Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lieveheersbeestjes larven zelf kweken?


dennislp

Aanbevolen berichten

Ondertussen zijn de larven ge-evolueerd naar dit monstertje:

 

IMG2018060719090098991528444393.jpg

 

 

Van het aantal dat ik opzij gehouden heb om in't oog te houden als ze groeien, zijn er nog maar 2 over...

Heb ze voor de zekerheid maar gescheiden :P

 

 

Buiten in de fruitbomen, vrees ik dat de meesten wel verdronken zullen zijn met het regenweer van de afgelopen dagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele jaren terug had ik ook larven in een terrarium om ze later in te zetten in de serre.

Toch om succesvol je planten te beschermen zou je er echt duizenden moeten hebben zodoende heb ik de natuur weer de vrije loop gegeven.

Waar luis is zijn mieren, deze 2 gaan niet goed samen de mieren roeien de LB larven uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, die drie hangen echt goed samen... Bladluizen, mieren en lieveheersbeestjes... nu ja, samen is een groot woord.

 

Ik vind de bladluizen die als voer dienen voor mijn LBs meestal door de mieren...

nu nog iets tegen de mieren vinden, buiten vergif...

 

De dennenappels voor het insectenhotel heb ik alvast verzameld. Momenteel heeft er eentje al een appel uitgekozen tot zijn appartementje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn aaltjes die mieren verjagen en de larven doden. Maar de mieren blijven dus in leven.

https://www.ecostyle.be/tuin/producten/aaltjes-tegen-mieren

 

Die lijken me perfect om samen met lieveheersbeestjes larven uit te zetten...als bodyguard.

 

Enkele weken geleden hier ook naar gekeken. Had toen er enkele bedekingen bij.

- Mieren verhuizen in nest kunnen meerdere koninginnen zitten verhuizen ze zeker allen te samen of is de mogelijkheid dat zij hun splitsen dat er buiten de behandelde zone enkele nesten vormen ipv 1 nest in de zone?

- Om de aaltjes hun werk te laten doen moet je de grond vochtig houden dus gans de oppervlakte bij dit weer.

- Hoe lang de aaltjes werkzaam zijn vind ik nergens terug.

 

31 euro voor 30 m2 te behandelen voor de duur dat aaltjes actief zijn .Maar kunnen zich er naast vrolijk vermenigvuldigen , word de populatie er rond juist niet hoger waardoor als de aaltjes uitgewerkt zijn er onmiddelijk weer nieuwe nesten komen. In behandelde zone.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hebben ze geantwoord bij Ecostyle:

"De eerste 3 dagen giet u best iedere avond nog eens water over de nesten. Dit is voldoende om de aaltjes hun werk te laten doen.

Mieren houden niet van aaltjes in hun buurt en zo kan je mieren en hun nesten op een natuurlijke manier verjagen, zonder ze te

doden.

Aaltjes tegen mieren zijn specifieke nematoden, die instaan voor een snelle biologische bestrijding van mieren in de tuin.

Aaltjes tegen mieren worden gebruikt als curatief middel, ze zijn niet giftig voor mensen en onschadelijk voor planten.

 

Mieren zullen altijd terugkomen als er luizen zijn, met of zonder biologische of chemische bestrijding.

"

 

De mieren komen terug maar zo kan je lieveheersbeestjes larven uitzetten die de bladluizen kunnen opeten terwijl de mieren weg zijn.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

om de mieren biologisch te bestrijden, kun je het beste eerst aaltjes gebruiken. Als de mieren eenmaal weg zijn, dan kan je pas aan de gang om de bladluis aan te pakken. Mieren beschermen namelijk de bladluis.

Om bladluis goed en biologisch aan te pakken zet je larven van het lieveheersbeestje in. Via internet makkelijk te bestellen en niet duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder jaar komen de mieren luizen brengen op bijv. de tuinbonen.

Even later komen de eerste onzelievebeheersbeestjes eitjes leggen en een feestmaal houden.

 

Deze ervaring heeft mij geleerd passief te zijn maar wel wat planten meer te zetten om de gewenste hoeveelheid oogst te krijgen.

Ik heb misschien wat geluk met dit biologisch evenwicht.

En die mieren, luizen en lieveheersbeestjes met mij.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...