Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Is iemand bekend met deze ziekte bij een druif?


Castaneda

Aanbevolen berichten

Vorig seizoen verkleurde de bladeren van onze blauwe druif in ene en de oorzaak daarvan heeft waarschijnlijk ook invloed op de groei, want hij groeide nauwelijks. Nu heb ik gezocht op internet en ik kwam op Roodvuur als waarschijnlijke kandidaat. Maar de informatie is zo sumier dat ik er niets van kan maken. Wat is nu de werkelijke oorzaak? Voedingstekort, kleine beestjes?

Heeft iemand ervaring met deze ziekte en weet hij/zij de oorzaak en eventuele oplossing.

 

Ik probeer zelf al met wat kalk giften en wat rockdust en zeewier de mineralen op peil te brengen en voeg dmv EM wat goede bacterien toe, of het invloed heeft weet ik pas in de loop van het seizoen. Maar mocht er hier iemand zijn die weet wat het precies is dan hoor ik graag, ik doe maar wat.

 

mjs9bp14771371398258.jpg

2i6o40l16241371398258.jpg

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fruitbomen boer die zegt dat je moet spuiten, typisch

Iemand die fruitbomen kweekt is gewoon een fruit boomkweker hoor, en als je goed leest raad hij eerst aan de bladeren eraf te plukken en daarna pas als het niet wegblijft te spuiten, ik vindt jouw reaktie eerder typisch want het is een keurig antwoord waarin twee oplossingen staan.

En wat betreft gif ik ben er ook geen voorstander van maar het is een oplossing en daar gaat het om.

En we mogen blij zijn dat een profecioneel iemand kennis met ons wil delen, wat je daarmee doet moet ieder voor zich weten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nouja vooral praktische alternatieven aandragen mischien veranderd dan wel gifgebruik bij mensen,

probleem met veel alternatieve methodes is dat ze amper of weinig werken/helpen daarom vooral nadruk op praktische alternatieven

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind gewoon dat er veels te vlug naar de spuit wordt gegrepen. Er zijn legio alternatieven. Ik mag toch ook een mening hebben hier of niet? En fruitbomen boer is gewoon een Rotterdamse uitdrukking, daar bedoel ik verder niks mee. Net als kippenboer, aardappelboer, etc.

Ik denk dat je nu je eigen personen aanvalt. Fruitbomen.net gebruikt puur en alleen biologische bestrijding, ik gebruik hier preventief VBC (biologisch en uit natuurlijke bestandsdelen) en roofmijten + de larven van lieveheersbeestjes. Ik vind je reactie eerlijk gezegd zwaar overdreven, zoals ik al aangaf: het is een laatste redmiddel. Het is wel erg makkelijk om mij nu van alles te beschuldigen. Ik zeg niet dat hij moet bespuiten, ik geef aan dat het een mogelijkheid is, ik noem zelfs de nadelen van het gebruiken.

 

Mensen overhalen tot biologische teelt doe je niet door te zeggen: spuiten is slecht, niet doen. Dat doe je door ze uit te leggen waar de problemen liggen, en daarna langzaam over te gaan. Zo gaan wij hier op de kwekerij ook langzaam over, wij zijn bijv. de eerste van Nederland die experimenteert met buitenteelt in combinatie met roofmijten, in één keer stoppen met spuiten is gewoon niet mogelijk hier in. Tips en commentaar op onze teeltmethode hoor ik altijd graag,maar wel inhoudelijk a.u.b.

 

Alternatieven op bestrijding d.m.v. gif zijn er genoeg, maar kunnen slecht worden toegepast in de tuinbouw doordat ze niet op grote schaal toe te passen zijn. Probeer maar een slakken te verjagen door een regel sterk grint om je planten te leggen op tuinbouwgrond: niet aan te beginnen.

 

@TS (topic starter),

Ik denk dat het dit jaar wel mee zal vallen. Deze schimmel is vrij zeldzaam, als de bladeren goed van de grond geraapt zijn zal de ziekte dit jaar waarschijnlijk niet terugkeren. Anders is het belangrijk direct aangetaste bladeren te verwijderen zodat de ziekte niet kan spreiden. En zoals ik al zei: als alles niet werkt, kun je altijd bespuiten met het bovengenoemde middel.

 

edit: voor de slimmerik die zegt: waarom hebben jullie dan geen SKAL? Dit komt omdat we veel bomen bij andere kwekers inkopen, en die bespuiten wel! Als ze eenmaal hier staan worden ze niet meer bespoten trouwens.

  • Like 1

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je nu je eigen personen aanvalt. Fruitbomen.net gebruikt puur en alleen biologische bestrijding, ik gebruik hier preventief VBC (biologisch en uit natuurlijke bestanddelen) en roofmijten + de larven van lieveheersbeestjes.

 

Prachtig om te horen.

 

Het is wel erg makkelijk om mij nu van alles te beschuldigen.

 

Ik had je [denk ik] verkeerd begrepen. Er is natuurlijk niks mis met bestrijdingsmiddelen op biologische basis.

 

Sorry voor het misverstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden, Frank, Rick, Dennis en Hans.

 

Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik het eens ben met Rick, dat alles een oorzaak heeft en het dus het aanpakken van het gevolg, dmv spuiten geen optie voor mij is. In ieder geval is Roodvuur bevestigt, dat is al iets. En dat het waarschijnlijk dit jaar niet meer voor zal komen en dat het zeldzaam is, doet me ook deugd , thanks Frank.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is het een foto van een blauwe druif,en is het een gebreksziekte namelijk magnesiumgebrek.Karakteristiek voor magnesiumgebrek zijn gelige(witte druivenrassen) of roodachtige(blauwe druivenrassen)verkleuringen aan de bladranden en tussen de nerven van vooral de onderste bladeren.Dus eenvoudig magnesium toedienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dennis: ik begrijp je punt, maar als de oorzaak werkelijk aangepakt/verholpen is, dan is het onmogelijk dat het gevolg opnieuw plaatsvindt. De enige mogelijkheid is dan, dat wanneer je toch last houd van dezelfde ziekten en plagen en dergelijke, dat de oorzaak toch niet geheel is verholpen, of verkeerd is aangepakt, of wat dan ook. Denk je ook niet?

Soms duurt het alleen misschien te lang, of is het te omslachtig om de werkelijke oorzaak te achterhalen, dat besproeien een tijdelijke oplossing biedt, vooral voor landbouwers, die anders hun inkomsten misschien mislopen. Maar wat mij betreft is het mogelijk de oorzaak volledig uit te bannen.

 

@ Victor: Het is inderdaad een blauwe, en ik heb kalk gehaald waar toevallig 7% magnesium inzit, die zal ik toevoegen, ff rekenen hoeveel. In ieder geval bedankt.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dennis: dat zou je dan kunnen onderzoeken, kijken of je het ergens kunt vinden. Is wel lastig hoor, bijna niemand schrijft over de werkelijke oorzaken van ziekten en plagen, men pakt altijd het gevolg aan. Maar voor zover ik heb kunnen lezen en ondervinden ben ik er nu sterk van overtuigd dat bijna alle ziekten en plagen het gevolg zijn van niet gezonde planten. Luizen schijnen inderdaad ook zieke/zwakke planten aan te pakken en zuigen daar de sappen van op. Rupsen zou ik niet weten.

 

Twee jaar terug zaten er ook volop rupsen in mijn boerenkool (in mijn toen nog onbewerkte tuin), zou het niet durven zeggen, rupsen moeten toch ook te eten hebben zou je zeggen? Dat soort dingen doen me ook wel twijfelen, maar de slakken heb ik nu zelf gezien, die ruimen gewoon afval op en dat is er genoeg (ook al zouden al onze planten gezond zijn), luizen hebben een soortgelijke functie, maar rupsen, geen flauw idee. Zal kijken dit jaar met de boerenkool misschien. Probleem is dat ik alleen mijn achtertuin goed heb kunnen verbeteren met de bacterien enz., mijn moestuin is gewoon nog "onbewerkt" zeg maar, en daar vielen de slakken dan ook alles aan. Ik heb nu een heuvelbed aangelegd waar ik met bokashi en wat EM-1 het bed heb bewerkt, dat zou dan al een stukje beter moeten gaan.

 

Het enige wat je zou kunnen doen is zelf gaan experimenteren, kijken of je innerlijk een verschil kan maken, kijken of het helpt, als je dit leuk vindt.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 12 years later...
Op 13-3-2011 om 21:58, Victor zei:

Waarschijnlijk is het een foto van een blauwe druif,en is het een gebreksziekte namelijk magnesiumgebrek.Karakteristiek voor magnesiumgebrek zijn gelige(witte druivenrassen) of roodachtige(blauwe druivenrassen)verkleuringen aan de bladranden en tussen de nerven van vooral de onderste bladeren.Dus eenvoudig magnesium toedienen.

Dit is het enige juiste antwoord in deze. Mijn blauwe druif had hetzelfde en tegenwoordig gaan er bananenschillen rond de druif. Hier zit erg veel magnesium in. Sindsdien zijn de bladeren mooi groen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...