sonnee Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 sinds halverwege Januari heb ik een tuintje bij de plaatselijke vereniging , een krappe 150 meter . een week of 3 terug heb ik er kalk op gestrooid en inmiddels is het ook nog gefreesd door de voorzitter , het stuk was voorheen van hem, maar hij is binnen het complex verhuisd . van de week gaan we er bedden in afzetten welke allemaal omlijst gaan worden door een paadje, de bedden zelf hoop ik nooit meer te hoeven spitten, gewoon lekker compost etc toevoegen en gaan vanaf nu de tuin is 7 meter breed en 21 meter lang , ik wil het in bedden verdelen van 7 bij 1,20 en dan 7 groepen maken, de ene groep zal nooit verhuizen, dat zijn de struikjes , rabarber, eeuwige moes etc, die staan op 1 stukje waar ook nog ene platte bak en een compostbak moet komen de overige 6 dat word gewoon wisselteelt, wel wil ik zoveel mogelijk gewassen op worteldoek telen omdat ik nu eenmaal van lekker makkelijk houd en een hekel aan onkruid wieden heb dus dat word nog ene leuk project inmiddels staan de vensterbanken in huis ook al vol , op de logeerkamer staan momenteel een hele verzameling met tomaten, peper en paprika plantjes voor te groeien beneden aan de voorkant een kweekbakje met nog meer tomaten, pepers , paprika, en inmiddels ook spitskool, bietjes en pastinaken , die laatste heb ik vorig jaar in de voortuin geprobeert maar die duren kwa ontkiemen zo lang dat dat best wel een mislukking was, dus nu voorzaaien in huis in turfpotjes en dan uitplanten op de tuin als ze zover zijn .in diezelfde vensterbank staan ook nog potten met koriander, basilicum en bieslook te ontkiemen , die gaan strakjes de border achter het huis in , want sja, kruiden staan nu eenmaal het handigste dicht bij de keuken wel niet helemaal moestuin, maar toch het vermelden waard, vind ik dan , de peper uit het tuincentrum van vorig jaar heeft de winter in de vensterbank prima overleeft en er hangen inmiddels een 4 pepertjes aan die kwa vorm etc al beter zijn dan degenen die er vorig jaar aan kwamen \en de bonsai madame jeanette in wording lijtk het ook prima te doen en dan achter in de vensterbank staat een krat met daarop de aardappels, highland burgundy red, shetland black en frieslander, zodra die goed schieten gaan die de tuin in en vanmiddag ook nog de aardbeien uit de achtertuin klaar gemaakt voor de verhuizing naar de moestuin , er staan nu een 30 planten van 1 of andere tuincentrum aardbei (dacht Ostara) klaar om de tuin in te gaan In de tuin zelf staan momenteel alleen twee blauwe bessen, er komt morgen nog een derde bij , verder moet eerst de indeling klaar zijn voor ik de rest er heen wil verhuizen groetjes Sonja edit omdat ik zoals gewoonlijk bij flinke posts weer wat vergeten was Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 Foto`s??? Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sonnee Geplaatst: 14 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 maart 2011 foto's hoop ik van de week te kunnen plaatsen :jzal ik ook gelijk een foto maken van de situatie zoals die nu is (een leeg vlak met twee kleine blauwe bessen) en als we de boel een beetje op de rit hebben kwa indeling etc net trouwens ook nog even de Maggi plant in 3en gehakt , in deel laten staan, 1 deel naar mijn moeder en 1 deel naar de buuf ik zag namelijk dat die inmiddels schokkend groot was geworden en een maggiplant is leuk, maar gebruik ik verder maar zo weinig van dat ik een formaatje tropisch oerwoud niet zo zie zitten in de tuin Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 Succes met je moestuin! Leuk dat je ook plantjes deelt met je moeder een buuf. Het zal nu wel erg vol zijn bij jou in huis met al die zaailingen en plantjes. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de foto's. Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 maggi plant? Klinkt grappig kan je die ook zaaien?? > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 Lavas, heerlijk in de soep, maar ik gebruik het ook bv. als smaakmaker voor vegetarisch kaasgehakt.Neem aan dat je het wel kunt zaaien, maar zeer makkelijk te stekken/scheuren, dat is weer een voordeel van op een volkstuinvereniging te zitten Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sonnee Geplaatst: 14 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 maart 2011 lavas idd, en ja, het begint hier aardig vol te raken, vensterbank in de logeerkamer is vol , heb ik ook aluminiumfolie op gelegd voor ik de potjes erop zette, dit omdat de meeste katten er niet graag op lopen en mijn potjes dan meer kans hebben om op de vensterbank te blijven, ipv op de grond ik heb ook nog hoop dat ik een rabarber donor tegenkom op de moestuintjes inderdaad, anders moet ik mijn tante even bellen, die heeft ook staan en die is lekker of ik bestel er nog ergens 1 a 2 plantjes van, verschillende soorten is altijd leuk.... maarrum Koert, dat kaasgehakt recept, is dat nog ergens te vinden ik ben altijd in voor leuke recepten, en vegetarisch helemaal Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 maggi plant? Klinkt grappig kan je die ook zaaien??En gek genoeg, is dat 1 van de weinige kruiden die niet in maggi zit Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sonnee Geplaatst: 14 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 maart 2011 dat wist ik dan weer niet grappig is trouwens wel, na het doorsteken van de maggi, heb ik mijn handen alweer twee keer gewassen ivm koken enzo...maar mijn handen ruiken nog steeds naar de wortels van de plant Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bettyboop49 Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 Ik had er vorig jaar ook een, ruikt heerlijk......maar hij heeft de winter niet overleeft dus ik hoop weer een nieuwe te vinden. Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 Lijkt me stug Betty, dat spul is hardstikke sterk, ik denk dat je lavas-plant vast nog wel boven de grond komt. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 Die van mij heeft de winter zelfs overleefd in een plastic potje. Nu in de kas gezet (om straks in de kruidentuin uit te planten), en hij komt weer boven. Nog niet uitbundig dus wie weet duurt het bij jou nog even. Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 Persoonlijk vindt ik het een vreemde plant, de mijne wordt echt elke keer gigantisch echt wel 3 meter, ik vindt eigenlijk alleen zijn holle stelen moo, en bloei mooi.Voor de rest vindt ik maar raar ding voornamelijk omdat hij in de weg staat, het is dat familie ze veel gebruikt in soep anders mikte ik hem er denk ik uit. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sonnee Geplaatst: 14 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 maart 2011 @Betty7, grote kans dat ie nog boven komt piepen inderdaad, hij lijkt altijd helemaal af te sterven, maar opeens is ie er weer, de wortel van dat plantje kan een boel hebben ...wat betreft in de weg staan, jep, dat doet ie hij is altijd zo groot en breed dat de rest nog wel eens beetje ondergesneeuwd word kwa schaduw enzo (hij staat hier gewoon in de kruidenhoek van de border)maar niets wat een snoeischaar niet kan verhelpen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 Hoe houd je de lavas in toom dan?? Ik heb in mijn composthoop een giga-klont gevonden... bleek lavas te zijn... heb 'm maar in de grond gezet... begin een beetje bang te worden van jullie 3 meter hoog... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sonnee Geplaatst: 14 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 maart 2011 heul regelmatig te lijf gaan met een snoeischaar en jaarlijks bekijken of die wortelklomp niet groot aan het worden is ik heb vanaf vandaag besloten dat ik jaarlijks als ie weer omhoog komt of hij intact mag blijven, of een stuk geamputeerd gaat krijgen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 maart 2011 Share Geplaatst: 14 maart 2011 geen wonder dat er een brok op de composthoop lag, ik hak vreselijk in dat ding en met moeite krijg ik er wat brokken af.ik zou niemand aanraden hem in de kruidentuin te plaatsen je ziet niks meer van je andere kruiden, ik denk dat ik erzelf een compostbak om de lavas heen maak Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sonnee Geplaatst: 14 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 maart 2011 beste manier van scheuren : men neme een spade, zet die op de plek waar je de wortel wil klieven(wortel zit gewoon nog in de grond), voet op spade plaatsen , en gaan dan het deel wat je weg wil hebben uit de grond trekken en klaar althans, dat is voor mij de beste manier, snel en makkelijk, daar houd ik van met dit soort dingen de kruidenhoek is er een beetje omheen gegroeid hier, ach ja, af en toe wat takken wegknippen en de rest krijgt voldoende zon, en de thijm vind het wel fijn zo half in de schaduw van de lavas Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 15 maart 2011 Share Geplaatst: 15 maart 2011 Ik wordt helemaal zenuwachtig van die lavas... als ik hem nou consequent blijf snoeien.. blijft ie dan laag??? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 15 maart 2011 Share Geplaatst: 15 maart 2011 Ik ga hem op een plek zetten waar hij zijn gang kan gaan denk ik. Niet in 1 van de mooie cirkels in mijn kruidentuin dus Net als de witte salie, dat wordt ook een mega plant, en hij STINKT!! Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 15 maart 2011 Share Geplaatst: 15 maart 2011 Ik ga hem op een plek zetten waar hij zijn gang kan gaan denk ik. Niet in 1 van de mooie cirkels in mijn kruidentuin dus Net als de witte salie, dat wordt ook een mega plant, en hij STINKT!!Zet er een ananassalie naast, die ruikt heerlijk. Wordt helaas voor mijn ieniemienietuin te groot. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 15 maart 2011 Share Geplaatst: 15 maart 2011 Helaas moet ananassalie elke winter naar binnen, dus heb ik die in een pot die op het terras komt. Er is denk ik ook geen plant die de lucht van de witte salie kan maskeren. Het is wel echt 1 van de mooiste planten die ik ooit heb gezien. Dus hij is het wel waard. Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 15 maart 2011 Share Geplaatst: 15 maart 2011 Je zult toch echt een foto moeten plaatsen.Ik heb even op witte salie gegoogled maar er zijn alleen plaatjes van gedroogde salie.Om je huis te reinigen, maar daar heb ik al een werkster voor.Wat doe jij ermee? Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 15 maart 2011 Share Geplaatst: 15 maart 2011 Het is de salvia vatican white, maar op google is niet echt een foto te vinden waarop goed te zien is hoe mooi de plant is. En vorig jaar ben ik vergeten een foto te maken. Ik moet me nog eens verdiepen in de werking van de plant, ik las ergens dat je er slechte geesten mee weg wierrookt? Handig En ik ben van plan hem in de voortuin langs de weg te zetten. Hier komen aardig wat wandelaars langs, de lucht van de salie moet ze uit de kruidentuin weren Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sonnee Geplaatst: 15 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 15 maart 2011 en ik kreeg net een envelopje waar ik erg blij van werd afzender "de tuinkabouter" dus ik heb nu eingelijk al het zaad in huis dus nu op naar de karwei en de action voor tuintroep en de xenos voor een bakje om al dat zaad in te sorteren, want de schoenendoos is officieel niet handig meer Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten