Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Warmtemat gezocht


Aanbevolen berichten

Ik heb een standaard vensterbankkasje in een krat met warm water gepast. De randen afgesloten met wat latjes en tape. In het water een aquariumverwarminkje. Het lijkt goed te werken.

Kosten? Geen idee, het was allemaal spul dat ik nog had.

Helaas geen plaatje; fototoestel doet het nu ineens niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gratis warmtemat, je eigen:

- UPC / Ziggo mediabox

- Digitenne box

- Modem / router

 

Kortom, alles met een platte bovenkant dat in standby (24 uur per dag) nogal wat warmte afgeeft (bovenkant voelen met je hand), is geschikt.

Wel een metalen plaatje erop leggen (ik gebruik een pizzablik). Ten eerste voor de warmtegeleiding, ten tweede om te voorkomen dat je per ongeluk water in het apparaat giet.

 

Temperatuur is uiteraard niet regelbaar. Testen door een thermometer in een kweekbakje te leggen. Met een Digitenne box heb ik een redelijk constante temperatuur (22 -24 graden). Wel even testen. Bij een fors hogere temperatuur moet je je zorgen gaan maken over de koeling van het apparaat, de ventilatiesleuven aan de bovenkant zijn immers afgedekt.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aah... kijk dát zijn nog eens leuke prijzen... Was van plan hier de reptielenshop eens te bezoeken maar denk dat ze op deze site waarschijnlijk wel goedkoper zijn. Goeie link!

 

Edit: niet meer gewacht maar gelijk maar besteld (geen verzendkosten!!)

2x 130x274 mm (voor de kweekkastjes) en 1x 1170x274 voor in de vensterbank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het fototoestelletje is weer min of meer tot leven gekomen. Dus alsnog een foto.

kasje79741360859918.png

Nog een beetje toelichting:

- het is een standaard vensterbankkasje en een plastic krat (toevallig paste het min of meer)

- het kratje is gevuld met warm water en aquariumverwarming;

- in het kasje kun je rechts achter - met moeite - nog de thermometer zien hangen;

- de oranje trechter (links) dient om gemakkelijk water bij te vullen (ongeveer wekelijks);

- de snelbinder is om te voorkomen dat het kasje gaat drijven;

- je moet even opletten dat er geen luchtbel onder het kasje blijft hangen, dat isoleert maar;

- het idee lijkt te werken, nu snel plantjes er in.

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Ik lees dat Jorg en Erny de Heatel Terra heatmat gebruiken.

Zoiets wil ik ook. Ik weet alleen niet welk wattage voldoende en niet teveel warmte geeft. Gewenste temperatuur: 22 a 25 graden, voor een Action kweekbakje van 38 x 24 cm (bodemmaat 33 x 19 cm)

 

Twee types komen in aanmerking:

- 10002 130 x 274 mm, 5 Watt, 10,95

- 10003 258 x 274 mm, 12 Watt, 11,29

 

Jullie ervaring: Zou 5 Watt genoeg zijn? Eventueel met een aluminium plaatje tussen bakje en mat voor een betere warmteverdeling.

(Een eenvoudige stekkerdimmer lijkt geen optie: die hebben minimaal 20 of 40 Watt verbruik nodig voor een goede werking).

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal van 388x274mm van 18W. Die liggen per stuk onder een Actionbakje. Wordt behoorlijk warm dus daar had ik wel een timer tussen zodat ie zo af en toe een uurtje uitstaat. Anders had ik het gevoel dat onderin (vooral in het midden) de plantjes gekookt/gebakken werden. Bovenin het bakje werd het warm genoeg.

En heb er nog één van een meter lang, daar kunnen 3 Actionbakjes op staan.

 

Ook had ik eerst de 130x274mm van 5W besteld maar die valt wel heel klein uit, kan trouwens wel ín het Actionbakje maar verwarmt dan niet regelmatig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2x de Terra Heatmat, 258*274mm, net enkele cm's te klein voor de groene action zaaibakjes (zie foto) maar werken desondanks verder goed. Ook ik heb het idee dat de temperatuur wel aardig oploopt maar heb geen idee hoe hoog. Aangenaam handwarm zou een omschirjving kunnen zijn ... Ik heb helaas geen betrouwbare thermometer om dit nu te meten. Ik had zelf de matjes dag en nacht aan staan. Binnen de week stonden de meeste paprika's/pepers boven (idem voor tomaten in maart). Kiempercentage was beter dan met 'normaal' zaaien. Wel had ik bij de eerste keer gebruik na ontkiemen de kap van de zaaibakjes afgehaald. De grond op de bodem droogt dan vrij snel uit. De keren daarna de matjes uitgezet na ontkiemen.

 

foto-(2)92081373817935.JPG

 

Als je zelf wel een goede thermometer hebt kan ik eventueel een matje meenemen naar de moestuinforumdag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventueel met een aluminium plaatje tussen bakje en mat voor een betere warmteverdeling.

 

Je kan ook een laagje zand (centimeter?) in je actionkweekbakje leggen. Daar nog een paar hydrokorrels ofzo op, dan worden je potjes niet vies aan de onderkant.

 

Hierin gebruik ik zand (beetje vochtig maken) met daar weer hydrokorrels op, werkt ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor reacties, gebruikservaringen zijn altijd heel nuttig.

Op basis daarvan ga ik voor 2x 258 *274 mm 12 Watt, of misschien voor 1x 520 * 150 mm, 12 Watt.

 

@Jorg: Nee, meenemen hoeft niet voor mij. Het zal vele uren duren voordat -na vullen met bevochtigde aarde- de temperatuur gestabiliseerd is, zodat er een zinnige meting gedaan kan worden.

Een matje meenemen als voorbeeld voor anderen (zoals b.v. jij je fertometer meeneemt, en ik een paar Blumat druppelaars) is misschien wel nuttig.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Seppie,

 

Ik heb toevallig afgelopen donderdag een warmtemat besteld bij botanici-shop.nl. Die is net geleverd.

 

Het is een klein matje, 28x28 cm. 14 watt, met thermostaat voor € 14,95. Ik ga daarmee zelf een kweekbakje knutselen.

 

Weet niet hoe goed die het doet, maar met deze prijs kan ik me wel een experimentje veroorloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...