Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Hier onder een overzicht van makkelijke tijmsoorten (niet allemaal makkelijk te verkrijgen overigens) voor tuin en keuken gebruik samengesteld door Margareth Easter (aka Tante Tijm) :

http://www.users.waitrose.com/~lwplants/which_thyme_where1.html

De site biedt ook heel wat tips voor onderhoud, bemesting enz.

Heel veel soorten vind je ondermeer hier:

http://www.bastin.nl/webwinkel/t.html (NL)

In Belgie blijkt het aanbod behoorlijk klein maar daar komt zo stilaan wat verandering in:

http://www.vasteplant.be/catalog/index.cfm?fuseaction=cat

Deze aanbieder is hofleverancier. Topkwaliteit en onberispelijke service.

Hou er steeds rekening mee dat alle citroentijmen varianten (alsook die met sinaas smaak), dus die waar in de latijnse benaming het woordje "citriodorus" voorkomt geheid vorstgevoeliger zijn dan alle andere varieteiten.

Voldoende drainage (afwatering) is een must. Kleihoudende bodem bereid ik steeds voor met gedroogde koemest; de bodem komt weer tot leven en wordt daardoor al snel goed doorlatend.

Deze zomer een tuintje aangelegd van een vriendin, amper 70 vierkante meter leemgrond maar wel 2 ton limburgse kiezel er bovenop. Dat heeft zo zijn voordelen.

Voornamelijk salie, allerhande tijmsoorten, rozemarijn (ha ja, he), dragon, munt, allerlei origanootjes, gamander en dies meer.

Het regende na enkele maanden complimentjes van de hele buurt.

Groetjes,

• 9 maanden later ...
Geplaatst:
Acht berichten terug heeft Bit het over kruiptijm, met foto. Zo te zien een heel andere dan de kruiptijm in mijn achtertuin? Begint nu net te bloeien.

buitendoen33487251373169812.jpg

En in de voortuin, samen met herderstasje pratia angulata. Hier kun je misschien beter zien hoe klein ze is.

buitendoen34138541373171620.jpg

Even een quote van mezelf met een erg vervelend bericht voor mijzelf: deze tijm is er geweest. Heeft het jaren gedaan, kroop in de voortuin, in de achtertuin, het is dezelfde tijm die ik voor en achter had, en die heeft in dit topic zelfs twee verschillende benamingen gekregen, maar helaas, ik ben ze kwijt. Heb nog geprobeerd een laatste stukje te vertroetelen, maar het verdween onder mijn ogen.

Zou de pratia angulata de boosdoener zijn? Op de tweede foto met die witte bloemetjes? Dat deze de tijm overwoekerd heeft?

Ik lees dat de soort bijna uitgestorven is en op de rode lijst staat, maar dat die het bijvoorbeeld in Limburg aardig doet.

Ik zou deze toch weer graag in de tuin hebben, heb al eens een oproep geplaatst, maar geen reacties. Er is wel zaad van te koop, dus ga ik dat maar proberen.

Denk dat weinig mensen van dit forum deze soort hebben, ben wel benieuwd of anderen de soort in het noorden van Nederland wel goed houden.

Geplaatst:

Zover ik zie is jouw tijm toch ook gewoon de Coccineus ( Thymus preacox coccineus ) hoor. En daarmee ben je gelijk klaar : nieuw plantje in het tuincentrum halen ? Als die het jaren in jouw tuin uitgehouden heeft dan moet dat toch echt lukken.

Hoofdoorzaak lijkt mij iets wat in jaren dus verandert: de omstandigheden er omheen ( overgroeien van ) Tijm wil zo licht mogelijk !

Geplaatst:

Dat heb je inderdaad met bodembedekkers, de ene soort ten opzichte van de andere: het is erop of eronder.

Heb ik ook met stekelnootje, acaena buchananii gehad, dat werd een alleenheerser en er bleef niets van de rest over.

Welbedankt, dat geeft de burger weer nieuwe moed, op naar de tuincentra met een briefje mee: thymus preacox coccineus.

Geplaatst:

Nee het is echt dezelfde soort. Tien jaar geleden uit een tuin in Rotterdam een plukje meegekregen. Dat heb ik gescheurd en op verschillende plekken voor en achter 't huis uitgeplant. Hebben het al die tijd goed gedaan.

Mogelijk brengen de witte bloempjes van de pratia op tweede foto je op een dwaalspoor, ook de lichtgroene blaadjes steken erdoor. Hierdoor lijkt het of die tijm wat hoger staat, maar het waren echt beide heel platte plantjes.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hoera, ik heb tóch een stukje overgebleven tijm ontdekt!

Ga ik heel zuinig op zijn.

204974301435817255.JPG

Linksonder komt alweer een blaadje van de pratia angulata tevoorschijn, die is vanaf nu onkruid en wordt gewied.

• 3 years later...
Geplaatst:

Hi,

Ik ben op zoek naar welke soorten loop/kruip tijm goed winterhard zijn, bloempjes geven en ook nog is lekker ruiken.

Ik heb de soorten 'coccineus', 'bressingham', 'aureus' en 'albiflorus' in de tuin gehad,maar vond dat ze niet echt veel geur aan zat. In het begin deden ze het prima maar afgelopen winter is bijna alles dood gegaan. Denk dat dit mede door de ondergrond komt en dat de planten een beetje overwoekerd werden door de bloembollen.

Welke soorten zijn aan te raden?

Alvast bedankt

Geplaatst:

Hey,

Ik ben op zoek naar welke soorten loop/kruip tijm goed winterhard zijn, bloempjes geven en ook nog is lekker ruiken.

Dat lekker ruiken kan je best vergeten bij siertijm.

Persoonlijk hou ik best van felle bloeiers zoals de coccineus, de serpolet, pulegiodes als hangende tijm. Goh, er zijn er zoveel.

De meeste zijn best wintehard, het is niet de lage temperatuur die ze nek om doet maar vaak uitdroging in de vroege lente.

Vaak halen ze het toch ook al lijkt alles verdord.

Groeten,

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...