Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Random Vragen over Wecken en Inmaken


jasmin

Aanbevolen berichten

Jam inmaken doe ik al een paar jaar. Wecken sinds vorige maand. Er poppen steeds van die kleine vragen op, die heel moeilijk te Googlen zijn.

En soms ook van die vragen over dingen die nog nooit fout zijn gegaan, maar waar je je toch steeds afvraagt of je het goed doet, en hoe een ander het doet.

 

Ik heb er een heleboel, vaak te onbenullig, maar ben dan toch nieuwsgierig naar de mening en ervaring van anderen.

 

Voor mijn part gooit iedereen hier zijn mini-vraagjes neer, hoeft niet mijn 'eigen' topic te worden.

 

Ik stel wel voor elke mini-vraagje in een andere post te zetten, dat lijkt me makkelijk en overzichtelijk voor anderen om te beantwoorden en na te lezen. Als de mods anders denken... horen we het wel.

 

(wees gewaarschuwd, ik tob soms echt over kleine vraagstukjes)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan je het meest steriel de randen schoonvegen? Ergens las ik met een gekookte doek... maar ik ga toch niet met een kokendhete doek vegen??

 

 

Edit:

 

Antwoord was: eerst laten afkoelen. Maar doekje in alcohol gedoopt, voldoet ook

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Jasmin, goeie vragen! Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Ik heb een vraag toe te voegen. Ik heb nog nooit geweckt, maar ben me nu aan het inlezen. Ik vraag me steeds af of je persé weckpotten moet gebruiken of dat je ook jampotten kunt gebruiken om te wecken. Dat zou me namelijk een kleine investering schelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Merel schroefdoppotten kunnen mits ze geschikte deksels hebben, je kunt tegenwoordig gewoon schroefdoppotten kopen voor jam maken bvb die je ook kunt gebruiken voor wecken. In amerika en engeland enzo gebruiken ze bijvoorbeeld Mason Jars en Kiln, met dubbel schroefdeksel ( is een dekseltje met rubbertje erin wat door een ring wordt vast gezet, de ring wordt verwijderd na het afkoelen) Nadeel van de gewone schroefdeksels bij ons is dat bij niet zorgvuldig werken er zooi kan komen te zitten tussen schroef en glas, dus goed schoonmaken die randen. Mason jars kun je kopen bij Heritage in Duitsland en Kilner bij Weck online dacht ik, zeker niet goedkoop maar het geld wel waard vind ik persoonlijk.

 

@ Jasmin. Uitlekken op een gewonen schone theedoek is voldoende, echt steriel is het nooit in huiselijke omstandigheden en daarna wordt nog geweckt of hete jam heeft een hoge temp (door de suiker) en die doet dan de rest.

 

Resten van soda zijn minimaal als je je potten spoelt in heet sodawater en ehbben geen invloed op het product, zit je hier toch nog mee in je maag kun je ze naspoelen met wat heet water.

 

Sodawater niet gebruiken voor het wecken.

 

De pot mag afkoelen (niet steenkoud natuurlijk ), goede potten voor het wecken kunnen de spanningsveranderingen aan die het hete goed geeft dat je erin giet/stort, toch raad ik altijd aan bij grote potten (2 liter en meer) een lange metalen lepel erin te zetten waar je dan opgiet. Ik sterillizeer potten net voor of tijdens het blancheren/inkoken.

 

De rode dopjes zonder gat (waterkappen zijn die met gat voor wijnmaken, past een waterslot in) zijn een ander soort decksel maar dan voor flesjes, er zijn weckflessen met schroefdop maar je kunt bvb voor het wecken van sap of het ingieten van siroop deze dopjes gebruiken om bvb oude bierflesjes te gebruiken voor dat soort zaken, als het flesje en de inhoud afkoelen trekt het dopje strak en vacuum.

 

Grijns, een gekookte doek is niet een loeihete doek hoor, hier bedoelen ze mee een theedoek of ander goed katoenen doekje wat 20 min uitgekookt is, daarna gewoon gedroogd. Ikzelf heb een dikke vette keukenrol in mijn keuken hangen en ik gebruik daar gewoon van, je kunt ook werken zoals vroeger, stuk witte uitgekookte katoen, beetje alcohol, jenever, schnaps etc er op en de randen daar mee afvegen. Zo is er ook nog een methode om de boel nog wat sterieler te krijgen van heet afgevulde producten die niet geweckt worden daarna die ik hier heb geleerd. Na het vullen en schoonvegen van de rand, deksel klaarhouden, paar druppels alcohol op het product en deze meteen aansteken (pas op onzicht bare vlammen vaak) en meteen pot dichtdraaien.

 

Het dubbel koken , dus tussentijds af laten koelen, wordt vaker gebruikt voor artikelen zoals bonen, knoflook, asperges en andere zaken waar CB een gevaar kan zijn. Dus neem ik aan dat het geen kwaad kan maar normaliter zou ik persoonlijk het niet doen, gewoon in 1 keer alles achter elkaar verwerken lijkt mij toch het minst problematisch. Maar een eprsoonlijke mening, neit meer of minder...dus ik zou verder zoeken naar info hier over.

 

En altijd vragen, er bestaan geen mini vraagje want zelfs de kleinste kleinigheid kan soms voor grote problemen zorgen )

 

 

Ook nog een antwoord voor iets wat nog niet gesteld is, ik heb mij wat meer verdiept in hoog temp inmaken in een hogedrukpan maar die men in Amerika gebruikt hiervoor zijn duidelijk anders, hogere druk met meter en temp met meter, ze zijn eigenlijk niet duur, grote inhoud maar Post & Package en invoerrechten maken zo een goed stuk ernstig duur........ik persoonlijk heb deze nog niet op de officele markt gezien in Europa maar misschien iemand anders?

 

 

MVG

 

 

Danuta

  • Like 1

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt geen jampotten gebruiken om te wecken, omdat wecken een heel ander 'systeem' is. Door het verhitten kan er wel wat (lucht, vocht) UIT de weckpot, maar niet IN. Zo bouw je ook een bepaalde druk op, waardoor alles vast blijft zitten zonder de klemmen. Dat kan met een jampot niet.

 

De vragen van Jasmin? Poeh... moeilijke vragen Net wat je zegt: het gaat eigenlijk altijd goed. Dat uitlekken op een theedoek (ook hier hangen die vrolijk in de wind, ik heb niet eens een strijkijzer om ze te verhitten o.i.d.) doe ik ook... de randen maak ik wel eens schoon met alcohol doekjes. Maar met de nieuwe potten maakt het niet veel uit of er wat op de rand zit, want tijdens het wecken drukt hij er ook wel wat uit. Omdat je ze zo vol mag doen. (niet met de oude potten met bolle deksels).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jorieke, een schroefdeksel pot wordt hoger gevuld dan een weckpot met ring (door het systeem (weckpoten emt rubber ring) maakt het niet uit hoeveellucht erboven zit) het deksel van schroefdekselpotten is een systeem met een welving in de structuur die de kleine hoeveelheid lucht die er nog inzit opvangt, bij het schroefdeksel kun je makkelijker zien en voelen of er nog vacuum bestaat door te kijken naar het deksel (de welving naar binnen gebogen) of de inhoud bedorven is (deksel gebold of recht)

 

Je draait de gevulde pot dicht en daarna een kwartslag terug...na het uitnemen uit de weckketel draai je hem meteen weer strak. In dit systeem werk je met water tot onder de schroefdop. Ik persoonlijk gebruik geen potjes die gebruikt zijn in de industrie, bvb van HAK enzo maar er zijn er genoeg die dit wel doen met prima resultaten. Deze meer bajonetsluiting potjes worden gewoon onder water geweckt met geen problemen waar ik van gehoord heb. De goede (die zijn hier te koop, ik weet neit of je ze ook hebt in Nederland) draai je gewoon dicht op gevoel, het leuke daaraan is dat er nog een volgende stap is, als je doordraait (na het wecken) merk je dat hij nog net een cm verder kan en dan een doffe klik geeft.

 

Bij weck online staat er ook een artikel over officiele schroefdecksel weckpotten:

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Wecken_met_weckpotten_met_schr/wecken_met_weckpotten_met_schr.html

 

 

Grote potten waarvan je bang bent dat ze kapotspringen kun je ook gewoon in de oven warm houden na het spoelen of op een bordenwarmer plaatsen.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar met de nieuwe potten maakt het niet veel uit of er wat op de rand zit, want tijdens het wecken drukt hij er ook wel wat uit. Omdat je ze zo vol mag doen. (niet met de oude potten met bolle deksels).

 

Weckpotten mogen nooit te hoog gevuld zijn, juist door het uitdrukken of resten op de rand kunnen er minieme hoeveelheden die door het blote oog niet gezien kunnen worden, een snelweg bieden voor bacterien van buitenaf, altijd randen schoonhouden en nooit te hoog vullen, bij schroefdeksels dus minimaal halve cm tot een cm vrijhouden en geen producten gebruiken die nog veel uitzetten, bij weckpotten is dat tenminste 2 cm als ik mij nog goed herinner maar dat weet ik niet meer zeker, ik gebruik die bijna nooit alleen nog maar om cadeau te geven met Jam of confiture erin en dan doe ik tot 1 cm onder de rand omdat ze niet meer geweckt worden.

 

Als je weet dat een goed flink uitzet bij het wecken moet men daar bij het vullen rekening mee houden. Potten die toch wat goed naar buiten hebben gedrukt, minstens goed schoonvegen met een alcoholdoekje en apart zetten en regelmatig controleren, bij twijfel wegmikken (de inhoud dan tenminste )

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

WOW, hardstikke bedankt iedereen, en met name Danuta.

 

De grap is dat er nog nooit iets mislukt is, eventueel bederf komt pas na het openen en te lang bewaren of vieze lepels etc.

 

En toch vroeg ik me een heleboel af. Als ik bezig ben, zie ik me voortdurend rare dingen doen, dingen die omvallen, een druppelende gekookte fles die in de jam druppelt....

 

Die kapjes lijken me wel wat, dan zou ik siroop in wijnflessen kunnen gaan doen, of springen die snel door hitte?

 

De tip van een doekje met alcohol... waarom had ik het niet zelf bedacht? Laatst wel bij wijze van test een pietsie jenever bovenop jam gedaan, vlak voor het sluiten van de deksel. Nog niet geproefd, ben namelijk vergeten bij welke potten ik het had gedaan... kom ik straks wel een keer tegen... ha, ha...

 

Wat ik wel doe, en waar ik helemaal tevreden mee ben: ik doe gewoon keukencellofaan tussen de inhoud van een pot en de deksel. Dan duw ik zoveel mogelijk lucht er uit. Doe ik al jaren... nooit misgegaan. Niet bij wecken natuurlijk, maar ik heb nog nauwelijks geweckt. Dat moet nog op gang komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kapjes lijken me wel wat, dan zou ik siroop in wijnflessen kunnen gaan doen, of springen die snel door hitte?

 

Ik gebruik zelf flessen speciaal voor het inmaken/wecken, iets wijdere hals en schroefdop, je hebt er ook met ring, glasdeksel en klemmen. Ik zelf zou het op bierflesjes houden, die kunnen wel wat hebben die zijn gemaakt op koolzuurhoudende vloeistoffen, misschien vullen met behulp van een metalen staafje bij het afvullen met hete siroop of als je grotere wilt, voorverwarmde champagneflessen, die kunnen ook meer hebben dan een gewone wijnfles die eigenlijk wel aardig breekbaar zijn vaak of speciale weckflessen of flessen met een ouderwetse beugel en rubber ring.....

 

Ik weet dat speciale weckflessen, potten, flessen een flinke deuk maken in het budget maar bedenk wel dat je ze steeds opnieuw kunt gebruiken dus eigenlijk is het een minimale uitgave als je kijkt wat het herbergt aan product in de loop van de jaren.....tweedehands is ook vaak veel te vinden vooral op marktplaats maar ook op rommelmarkten kom je nog vaak veel weckpotten tegen in Nederland en ringen en klmmetjes zijn al helmaal niet de kosten dacht ik zo.

 

Ik zelf koop hier kleine potjes, effe fotootje maken...... Foto-QXJTKZFG-G.jpg Deze hebben allemaal een inhoud tussen de 50 en 180 ml en voor kleine jamhoeveelheden voor ons tweetjes bvb groot genoeg, leuk om cadeau te geven etc, maar ook nadat ze gebruikt zijn gewoon goed reinigen, deksel nakijken en eventueel vervangen (kun je heir ook apart kopen) Maar ik heb van weck ook gewoon de kleinste stortpotjes met ring en klemmen enzo, die zijn intussen al tientallen malen gebruikt, als je dat gaat herleiden op kosten per keer dan ehb ik mijn geld er al heel lang uit ) Ik weet dat Ollanders graag zuinig zijn maar je ehbt ook verkeerde zuinigheid, soms meot je gewoon zaken eens doorrekenen, zeker als je bedenkt het hergebruik van gekochte potten en deksels.......

 

Ik koop trouwens van Weck alleen maar stortpotten, nooit met een naar binnen gebogen rand zeg maar, stortpotten zijn makkelijk te vullen, sluiten, sterker (minder vervormingsspanning in het glas) en je kunt ze gebruiken om brood, cake etc in te bakken, als je een toetje leuk wilt presenteren etc....

http://pinterest.com/waetherwax/a-jar-full-of/ Multifunctioneel zeg maar.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kapjes lijken me wel wat, dan zou ik siroop in wijnflessen kunnen gaan doen, of springen die snel door hitte?

Als bierbrouwer / wijnmaker heb ik al een kroonkurkapparaat, voor zowel bierflesjes 26 mm als champagnefessen 29 mm, en kroonkurken. Zou ik geweckte dunne vloeistoffen gewoon kunnen wecken in die flessen, en direct daarna afsluiten met een kroonkurk?

Wel zo makkelijk, en je weet dan zeker dat dicht ook echt dicht is. Het beetje onderdruk door afkoeling zullen de bier/champagneflessen wel doorstaan, ze zijn immers ook bestand tegen enige overdruk.

 

(Springen door hitte lijkt me niet het probleem: je weckt in de fles, waardoor die geleidelijk opwarmt, en daarna weer geleidelijk afkoelt.)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Henk, ik heb werkelijk geen idee, ben het nog nooit tegenkgekomen dat wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is, bsestaat of gedaan wordt

 

Ik vind het wel een interessante gedachte want ik wilde een kurk en een kroonkurkapperaatje kopen voor mijn wijn en voor heet afgevulde siroop (de kroonkurken dus)...afgevuld geen probleem denk ik maar wecken van afgesloten flessen...hmmm...

 

Of dat je er ook sap mee kunt wecken weet ik dus echt niet...interessante gedachte trouwens )

 

Hmmm..ik ben eens in de geschiedenis geedoken maar kan dus niets vinden waar een kroonkurk met verhitting te maken krijgt...tot nog toe tenminste )

http://www.sha.org/bottle/closures.htm#Crown%20cap ........ staan wel leuke feitjes ook trouwens wat weckafsluitingen betreft.. Ik ga eens kijken of ik in de industrie er wat over kan vinden wanneer zaken die heet worden afgevuld of verhit worden tijdens het proces hun kroonkurkje krijgen zoals bvb Bessensap en verschillende soorten koffiemelk etc...

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid: ik denk dat afsluiten met kroonkurken alleen gaat werken door eerst de open flessen te wecken, en -direct- daarna pas af te sluiten. Waterniveau moet dus (net) onder de flesrand staan, en het water mag denk ik niet rollend (hard) koken. Is eigenlijk niet echt wecken, maar meer een soort jam-achtige bereiding.

Ik weet ook niet of het plastic aan de binnenkant van de kroonkurk bestand is tegen een temperatuur van zeg 90 graden. Want na wecken zal de hals van de fles ongeveer zo warm zijn.

 

Even genoeg theorie. Ik heb nog niet eens een weckketel! Hopelijk wel zeer binnenkort.

 

En over een kroonkurkapparaat: neem een tafelmodel, werkt veel makkelijker en zekerder dan zo'n grote knijper.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gi Henk, volgens mij is het plastic aan de binnenkant van de kurk dezelfde als die van gewone deksels op draaipotten dus dat moet geen probleem zijn en die 90˚ ook niet als je hem af gaat sluiten... Je zou in een grote soeppan een roostertje kunnen leggen, paar flessen erin, water tot 3 cm onder de rand, deksel erop en tot een 90˚ brengen (ik doe dat op de kleine pit hoog tot de temp bereikt is en dan langzaam naar beneden bijstellen tot de temp goed blijft met deksel op de pan ( ik gebruik een termometer met zo voeler aan een draad)).

 

En ik was al van plan het tafelmodel te nemen, ikzelf heb weinig kracht dus dat leek mij de beste oplossing ) Kan ik op de wijn ook een kroonkurk zetten, maak maar kleine hoeveelheden dus die wil ik in een soort bierflesjes doen en bewaren voor zo lang ze overleven )

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nog zo voor me hoe mijn oma vroeger - 1950er jaren - iets van vet (?) op het product in de weckpot goot, dat werd aangestoken, de deksel werd er vervolgens opgelegd en het vlammetje ging uit nadat de zuurstof opgebrand was. Ik weet niet meer wat voor vet het was en of deze methode nog toegepast wordt. Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Huub, die methode ken ik ook nog maar dat was meestal voor vlees enzo, varkenspot op drilspul enzo ) Bij zoete prodcuten zoals jam enzo nam neemt men alchol, vroeger vaak jenever of brandewijn, zomaar een miniem scheutje en dan aansteken, afsluiten.....geen lucht weer erin.... Het vet meestal gewoon reuzel.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...