Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb vorig jaar domweg tijmzaadjes gekocht en een 20-tal zaadjes in een potje op de vensterbank gezet.

Ik kreeg een weelderige groei van smakeloze tijm-sprietjes.

Ik vond dat dit er helemaal niet uitzag als de tijm-takjes die je soms op je bord in een restaurant krijgt.

Even later zag ik in een tuincentrum een dikke (volwassen?) grote tijmplant met houterige stam, met exact de tijmtakjes die ik in gedachte had. Die thijmplant kostte wel tamelijk veel, dus ik heb hem niet gekocht.

Wat moet ik doen om ook zo'n plant te verkrijgen uit mijn zaadjes?

1)Doe ik best 1 zaadje in een potje?

2)Moet ik hem regelmatig "knippen" (koppen eraf) zoals mijn basilicum?

3)Hoe lang duurt het eer ik zo'n dikke houterige stam krijg?

4)Wat is de levensduurte van zo'n tijmplant?

5)Zijn er nog tips om een zo'n mooie tijmstruik/plant te verkrijgen uit een zaadje?

thx

Posted

Je zet ze in ieder geval niet in de vensterbank, want daar wordt alles al gauw te slungelig en ongezond. Tenzij je een ervaren-vensterbank-kweker bent natuurlijk.

Buiten groeien de zaadjes al gauw op tot een mooi stevig bosje, en kan je er vaak van knippen. Door dat knippen blijft de plant mooi bossig, en groeit hij mooi uit. Tijm is een vaste plant, dus die heb je vele vele jaren.

Zo nu en dan vriest er wat kapot, maar meestal overleven ze dat wel.

Posted

Maar doe ik best 1 zaadje in een pot en groeit deze uit tot een mooie struik?

Of bestaat een struik uit verschillende zaadjes?

En wat is de beste techniek om hem te knippen?

En hoe lang duurt het ongeveer vooraleer de stam houterig wordt?

Posted

De bosjes tijm zoals we die kennen zijn niks meer dan een verzameling van individuele tijmpjes.

Door die dan te scheuren als ze volwassen zijn krijg je n-aantal kleinere struikjes. Die groeien ook zelfs van een enkele stengel uit tot een bosje door de vorming van zijtakjes.

Eigenlijk heb je liever niet dat de plant te snel verhout (net als bij lavendel o.a.) want dan gaat ze snel verouderen. Je kan tijm echt wel tientallen jaren in leven houden maar dan dien je wel regelmatig (minimum 2 x per jaar) te snoeien ( = oogsten).