Victorus Geplaatst: 7 augustus 2013 Geplaatst: 7 augustus 2013 Ik heb wat citroenen gezaaid. Het duurde ruim zes weken voordat de plantjes opkwamen. Een week of wat daarna heb ik ze verpot en wat verteerde paardenmest bij de potgrond gedaan in de hoop dat de planten sneller zouden gaan groeien. Maar dat gebeurt niet. Ik heb laatst de wortels bekeken. Die zijn er nog nauwelijks, hoewel de plantjes er op zich gezond uitzien. Kan het zijn dat er inmiddels zoveel mest in de potjes zit dat de wortels niet meer hoeven te groeien omdat het voedsel zo gemakkelijk aanwezig is? Heeft iemand een suggestie wat ik moet doen? Quote
Bit Geplaatst: 7 augustus 2013 Geplaatst: 7 augustus 2013 In het algemeen gaat die gedachte wel op ja. Pas verpotte of gepote planten mest ik niet in het begin en na een week of 6 a 8 kan je eens voorzichtig iets geven. Maar ook sterk afhankelijk van de plant / soort he ? Ik bedoel; een éénjarige die alles in 1 seizoen moet doen ga ik wat eerder mesten misschien en kan je ook in het seizoen wat langer mee doorgaan ( gaat toch dood aan het einde seizoen) en moet lang bloeien.Maar een groenblijvende kuipplant bv , mest ik na de winter voorzichtig na de eerste weken dat je weer wat groei hebt, daarna wat meer en meer, tot uiterlijk 1 augustus. Na half augustus nog mesten geeft dan nog nieuwe groei en dat rijpt dan wellicht niet voldoende af voor de komende herfst.Een citrus zou ik nu mee gaan stoppen met mesten, na half september ook minderen met water geven. Maar goed. Jij hebt het over een zaailing. Eigenlijk zou ik de zaailing helemaal niet mesten nog het 1e jaar denk ik. Wel in potje waar je hem in gezet hebt laten groeien en potje door laten wortelen. Komen de wortels onder de pot uit, overpotten in maatje groter. Maar dat allemaal ook niet meer na half september. Dan moet dat ding toch richting wat meer groeirust. Weerstand tegen de tijd dat het kouder wordt, heeft de zaailing dan overigens nauwelijks.Nee. Ik zou niet mesten. Eerst goed laten doorwortelen. Volgend voorjaar ( april ong ? ) 1e voorzichtige mestgift, na overpotten in eind maart. Quote
dennislp Geplaatst: 7 augustus 2013 Geplaatst: 7 augustus 2013 Te veel mest kon dacht ik ook zorgen voor wortelverbranding (?) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Frank Houweling Geplaatst: 7 augustus 2013 Geplaatst: 7 augustus 2013 Dat klopt ja. Ik heb vaak vrij ernstige schade gezien door mensen die overbemesten. Ik heb al veel te vaak gehoord: "mijn boom groeide niet lekker dus ik heb maar wat verse mest gegeven!". Slechtste wat je kunt doen bij een plant die slecht wortelt is hem flink bemesten. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
weknow Geplaatst: 7 augustus 2013 Geplaatst: 7 augustus 2013 Ik ben niet zeker, maar ik meen te weten dat "overbemesten" betekent dat je met gier of een mesthoudende vloeistof over de planten spuit of sproeit. Een bemesting eroverheen dus als het ware. Je bedoelt: te veel mest geven, een overdosis. Nou en of, dat kan zeker! En het is zeer schadelijk. Voor de ontwikkeling, gezondheid en opbrengst van de plant, maar ook voor de kwaliteit van de oogst.Dennis wees al op het risico van verbranding, een te hoge dosis voedingszouten (vooral stikstof) ineens waardoor de plant verwelkt en afsterft. Stikstof = nitraten = in milieu ammoniak is in te hoge dosis gevaarlijk en schadelijk. Planten maken veel groen en groeien uit hun voegen, brengen weinig vrucht of zaad. Zijn na de oogst niet goed te bewaren en kunnen hoge doses nitraat bevatten, dat wordt omgezet in kankerverwekkend nitriet.Door te veel kalium raakt de bodem uit balans en de plant kan andere voedingsstoffen niet meer opnemen. Ook dit is schadelijk voor het milieu.Eigenlijk geldt het voor alle voedingsstoffen (N-P-K en magnesium en de tientallen essentiele spore-elementen) die planten nodig hebben om goed te groeien, wortel te vormen en vrucht te vormen. Een onbalans - dus zeker ook TE veel - zorgt voor problemen. Om problemen - vaak onzichtbare zoals te veel nitraten - te voorkomen kun je 3 dingen doen:a. matig en terughoudend zijn met bemesten. Zeker stikstof.b. Kiezen voor meststoffen die langzaam en geleidelijk hun voeding afgeven. (Bijv. organische mest i.p.v. kunstmest en vooral compost) en die daarnaast een rijk scala hebben aan alle mogelijke voedingsstoffen.c. Zorgen voor een humusrijke en gezonde bodem, waarin planten van alles wat ze nodig hebben - geleidelijk - kunnen vinden en die anderzijds het vermogen heeft om voedingsstoffen geleidelijk af te geven en op te slaan, totdat planten ze gebruiken. Ook hier speelt compost een essentiele rol bij. Daarnaast is kennis van de specifieke voedingsbehoeften van verschillende planten en gewassen erg belangrijk. Wat voor het ene gewas een goede dosis is, is voor een ander te veel.... Dit gecombineerd met een goede teeltwissel, zorgt dat verschillende voedingsstoffen ook geleidelijk gebruikt worden door verschillende planten. Met deze uitgangspunten moet je je best doen om het echt fout te laten lopen, wat betreft plantenvoeding en draag je bij aan optimaal gezonde planten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Stan Geplaatst: 7 augustus 2013 Geplaatst: 7 augustus 2013 Kan je planten overbemesten ? JA. Maar, zoals Weknow zei :Ik ben niet zeker, maar ik meen te weten dat "overbemesten" betekent dat je met gier of een mesthoudende vloeistof over de planten spuit of sproeit. Een bemesting eroverheen dus als het ware. Neen, sorry Weknow maar in vaktaal bij tuinders en hoveniers e.d. en zeker ook bij de planten zelf is dat echt een te-veel aan een of meerdere meststoffen. jij hebt het echt over bladbemesting. Wat Victorus aangeeft : Ik heb wat citroenen gezaaid. Het duurde ruim zes weken voordat de plantjes opkwamen. Een week of wat daarna heb ik ze verpot en wat verteerde paardenmest bij de potgrond gedaan in de hoop dat de planten sneller zouden gaan groeien. Maar dat gebeurt niet. top dat het in 6 weken ging vaak duurt het ook nog wel langer. Het mesten bij de citroenen in het eerste jaar heb ik nooit gedaan en ik moet je eerlijk zeggen dat ik ze meest in het tweede jaar dood krijg (zet ze te warm(te snel in de volle zon i.v.m. plaats gebrek). Want ja is een citrusvrucht en wil wel warmte.) En zoek ook even met de zoekfunctie op citroenen ik weet dat er hier meer leden zijn die citroenen hebben gezaaid of net als ik wel eens gedaan. Met verschillende successen en mis kleuntjes. En je vraag is meer algemeen dan voor citroen gesteld. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.