Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

dat is voor mij niet de handigste manier, ik moet echt een systeem hebben met verschillende vakjes, hoewel ik inmiddels zit te denken aan een showmappen systeem gebaseerd op wat wanneer te zaaien is (dus 1 map per maand), of echt een kaartenbak systeem...adhd?? nee joh., ben gewoon erg druk, chaotisch en snel afgeleid

maar aangezien ik vandaag dus vergeten ben bij de Xenos te belanden, ga ik nog wel even verder brainstormen over een systeem wat handig is voor mij

Geplaatst:

Jorieke , dankjewel voor de simpele doch geniale oplossing, daar had ik nog niet aan gedacht

idd op 1ste zaaimaand sorteren en dan gewoon na het zaaien doorschuiven...

lightbulb moment

Dennis, gewoon in het vakje van de eerste maand waarin het gezaaid mag worden

en als je dan die maand klaar bent met zaaien, kun je het naar het vakje van de volgende maand verhuizen zodat totdat je helemaal klaar bent dat jaar , dan kun je het weer in het vakje van de eerste maand waarin het gezaaid mag worden stoppen voor het volgende jaar

Geplaatst:

vandaag de 3de en 4de blauwe bes gezet en de kruisbes de grond in gewerkt

en twee rabarberwortels in de grond gezet , moest even een beetje passen en meten omdat die naast de compostbakken komen ...maar die bakken zijn er nog niet :+

Geplaatst:

zo, was vandaag heel positief aan het harken, hakken en mutsen om in ieder geval het aardappelbed klaar te krijgen, maar ik werd er niet blij van := toch wel veel werk en nog net even niet alle goede materialen aanwezig...

dus toen ik een meneer van tuin naar tuin zag gaan met een flinke frees heb ik die beste man toch eens aan zijn overalletje getrokken of hij mijn stukje ook niet kon doen, dus voor 2 tientjes ben ik klaar

daarna paden aanleggen en klaar , nooit meer spitten

Geplaatst:

Alweer gefreesd? Had je dat van de week ook al niet door de voorzitter laten doen?

En betreft nooit meer spitten: dat kan zeker hoor, maar (zeker) als je kleigrond hebt wilt het niet zeggen dat je na 1 keer(oke nu dan 2 keer ) frezen en een keer compost toevoegen je grond goed genoeg is om nooit meer te spitten, vaak gaat daar wel zeker een paar jaar overheen, voordat je grond de juiste structuur heeft. Je kan natuurlijk het geluk hebben dat je voorganger zo tuinierde, maar dat lijkt me niet aangezien er geen paden lagen etc.

Als je zandgrond hebt gaat het allemaal wel een stuk sneller.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

was iets van een miscommunicatie, het is nu wel omgewerkt,ploegen zeg maar

maar degene die mij rondleidde noemde dat dus frezen

, het fijnmaken met de hand heb ik opgegeven (niet fijn werk :n

nu gaat een medetuinder er met een frees over en kan ik daarna gelijk de tuin volgooien met groen

wat betreft niet meer spitten...het is meer een hele hoopvolle kreet

voordeel is, de tuin is al jaren goed onderhouden in gebruik , dus de grond is al niet meer de dikke vette klei die het hier kan zijn (randje van noord brabant tegen zuid holland aan ter hoogte van gorinchem ) als ik bijvoorbeeld naar de oude stek ga kijken waar ik mijn paard had staan, daar hoefde je in de winter niet eens de weide in te lopen, want dat was pudding , dat is maar 6 km verderop , de grond varieert hier best wat kwa structuur

de tuin is wel klei, maar niet heel vet... en dus al jaren in gebruik wat ook scheelt ,

als ik nu in de toekomst zou moeten spitten, dan zal dat in delen zijn , voordeel is, het stuk waar nu de aardappels ingaan, is met het oogsten van de aardappels alweer gespit

en zo zullen er wellicht bedden blijven die gespit moeten worden, maar ik wil het nu wel zo gaan inrichten dat ik dan een bedje moet omtrekken en er compost etc doorheen meng en klaar, niet dat complete stuk grond van 7 bij 21 voor mijn neus waar ik dan op los moet , dat scheelt een hoop vermoed ik

op den duur hoop ik wel een spitvrije tuin te hebben . tis nooit mijn grootste hobby geweest

Geplaatst:

en zoals het een echte adhd-er betaamt is er iets niet helemaal goed gelopen met mijn kweekbakje in de vensterbank

kwa volgorde...heb alles wat goed boven was verhuisd naar de logeerkamer (vensterbank) en netjes alles bijgehouden in mijn notitieblokje, zodat ik weet waar ik wat had staan,, best handg met een bakje vol turfpotjes

maar ergens klopt er iets niet meer...een aantal plantjes stonden niet waar ik dacht dat ik ze had neergezet...dus ik gok eingelijk dat er wel meer niet staat zoals ik dacht dat ik het had staan .. ik moet eens ophouden met zoveel denken

word dus determineren op het moment dat het plantjes aan het worden zijn hendig joh

net wel drie ananas kers in het kweekbakje bijgezet en een krootjes voorzaai projectje, cilindra in turfpotjes bijgezet

wil eingelijk zoveel mogelijk ontkiemen in de bak in turfpotjes en dan uitplanten, zal bij een aantal dingen wel niet zogoed gaan en bijvoorbeeld bonen en erwten, die gaan gewoon direct de grond in , maar wil gewoon met ene hoop dingen eens wat uitproberen

net zoals zoveel mogelijk op worteldoek uitzetten, moet van de week het worteldoek ook gaan voorbereiden zodat ik een dagje kan prikken waarin ik opeens de tuin volgooi met groen

Geplaatst:

Hoe ga je je worteldoek voorbereiden? je kan natuurlijk gewoon kruisen knippen of rondjes, maar wat het best werkt is branden, een conservenblikje verhitten met bv. gasbrander, verfbrander(of hoe heet zo ding?) of bbq met wat hete kolen en dan op de juiste plaats het conservenblikje zetten(even een plank eronder ofzo) en je hebt een rondje er uit gebrand. Voordeel is dat naast dat het een stuk netter staat(allemaal zelfde maat en mooi rond) het ook niet meer rafelt!

Geplaatst:

of je maakt een stevig ijzeren iets (stevig ijzerdraad?) in een rondje vast aan een soldeerbout, hitte van de soldeerbout gaat dan continu door in het ijzeren malletje, waarmee je dan continu de gaatjes er in kan prikken. Heb alleen geen idee hoe je dat ijzer het beste er aan kan vast maken, dat zal een beetje uitproberen zijn,

Geplaatst: (aangepast)

het word of de gasbrander van mijn ouders(vanavond vergeten mee te nemen, maar moet van de week toch nog langs, dus kan ik hem dan even meenemen) met een blikje oid, of een bbq met dat blikje

inclusief vuurvaste handschoenen

ik heb die tip helemaal niet elders op het forum gelezen geniaal

zo beter Koert?

aangepast door Gast
Geplaatst:
het word of de gasbrander van mijn ouders(vanavond vergeten mee te nemen, maar moet van de week toch nog langs, dus kan ik hem dan even meenemen) met een blikje oid, of een bbq met dat blikje

inclusief vuurvaste handschoenen

had de tips elders op het forum idd al langs zien komen, erg handig

Wilde het er nog bijzetten, blij dat je het zelf al door had

(ps. Wil je even in je tekst weghalen dat je die tip van mij ergens anders in dit forum hebt gezien, ik hoopte eigenlijk dat Jorieke dat niet meer wist en mijn tip tot "tip van de week" zou betitelen, daar kan ik zo wel weer naar fluiten! O wee als het deze week weer Hansm wordt !)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

nog steeds niet aan het gatenbrand gebeuren begonnen, maar wel de aardappels de grond in gewerkt en besloten dat ik ngo maar even snel bij moet gaan halen , 30 poters is een hele kleine oppervlakte en met formaatje tuin wat ik nu heb schiet dat niet op

ga ze echt niet allemaal op krijgen als het geplande stuk vol zit, maar anders weet ik ook niet wat ik met het nachtschade stuk aanmoet :+ de tomaten blijven in pot , dus kunnen overal ...

ook zijn de uien de grond in , morgen of overmorgen de twee kleine tunneltjes maken en alle tunnelspullen naar de tuin brengen en de compostbak in elkaar zetten(lees: pallets aan elkaar vast spijkeren) en dan kunnen er weer een hoop dingen onder zeil gezaaid worden ...want met de 4 meter stukken buis voor de tomaten en pepertunnels kan ik nu wel een groter stukken overkappen op lage hoogte ...hendig spul dat elektrabuis

• Nieuwe aanmaken...