Danuta Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Hi Jasmin....even een nieuw lijntje opgezet. Een heks ja....een vriendelijke...niet altijd...mijn huis heet Villa Waetherwax (expres verkeerd gespeld) en Pratchett liefhebbers weten nu genoeg Ik had reeds een reeks kookdiploma's en was bezig om de opleiding naar banketbakker/patissier te gaan volgen , gewoon voor de lol, toen mijn man ziek werd en na zijn overlijden geen zin meer maar de drive om te koken en creeren blijft....Dit is wat van mijn werk want de buitekant moet net zo zijn als de binnenkant De bloemen enzo zijn gemaakt van een speciaal suikerdeeg dat hard wordt, het schilderwerk is gedaan met levensmiddelenverf op een plakaat fondant... Binnenkort een hele bos van die Orchideeen in paars maken voor op mijn bruidstaart die mijn broer voor mij maakt...beetje moeilijk om een bruidstaart te vervoeren naar nederland in een overvolle wagen emt mensen en 3 honden ) In Engeland maakt men een speciale bruidstaart, die zeer lang te bewaren is...ik vind deze uitermate smerig maar heb zelf een recept ontworpen die zelfs in de smaak viel van de ollanders ) Houd je van ouderwetse fruitcake dan is dit zeker een cake voor de liefhebbers... mits goed behandeld langer dan een half jaar houdbaar en ook nog eens errug lekker.. Mijn gast is weg, de rust weer gekeerd en zal in de komende dagen beloofde recepten even in de bijbehorende draadjes zetten en hier de cake... Deze is zeer geschikt om te bekleden, op te maken etc want zeer zwaar en stevig...geserveerd wordt hij dan ook in dunne plakjes en niet in grote stukken zoals zachte gewone taart. Ik gebruik deze meestal als bruidstaart (mits men hem lekker vind) en een snijtaart erbij voor diegene die dit niet lusten en liever de smakeloze normale biscuit/room taart eten ) Je kunt hierin heel goed natuurlijk een aantal producten uit je tuin in kwijt zoals gedroogd fruit en bvb wat noten, eieren van de kipjes en zelfgemaakte boter )Ook de fondant, marsepein en bloemsuikerdegen zijn zelf te maken en heb ik recepten van. Nu eerst maar eens wat dieren gaan verzorgen... MVG Danuta Quote MVG Danuta
Danuta Geplaatst: 9 juni 2013 Auteur Geplaatst: 9 juni 2013 Dit zou moeten voldoen voor een 18 cm brede vorm die tenminste 7 cm hoog is maar liever 10 cm. Voorbereidend werk een week voor bakken :150 gr kleine gele rozijnen150 gr gedroogde kersen en/of aardbeien in stukjes gesneden125 gr gedroogde cranberries200 gr amarena kersen, gehalveert, alleen de echte op dikke siroop of zelfgemaakte.2 EL van de siroop25 gr gehakte amandelen Alles vermengen en in een afsluitbare pot geven, 2 borrelglazen amaretto erbij, goed schudden en wegzetten voor een week op een donkere plek, zo nu en dan omschudden. Voorbereiding van het blik is erg belangrijk, dit is om een goede doorwarming te krijgen van de gehele cake...Hier een voorbeeld daartoe:http://tinyurl.com/6a94f9Het is heel belangrijk dit te doen aangezien de cake lang in de oven meot en echt goed gegaard meot zijn overall...dit om een lange bewaartijd te garanderen. Oven op 140 a 150˚ echt niet warmer.150 gr zachte boter150 gr bruine suiker2 Ei175 gr bloemVanille Boter en suiker cremig slaan, 1 ei erbij tot goed opgenomen, volgende ei, daarna de bloem in drie delen erbij voegen, vanille toevoegen. 20 Seconden op hoog mixen en dan met een spatel het vruchtmengsel er doorheen roeren... NU het ingevette blik (en aan de binnenkant ook beklede blik) en goed voorbereide blik vullen met het mengsel en dit goed verdelen. Het blik op een evengroot stuk dik karton plaatsen in het midden van de oven.Baktijd is vanaf anderhalf uur tot 2 en half uur. Een naald meot een droog en schoon uitkomen maar door de grote hoeveelheid fruit kan dit natuurlijk schoongeveegd worden door een stuk fruit. Ik gebruik een temperatuurmeter met een kleine 'steker' om de temperatuur in het midden van de cake te meten op verschillende plaatsen en dieptes, die meot tenminste 75˚ zijn. Klaar....okee dan nemen we hem uit de oven en laten hem in de vorm zitten, niet uitnemen. Met een schone sateprikker de cake goed doorprikken zodat er om iedere 2 a 3 cm een diep gaatje zit en nu 50 ml amaretto gelijk verdelen over de cake zodat dat er in kan trekken... Wegzetten om af te laten koelen wat ongeveer een 12 uur duurt minstens.Uitnemen voorzichtig en in bakpapier verpakken, daarna ik plastikfolie en in een af te sluiten container plaatsen en op een koele droge plek weg zetten. Iedere week uitnemen, draaien en voorzien van 35 ml amaretto, verpakken en terug plaatsen, dit minsten 6 ot 8 weken volhouden. Daarna is de cake klaar om verder te verwerken of nog wat verder te rijpen of op te eten etc ) Je kunt in principe veel smaakrichtingen aan deze cake geven mits de hoeveelheid gedroogde en of gesuikerde vruchten gelijk zijn in het totaal probeer wel altijd ene mix te maken samen met rozijnen.... ik heb hem al gemaakt met mango, meloen, dit soort zaken koop ik gesuikerd op de weekmarkt in Nederland of soms in de winter bij de Lidl, gedroogde appel, pruimen etc, de noten zijn natuurlijk ook te vervangen voor andere en de likeur gewoon aanpassen aan je hoofdsmaak... Het gehele recept kan eenvoudig verdubbeld worden en zelfs verdrievoudigd zonder problemen. Noten het beste even snel roosteren in een droge pan om de smaak volledig tot ontplooiing te brengen voor dat je ze hakt, raspt enz. MVG Danuta Quote MVG Danuta
Indy Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Ow,wauw wat een prachtige taarten zeg!! Je proeft ze bijna.Ik zou zomaar ff aanwaaien in Oostenrijk om ze te proeven Quote
Danuta Geplaatst: 9 juni 2013 Auteur Geplaatst: 9 juni 2013 Over 8 weken is een testtaart klaar en ben je van harte welkom ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
Katja1604 Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Taarten maken (en versieren met fondant of marsepein) is mijn andere hobby.Wat een prachtige bloemen(en bramen) maak jij, zeg! En wat die engelse taart betreft Voor mij hoeft dat ook niet zo, maar vind de gedachte erachter wel leuk.Het is de bedoeling dat die taart vanaf de trouwdag tot aan de geboorte van het eerste kind wordbewaard en dan gegeten word(heb ik mij door een engelse vrouw laten vertellen). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.