Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezocht Egyptische ui Boomspinazie Radijsvruchtjes & oerprei


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben op zoek naar zaden van:

 

Egyptische ui

Boomspinazie

Radijsvruchtjes (rattenstaartjes)

Oerprei

 

Ik heb op internet al gezocht maar alleen Vreeken heeft het en ik vind de verzendkosten en admini kosten daar zoooo hoog en ik ben bang door alle negatieve berichten dat het een eeuwigheid duurt.

 

Ik heb wel wat zaden te ruil of ik maak een vergoeding over. Als iemand wat heeft en wil ruilen/verkopen laat me het weten dan kijken we of we wat kunnen regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor bolletjes van oerprei en Egyptische ui, mag je me een PM sturen met je adres. Je moet wel een weekje wachten, voordat ik ze kan opsturen.

 

Ik denk dat ik nog 3 a 4 mensen aan een portie kan helpen. Vergoeding van porto (3 of 4 zegels) wordt op prijs gesteld.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is niet hetzelfde als gewone radijs:

 

De radijssoort wordt niet geteeld voor de knol, maar voor de knapperige, vlezige hauwtjes (de plantkundige naam voor vruchtjes van kruisbloemigen) die gemiddeld zo’n vijftien centimeter lang worden. Alhoewel deze groente een radijssoort is, levert ze geen eetbare knolletjes.

 

Als je rattenstaart radijszaadjes (Rattenstaartjes – Radijsvruchtjes – Slangenradijs -Raphanus sativus

(Rat’s tail – Podding radish)) heb wil ik er heeeeeeel graag een paar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 10-tal forumleden hebben om oerprei-bolletjes gevraagd en een stuk of 6 om Egyptische ui. Door de porties wat aan te passen, kan ik iedereen voorzien. Maar dan is de oerprei echt op! Dus.... Nieuwe aanvragen zal ik met "helaas" moeten beantwoorden.

 

Begin volgende week gaan de meeste pakketjes op de post.

 

Omdat het moeilijk is om een goede/volledige teeltaanwijzing te vinden, heb ik hieronder uitgeschreven hoe ik de teelt heb aangepakt. Misschien heb je er iets aan!

 

 

 

Oerprei Eerste teeltervaringen 2012-2013

 

A. Begonnen met 30 kleine bolletjes (grootte van een erwt) die ik kocht in augustus.

Uitgeplant eind augustus. Op een opgehoogde rij enkele centimeters diep. Afstand ca. 15 a 20 cm in de rij. Ca. 30 cm tussen de rijen. Flinke schep compost op het heuveltje, in voorjaar nog eens compost en verder geen extra mest. De heuveltjes af en toe wat extra aangeaard, waardoor de plant geleidelijk ca. 10 centimeter diep komt te staan.

 

B. Bolletjes lopen in het najaar nog uit tot ca. 20 a 30 cm hoogte. Doorsnee van het plantje is dan ½ a 1 cm. In de winter verleppen ze wat om vanaf maart/april flink te gaan groeien tot ca. 40 a 50 cm. Hoogte. Dikte van de schacht wordt dan 2 a 4 cm.

 

C. Schachten blijven mooi groen tot half juni: Oogsttijd mei tot half juni als prei met een witte bol onderaan is gunstig. In die tijd is prei in de winkel erg duur en uit eigen tuin is de herfst- en winterprei op of aan het schieten. Die 6 a 8 weken dat er weinig prei voorhanden is kun je met oerprei goed overbruggen. In die periode is alles nog fris en groen, en kun je nagenoeg alles ervan gebruiken in de keuken. Zowel rauw als koken/stoven en wokken. Eerder oogsten kan ook, maar dan is de opbrengst erg laag.

 

D. Voor het volgende seizoen moet je zorgen voor wat nieuwe bolletjes. Laat daarvoor wat mooie planten staan tot juli! Vanaf half juni gaan de planten gelig worden en langzaam verdorren. Een deel vormt bloeistengels. Dan beginnen zich ook de knolletjes te vormen aan de bol onderaan de plant die dan verdikt. In feite is de witte bol ter grootte van een sjalot een kluster van bolletjes zonder droog velletje ertussen. Een deel van de bolletjes komt los van de bol en vormt een vliesje. Dat zijn de nieuwe bolletjes om uit te planten. De dikke witte bol is dan nog oogstbaar/eetbaar. Reken op 6 a 12 nieuwe bollen per plant, als ze minstens zo groot als een erwt moeten zijn. Bij mij zijn een deel van de nieuwe bollen aanzienlijk dikker dan die die ik kocht en waarmee ik begon. Hopelijk gaan die nog wat dikkere oerprei-stelen vormen dan die van dit jaar? Er zijn ook wat bolletjes zo klein als kraaltjes, maar die zijn waarschijnlijk te klein om tot een behoorlijke plant uit te groeien.

 

E. Oerprei lijkt goed winterhard. Maar ik hoorde/las dat in de extreem koude winter van 2011-2012 de planten veelal bevroren zijn. Misschien helpt tijdig afdekken met een vliesdoek o.i.d. dan. Wat zaad winnen en achter de hand houden kan ook een slim idee zijn. Hoewel de teelt uit bolletjes sneller en gemakkelijker is. Laat voor zaad 1 of 2 schachten met bloeistengel staan tot augustus/september en zaai het jaar erop.

 

F. Zaaien: Ik had ook wat zaad geruild en heb het als volgt geprobeerd: In maart voorgezaaid in een bakje bij ca. 15 graden. Kiemen en groei als prei/ui. Dus aanvankelijk langzaam. 1x verspenen zet aan tot wat sneller groeien. Eind april uitgeplant in de tuin. Nu, 2e helft juli, zijn de planten iets groter dan de tegelijk gezaaide herfstprei en nog geheel groen. Waarschijnlijk zijn ze dus 2-jarig en kunnen ze of in het najaar nog geoogst worden of in de winter blijven staan en dan in het voorjaar behandelen als beschreven onder B. en C. Dat is nog even afwachten.

 

Tot zo ver mijn eerste ervaringen met het telen van oerprei. Ik hou me aanbevolen om de teeltervaringen van anderen te vernemen!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb boomspinaziezaad voor je als je wil...

 

edit, nu ik dit schrijf begin ik te twijfelen welke ik heb... ik ga morgen een kijken in mijn zadendoos... is dat die spinazie met die rare rode vruchtjes er aan?

 

pff edit 2 : het zijn geen vruchtjes maar rode topjes.. JA ik heb zaad voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...