpomp 0.4 A die de hele nacht 18 uur draait.

s'Morgens geeft de Steca laadregelaar nog een groene led, tegen iets na de middag knippert de groene led en dan is de accu vol, gemeten hoor!

Zelfs bij bewolkte hemel laad deze Chinees de accu op, gemeten, bij regen niet.

De 44Ah accu stond enkele jaren ongebruikt in mijn garage en was omgepoold, kreeg deze niet meer vol en maar tot 30%, daarom een iets zwaardere van 17Ah voor de pompen en de 7Ah voor het gereedschapskot met het weliswaar te kleine 5W paneeltje, maar als de 7Ah te leeg word hang ik deze aan het 30W Chinees paneeltje van 30W.

Moet ik ze niet mee naar huis nemen om de accu aan een lader te hangen.

Jij hebt een heel ander verhaal, je paneeltje levert 2,5 AMP/12volt, logisch dat je accu(17AH) lekker vol laad, er zit nog wel verschil in bewolkte dagen he!, maar dat heb je zelf al ervaren.

Even opletten met het 30watt paneel op de 7AH accu, is deze beveiligd voor overladen en accu geschikt voor snelladen!!!..let op he!.

Iets anders, volgens jouw verhaal is een 17AH zwaarder als een 44AH verklaar je nader?

Als je daadwerkelijk 30Watt levert, kan een nieuwe accu (44AH) vol geladen worden bij meerdere zonnige dagen ( zonder verbruik ). Ik raad je hierbij aan om een traction/zuur/of gel accu aan, deze kan volledig ontladen met minimale schade.

Als je een auto-accu diep ontlaadt, zoals in jouw geval laten staan zonder te laden, is indd dat de plus en min omgedraaid wordt, dat gebeurt ook bij oplaadbare batterijen NIMH, NICAD, LIPO/ LI-ON, knap dat je nog 30% kon laden?.

Schilder

Edit: snelladen accu en overladen.

Geplaatst:

Schilder, de 44Ah accu, de omgepoolde dus liep ook zo leeg, dus was wijlen, daarom de 17Ah aangeschaft. Dus is de nieuwe 17Ah zwaarder dan de versleten 44Ah, dat bedoelde ik.

Trouwens de 44Ah hing aan het alarm dat niet zoveel vebruikt en was volgeladen met de lader thuis tot op 12.89 volt na 3 dagen leeg, bij meting volt zag je zo het voltage naar beneden gaan, omdat de accu dus omgepoold was dus kapot.

Trouwens de accu's zijn AGM's.

Daar ik ondertussen een pomp heb bij aangeschaft en de luchtpomp heel de nacht doorloopt trok deze de 7Ah bijna tot op 50%, daar nu de 17Ah aangehangen en nu is dat probleem opgelost.

De 7Ah hangt nu aan het alarm met het 5W paneeltje, ben benieuws hoelang het duurt eer deze 50% inhoud nog gaat geven, test dagelijks, en nu met deze zonnige dagen lijkt het of ze vol blijft!??

Was gisteren meer dan 13 volt, weet niet precies meer hoeveel achter de komma.

Subiet test ik weer.

De laadregelaar geeft wel niet aan dat de accu vol is.

De laadregelaar van het 30W paneeltje geeft aan in welke toestand de accu is, kon ik goed zien aan het met de 3 pompen draaiend op de 7Ah accu, dus die was te klein, s'nachts als er geen stroomopbrengst is verbruikt deze luchtpomp een gemiddelde van max 3.2A.

De andere pompen kunnen middels de 12 volt timer pas starten van 8 uur s'morgens tot 8 uur s'avonds en krijgen 18 momenten van telkens 5 min.

Gisteren was er een forumlid bij mij op bezoek en waren net bezig over het zonnepaneeltje, was net iets van op de middag en pardoes de groene led ging knipperen dat de acu vol is.

Nog niet gemeten wat met dit weer de stroomopbrengst is in de schaduw van de boom en met de zon erop!?

Geplaatst:

Schilder,

Ik geef het op! Jouw kennis van zonneschijn kent geen grenzen. Lezen van reacties en verdraaien van teksten kun je ook als de beste. Ik moet me er maar bij neerleggen dat mijn project niet gaat werken omdat jij dat zegt.... Ik denk dat ik de gieters maar weer uit de schuur haal.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Kleine update:

Ruim twee maanden in gebruik naar volle tevredenheid. Geen lege accu gehad. Nu hebben we ook weinig volledig bewolkte dagen gehad maar droog was het zeker.

Vaak gesproeid zonder problemen.

gr.

Gerrit

• 7 years later...
Geplaatst:

Na deze hete zomers waarin mijn man en ik (75 en 77) water hebben gegeven sjouwend over het voedselbos-in -ontwikkeling van onze zoon, zouden wij graag deze winter iets verzinnen om herhaling te voorkomen.

We hebben nu een zwengel-pomp, en aan de andere kant van die anderhalve hectare een vijver die nog nooit leeg heeft gestaan (een kolkje eigenlijk, is altijd al een natte plek geweest, is uitgegraven.)

In de buurt van die kolk staan de meeste boompjes, fruitboompjes, dat wordt een zelfpluktuin. Met bloemen ertussen. Daar is het meeste water nodig, de rest van de aanplant staat verspreid over het veld.  

Wij zoeken een dompelpomp op zonnepanelen die water in zo'n grote witte 1000-liter bak kan pompen. Slang eraan, , zodat we de volgende dag kunnen gieten.  We hebben geen elekriciteit daar.

Kan zoiets met een dompelpomp en zonnepanelen? Is er iets met een duidelijke gebruiksaanwijzing, iets dat we kunnen laten maken door een klusjesman? Onze zoon en wij zijn geen knutselaars met lektriciteit. 

Is er ook een bedrijf dat zoiets doet? Waar kan ik dat vragen? (Ik heb al een bedrijf via internet aangeschreven)

Ik heb de eerste 20 berichten gelezen, maar vraag me af of nog iemand aan mijn bericht toekomt. Is daar nog iemand?? Laatste bericht in 2013 en dit is nu 2020.....

Bedankt!!!    Greet G., Nijmegen

Geplaatst: (aangepast)

ben er nog 🖐️

ja dit kan heel goed, we hebben hier een 12v bilgepompje van Johnson aangesloten op een  65 Wp zonnepaneel van marktplaats en en dikke slang naar de regenton

kosten euro 65 totaal

pompt prima bij volle zon

aangepast door RobO
Geplaatst:

geen schakelaar of elektronica meer, dat is kwetsbaar;

dus aan en uitzetten met een stekker aan de pomp oid; gaat vanzelf uit als het donker wordt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...