Jump to content

Bloesem/bonen

groenteboerin1978

Recommended Posts

Hoiiiiiii,

Na flink wat regen eindelijk eens een droge zonnige dag in het noorden.

Mijn appelbloesempje staat mooi in bloei, nou heb ik totaal geen ervaring met appelboompjes, komt er nu uit elke bloemknop een appel of 1 appel uit zon hele tros bloemen.

En ik heb voor twee week terug mijn bonen gezaaid in vier kleine kasjes zodat als ze groter zijn ik ze kan verpoten, heb ze eerst in olie gelegd voor het rotten tegen te gaan, en toen in zaaigrond in het kasje.

Vorig jaar deden ze het zo goed en nu ze willen gewoon niet moet ik ze gewoon laten zitten tot het warme weer komt vind het zo jammer.

Bedankt voor de reacties

Ja en? Maakt niet uit of je een zelfbestuiver hebt of niet, voor 1 appel heb je nog steeds maar 1 bestoven bloesempje nodig hoor )

En zelfbestuivend betekent eigenlijk alleen maar dat hij bestoven kan worden door pollen van de eigen bloesems......dat kan door wind, regen of insecten gebeuren.

Soms is er maar 1 bloesem van een tros bestoven maar soms meerdere en in het laatste geval heb je dus op 1 plek vmeerdere appeltjes groeien.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Voor de bonen, ik leg nooit bonen in de olie, ken dat helemaal niet eigenlijk maar bonen houden van warmte, ook bij het ontkiemen. Mijn bonen zijn nu de volle grond (in een bak war de afvoer van regenwater snel gaat) in gegaan maar als de temp zakt verwacht ik gewoon dat het langer duurt voor ze kiemen, belangrijk is dan dat de grond niet te nat wordt en anders gewoon opnieuw zaaien....je kunt hoogstens meer bonenplantjes krijgen )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

, heb ze eerst in olie gelegd voor het rotten tegen te gaan, en toen in zaaigrond in het kasje.

Het probleem zal voor een groot deel te wijten zijn aan het gebruik van die olie is mijn mening. Het verhaal om zaaibonen in olie te dompelen alvorens te zaaien heb ik al vaker gehoord maar een boon dient juist zo snel mogelijk boven de grond te komen. Dat is niet alleen van belang om rotten te voorkomen maar ook om ondergrondse vraat van de kiemblaadjes door larven van de bonenvlieg voor te zijn . Mijn mening ... als je je bonen in olie doopt dan duurt het (te) lang voor ze kunnen ontkiemen . De benodigde vochtopname om te kunnen ontkiemen wordt door dat olielaagje immmers geremd terwijl de relatief koude grond in deze tijd van het jaar het ontkiemen ook nog eens tegen werkt.

Naar mijn mening (en ervaring) is het poten van bonen in potjes en die dan later uitplanten in de vollegrond de beste methode voor een vroege oogst. Bij mij staan ze toevallig klaar om vanmiddag de vollegrond in te gaan.

sl55298466951368972190.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --