Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb buiten een matina-tomaat (tomaat met aardappelblad) die ik tweestammig laat groeien.

Door het heel wisselvallig weer van de afgelopen weken, waren de bladeren allemaal opgekruld, maar hij is er bovenop aan't komen.

Hij heeft 12 trosjes en gaat er nog 4 bijmaken voor ik hem moet toppen.

Kan één plant zoveel trosjes grootbrengen?

Moet ik enkele trosjes wegnemen?

vfwe.jpg

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik ben verwonderd! Nu al zoveel trossen met gezette tomaten en vooral dat er al aan het kleuren zijn....en dat buiten? Hoe doe je dat??

Mijn tomaten, en zeker die buiten, zijn nog lang niet zo ver! De eerste bloemtrossen laten bij mij pas enkele vruchten zien.

Maar om je vraag te beantwoorden: Als het weer meewerkt, zou alles wat zich tot eind juli vormt aan vruchten nog moeten kunnen afrijpen..... Dus ik zou ze laten zitten, want goede kans op dat je nog kunt oogsten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

ok,

De plant is in de serre opgegroeid en had al 6 of 7 trosjes toen ik hem buiten uitplantte.

Hij is trosjes blijven maken..

Ook in de serre is m'n matina de meest productieve.

De tomaten zijn wel iets kleiner dan gewone trostomaten.

Geplaatst:

Wow, die ziet er goed uit zeg!

Bij mij hebben ze alleen nog maar bloemetjes, maar nog geen tomaten te zien. Gaat snel bij jou zeg!

Geplaatst:

Itoero, gisteren las ik SeniorenNet.be dat er kwekers zijn die verhoogde serres hebben en dat ze daar tomaten in kweken met tot dertig (30) trossen.

Welk ras weet ik niet, denkelijk iets wat voor ons niet te koop is.

En welke voeding geven die dan wel?

Dat zal wel iets anders zijn dan een handje blauwe korrel zeker?

Maar uw tomaten staan buiten beter dan de mijne binnen , ik krijg nu nog maar wat kleur op twee tomaten (HobbyF1)

Wel al wat rijpe kerstomaatjes Apéro

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Over veel vruchten en veel trossen gesproken...

Hoorde enkele weken geleden van een rasloze tomaat, waarvan uit Spanje een 30 jaar geleden wat zaden waren opgestuurd en sindsdien wat verder rondgedeeld.

Zou 4 meter groot worden en talloze vruchtentrossen dragen. Net als alle tomaten aangetast kunnen worden door aardappelziekte, maar...als het weer betert er gewoon door groeien. En de vruchten zouden ook nog goed van smaak zijn. Iemand had tegen een muur 6 planten laten groeien en half augustus al 5000 tomaatjes geoogst en toen maar gestopt met tellen....

Zelfs als dit verhaal wat visserslatijn (overdrijving) bevat, interessant om eens te proberen. In het najaar zou ik wat zaden opgestuurd krijgen......dus...wil het zeker proberen dan. En als het al voor de helft klopt, zal ik zeker niet nalaten om weer verder wat zaden uit te delen aan liefhebbers op dit forum.

Dit is de link naar waar ik er het eerst over las:http://www.lusthof.org/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=69

Het gaat om de 3e van onder op het lijstje. Ook interessant is de zogenaamde olijftomaat in dit lijstje.....

Misschien weet iemand er meer over? Ervaringen zelfs?

Geplaatst:
Itoero, gisteren las ik SeniorenNet.be dat er kwekers zijn die verhoogde serres hebben en dat ze daar tomaten in kweken met tot dertig (30) trossen.
wow

Ik gebruik chilifocus voor m'n tomaten. Ik bestel 5 liter flessen op een Engelse webshop. (veel goedkoper dan wanneer je in Belgie of Nederland bestelt, ook met de verzendkosten)

Ik weet niet of het door de chilli focus komt (dit is m'n eerste jaar) maar ik heb al tomaten van meer dan 2meter.

Seniorennet staat hier heel vaak open voor de buienradar, heel handig.

Interessante lijst.

De olijftomaat, is dat dezelfde als de italiaanse kerstomaat?

Daar heb ik enkele planten van.

Geplaatst:

@ Itoero. Die zogenaamde olijftomaat is een eigen merk van de Aveve (Belgische tegenhanger van Boerenbond) en waarschijnlijk een fantasie of verkoopnaam, geen ras. Kom ze ook verder nergens op het internet tegen. "Italiaanse kerstomaat" is denk ik evenmin een rasnaam. Dus wat het precies is....?

Chilifocus is dus een speciale meststof...? Ga het eens opzoeken... Aan de ene kant probeer ik me met basismeststoffen te behelpen. (Compost, paardenmest, patentkali en gedroogde koemest is mijn hele assortiment). Maar als dat spul verantwoordelijk is voor je mooie plantjes, wil ik toch even weten wat het precies is.

@ Jasmin. Die Spaanse "gigant" noemt hij (bij gebrek aan een ras naam) maar "Wil". (Dat is ook de persoon van wie ik het zaad hoop te krijgen. Ook iemand die werkt voor Velt in Nederland). Lieven Davids is zeker in Vlaanderen wel bekend als een van de voortrekkers van Velt. Dit lijkt zijn hobby-site te zijn, maar hij is op het gebied van moestuinieren toch wel een kleine autoriteit en inspirator heb ik de indruk (en bovendien gewoon een vriendelijke en enthousiaste man).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...