Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Ja klopt de laatste 2 eieren heb ik er weg gehaald want ze was al meer dan 48 uur bezig na het uitkomen van het 1e ei.

En had gelezen dat moeders dan op stap moet en die eieren niet meer uitkomen.

ze heeft al ontlast 2 keer (had ik gelezen dat dit belangrijk was om der darmen weer te gaan laten werken.).

Maar meer omdat ik haar op had gepakt om ff te gaan lopen.

Eten doet ze ook niet alleen als ik het voor der neus zet.

Maak me wel zorgen om deze ,ze zijn altijd zo mager na het uitbroeden en moet toch eten en lopen.

Zelf de maaien en meelwormen doet ze geen moeite voor om op te staan en eet een enkele als ik het potje voor der neus hou.

De andere 2 hennen waren al na 1 dag na het laatste uitgekomen ei aan het scharrelen met hun kuikens.

Bedankt voor de tip van het bij elkaar zetten ,ik laat ze nog lekker apart zitten dan kunnen ze nog lekker rustig moederen en kuikens groot worden

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Mijn wyandotte hen zit nu bijna een week op 4 eitjes.

Ben benieuwd!!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Mja...ik wilde net de grotere serama's gaan verschonen....te laat...

grote-serama90921369044662.jpg

5 cm hoog en hard piepend naar mama......

Ik ga zo nog een keer naar de kleine serama's, daar was moeder in paraatheid....en lag een lege dop....

Mja, en dat terwijl het weer in snel tempo kouder wordt...

MVG

Danuta

Geplaatst:

En nog een set...nog kleiner dan de vorige, nog geen 4 cm hoog....

kleine-serama

Naja, voeder gemalen, rennen hommeldicht gemaakt (zijn zo klein dat ze door normaal kippengaas zo naar buiten wandelen) en waterbakken vervangen door lage ongevaarlijke (kunnen verdrinken in ene normale)

Morgen zijn ze hopelijk allemaal aan de wandel kan ik toch even rennen kuisen....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Supermama is er weer...mijn goldy vind dat alle kleintjes haar kleintjes zijn of die nu van de kippen of de schapen zijn...het zijn haar kindertjes..

supermama72971369120412.jpg

En hier papa met zijn kroost...

papa-en-kiddies82921369120436.jpg

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:
  • Auteur

Hier kruipen nu steeds meer krielkipjes uit het ei. We kruisen wyandotte met zijdehoender, en die kruising weer met andere wyandottes en andere zijdehoenders. We hebben nu meerdere kuikens, die aan de ene poot 5 tenen hebben (zoals een zijdehoender) en aan de andere poot 5 tenen met aan de 5e teen nog een nageltje! Een 6e teen in ontwikkeling?

Geplaatst:

Mijn dame zit ook nog steeds op het nest.

heb haar nu afgezonderd van de rest omdat dat toch rustiger voor haar is.

Mooi konijnenhokje via MP op de kop getikt en madame kan broeden.

Alleen komt ze er niet af..

Niet om te eten, niet om de benen te strekken of om te drinken, niks van dat alles.

Ze moet nog 2 weekjes..

Haar gister maar een aardbei gevoerd en een stukkie kaas ( had ik toevallig bij me )

Ze weet ook wel wat ze wil hoor, gewoon voer neemt ze niet aan. ( het is wat, die zwangere dames.. )

Geplaatst:

Eieren hoeven niet te koelen...is wel beter voor de kip om ze zo nu en dan even gewoon met zachte hand van de eieren te dwingen om even te lopen en dan pikt ze gelijk wat eten op als ze van het nest af is en je haar bij de voederplaats leid......Kippen eten heel weinig als ze broeden, ze hebben aardig wat vet opgebouwd in de voorgaande periode en kunnen zonder voedsel die hele tijd als het moet. Zo gaat het in de natuur ook maar er is altijd het gevaar van bloedluis tijdens de broed dus je moet gewoon altijd zorgen dat haar omgeving gezond is...

Heb je een kip die weigert om echt van haar nest af te gaan, zich niet laat afleiden door voer dan zorg dat er altijd een bakje water bij haar in de buurt staat... Uitdroging is een groter gevaar dan uithongering. In de natuur zou ze vanuit haar omgeving dauwdruppels, en regen gebruiken om te voorzien in haar vocht behoefte

Bij mij komen de meeste de eerste week niet van hun nest maar daarna komen ze vaker 1 keer per dag heel even naar buiten om een beetje te eten en te drinken. Dan controleer ik gelijk het nest op breuk, ongedierte etc. Het lijkt erop dat bij een kip het lichaam een tragere verbranding heeft tijdens de broed, kun je ook zien als de chicks geboren zijn, dan komt ook de darmwerking ineens explosief weer in werking met een extreem grote stinkende hoop.....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Hmmm...niet voor kippen in ieder geval.....sier en watervogels hebben koelperiodes , bij ganzen zelfs heb je een paar zeer korte koelperiodes maar die kweek ik niet of heb ik op eieren zitten.....je kunt natuurlijk een kip voor de sier houden maar het is geen sier vogel...

Een koelperiode is geen ramp, zolang het niet bij echte koude is en langer dan 20 a 24 uur zal het het broeden slechts om die tijd verlengen...maar nodig bij kippeneieren...nee! )

Bij het broeden in de broedmaschine verlaag je alleen de laatste 2 dagen de temp om 0.2˚, verder niet......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:
  • Auteur

Ik blijf het netjes doen, want in de handleidingen die ik heb gevonden (heb een tijd gezocht, omdat die van onze machine alleen in het Duits is, en dat leest toch wat lastiger als het om precieze zaken gaat), moet je na de 3e dag elke dag even koelen. 10 à 15 minuten. Net als een kip, die even gaat even en haar poten strekt. In normale situaties dan. Soms heb je van die mutsen die hun taak net even te serieus nemen.

De laatste dagen moet je dan niet meer koelen.

Meerdere wegen naar Rome dus... Als er maar kuikens uit komen, niet dan?

Geplaatst:

Mwoah, het kan geen kwaad maar is niet nodig....ik heb verschillende broedmaschines bediend, grote en kleine en heb nu zelf 2 super kleintjes (die ik ook kan gebruiken voor slangen enz) aangezien ik geen grote hordes met kippen wil en het nog nooit in een beschrijving gelezen voor kippen, wel voor de andere soorten die in dezelfde broedmaschine uit gebroed kunnen worden...

Hier http://www.broedpagina.nl/broedmachine.html staat een algemene beschrijving van een paar verschillende broedmaschines, even gekeken maar ook daar staat geen koelperiode in voor kippen...maar who cares, als jij er tevreden mee bent Zolang er gezonnde kuikens uitkomen en je op een goed uitkomst percentage zit...

Hier net bijna een dood kuiken...het is een te klein kuiken en ik heb er al mijn twijfels over maar ook nog een rommelige moeder die meer interesse heeft in de eieren van een andere....dus dames binnen aan de koffie en dit kuiken lag dus buiten op zijn rug, warm geblazen tot bewegen en piepen, onder mama gestopt en straks gaat de bups apart...... Ze stonden nog niet apart want die ander was niet broeds etc.en die gaat naast mama zitten broeden op de dag dat die kuikens krijgt...naja.....weer geleerd dat je nooit genoeg extra kooien kunt hebben in koude periodes...als het gewoon normaal weer was was dit niet gebeurd.....

De nieuwe mama in spe is op de left over eieren gaan zitten van de kuikenmoeder dus die eieren heb ik net weggehaald en 2 eieren van mijn Amrock eronder gestopt....mja, beetje groot maar ik heb niks anders, nu is het net alsof ze 2 flinke borsten heeft ) Ze kan ze redelijk draaien dus we zullen zien

Je maakt wat mee met dat spul...pffff

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

De kleine is weer in de benen, loopt nog wel een beetje pieperig zielig rond maar heeft wat gegeten en gedronken, ik had snel een papje gemaakt van wat kattenvoer en gemalen voer en dat scheen hem wel te bevallen....eens kijken of hij het red......het sucks wel dat je altijd je hart verliest aan een minkukeltje

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Zo, de kleine donder leeft nog steeds en doet het redelijk....eens kijken of hij de nacht overleeft......

MVG

Danuta

Geplaatst:

Yep, het heeft wel wat voeten in aarde gehad en nog steeds....buiten het hok is het echt te koud voor die 2 kleintjes met een warhoofd als moeder...en die kleintjes kunnen niets met de zeer lage inloop..grrr Dus mijn Tuinkabouter is een nieuw hok aan het maken speciaal voor domme mama's, een soort buitenhokje voor ko's zo een driekantig ding, ken je vast wel.

Dus ik houd ze binnen door ze in het hokje zelf 3 a 4 keer perdag te voorzien van een speciale mix (3 delen granen en mais, 1 deel brood, en 1 deel hard kattenvoer, gemalen allemaal.) te voorzien en ook daar water aan te bieden...kuiken zet ik gewoon midden op het voer...begrijpt eindelijk hoe eten werkt en is duidelijk weer een stuk krachtiger en pieperiger

Volgens mij is hij zelfs een beetje gegroeid (of wishfull thinking ) Ik zal straks een foto maken met iets als vergelijk om te laten zien hoe klein deze kuiken zijn, ze wegen nog niet een kwart van een normaal kuiken.....dit is normaal voor deze soort maar dit kleintje is wel erg klein )

Dit is de papa toen hij 1 week oud was (hij zit in een eierdopje ) de eieren waren opgestuurd naar mij in Nederland, vandaar mee genomen naar Oostenrijk en hier uitgebroed in de maschine.

papa89971369466248.jpg

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Zo, even snel een foto gemaakt, heb een normale smalle bic aansteker op mijn hand gelegd (heb zelf al geen grote handen ) maar hij is daadwerkelijk gegroeid en toen hij 1 moment wilde stilzitten zonder keihard gepiep (klinkt als muziek in de oren ) effe een shot gemaakt....

big-chick65061369466847.jpg

Zijn medekuiken is nog steeds groter maar het verschil lijkt kleiner te worden.

MVG

Danuta (houd van minkukeltjes )

MVG

Danuta

Geplaatst:

Nah...hij gaat het echt niet redden... weer een keer tot leven warm geblazen maar hij funtioneert gewoon niet zoals het moet...als hij nu nog een keer gaat dan laat ik hem gaan.....

MVG

Danuta

Geplaatst:

Op een warm plek blijft hij niet...hij wil onder moeders en snapt neit dat hij er ook wel eens onderuit moet om te eten en te drinken...moeilijk kuiken, neit helemaal normaal lijkt mij, vandaar dat ik het nu overlaat aan de natuur...ze zitten apart nu, laat ze vandaag nog in het nachthok met eten en drinken zodat moeders ook niet naar buiten kan...want hij koelt gewoon snel af op 1 of andere manier...Onder een lamp zetten heeft weinig nut ook als hij niet weet hoe hij moet eten en drinken zonder mama

Ik voer gewoon een aantal keren per dag kleine beetjes, dat triggert mama en als mama eet dan begint dit kuiken ook...niet eerder...het andere kuiken komt zelf op het voedsel af...

MVG

Danuta (soms moet je dingen gewoon laten gaan.........)

MVG

Danuta

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Hier hebben we nu 2 dames lopen, die allebei 6 kuikens hebben. Ze komen zelf uit de broedmachine, maar weten perfect hoe ze eieren uit moeten broeden. En hoe ze voor die kuikens moeten zorgen

De kuikens zijn van verschillende andere hennen:

foto067970551370282134.jpg

foto069128941370282153.jpg

Geplaatst:

Wat schattig!!

Vandaag is hier dag 21.. ben benieuwd.

Heb de eieren vooraf niet geschouwd.

De hen ( wyandotte kriel ) die erop zit legt zelf niet ( geen idee waarom niet, heeft ze nooit gedaan bij mij en heb haar al 1 1/2 jaar ) en enorm broeds altijd, dus een perfecte surrogaat moeder voor de eitjes van de anderen die nu wel doorleggen!

Heb er 4 eitjes onder gedaan van 4 verschillende hennen van mij.

Allen wyandotte kriel, maar verschillende kleuren, mijn haan is zalm.

Ben heeeeeeel erg benieuwd of het wat gaat worden.

Geplaatst:

Mijn zoon wilde graag een eigen kippenras uitzoeken en na lang twijfelen heeft hij gekozen voor de Rhode Island kriel, we hebben achtien broedeitjes gekregen en er zijn er 12 van uitgekomen, hij is natuurlijk superblij en het zijn ook echt hele mooie kuikentjes. Blijft geweldig om te zien dat kleine spul!

022-kuikens-rhode-island-kriel-enkelkam49421370896093.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic