Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verschil ecologisch eo biologisch tuinieren...


MoesNique

Aanbevolen berichten

Het zal mijn leeftijd wel zijn (mogelijk vroegtijdige aftakeling),

toch zo nu en dan zie ik door de bomen het bos niet meer m.b.t. de termen/begrippen: Ecologisch tuinieren eo Biologisch tuinieren.

Een zelfde liedje op al die etiketje in de winkel met allen zo hun eigen prijskaartje !

 

Zover ik daar in wijsheid ga, zie ik beiden gelijk met betrekking tot 'Moes-tuinieren'.

Geen chemische bestrijdingsmiddelen, hormoon of andere groei produkten en alles 'zo' (is al subjectief) natuur, mens en diervriendelijk verantwoord mogelijk, toch?

Toch ook hier weer, wat heet verantwoord en al helemaal 'zo verantwoord mogelijk'. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat telers welke toch brood op de plank moeten krijgen hun oogst volledige laten opvreten door bijvoorbeeld - die slak (opletten dicussie over slakken gaan elders al genoeg), een zelfde liedje over 'kunstmest', valt laatste uberhaubt wel onder het predikaat/begrip 'ecologisch of biologisch' tuinieren?

En wat is nu eigenlijk het beduidende verschil tussen 'ecologisch' en 'biologisch' ?

 

Ik wil natuurlijk altijd een beetje slimmer worden, al zei het dan wat verlaat....

 

Dus mijn vraag:

Gaan hier algemene regels, richtlijnen en verschillen in en wie bepaald die eigenlijk ?

Of verstaat, en past een ieder daar zo zijn eigen persoonlijk en emotionele voorkeuren toe in teelwijzen met een breedere zone 'zo min mogelijk' schade voor mens, dier en natuur ?

 

ps: laten we elkander antwoorden respecteren

ik zou hier echt een beetje meer duidelijkheid in willen krijgen

want zelfs de etiketteer machines draaien overuren met deze termen onder een aangepast verhoogd prijskaartje

 

 

 

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een antwoord kan ik je niet geven MoesNique want ik zelf weet het verschil niet.

Wel ga ik dit topic volgen want wil het uiteraard wel heel graag weten...

~I believe in God, only I spell it Nature~

Link naar reactie
Delen op andere sites

interressant onderwerp!

volgens wikipedia krijg je dan dit antwoord:

 

Biologische landbouw en voeding is een verzamelnaam voor landbouwmethoden en voedingsmiddelen die voldoen aan bepaalde eisen op het gebied van milieu, natuur en landschap, het welzijn van dieren en productiemethoden. In Nederland wordt ook het woord ecologisch gebruikt en de Engelse term is organic. Deze termen verwijzen naar dezelfde landbouwmethoden, waarvan de minimale eisen internationaal zijn overeengekomen en vastgelegd.

 

maar volgens mij is ecologisch meer toegespitst op milieu, landschap en samenleving

en biologisch meer met de nadruk op de natuur onderling tussen gewas, dier en natuurlijk bestrijden van plagen

 

ik ben voorstander van:

logisch tuinieren waarbij je naar de natuur/groei kijkt van plant, dier en mens

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij betekenen de termen biologische landbouww en ecologische landbouw hetzelfde.

De term "biologisch" ken ik in NL, de term ecologisch wordt, vermoed ik, meer in Vlaanderen gebruikt (Engels: organic).

 

De achterliggende filosofie vind je hier en als je daar even doorklikt zie je ook een lijst met concrete teeltmaatregelen.

 

De term biologisch is wettelijk beschermd in de EU. In NL wordt de certificering en inspectie uitgevoerd door Skal, daar vind je ook alle regeltjes in detail. Gecertificeerde producten kregen vroeger het bekende zwart-witte EKO logo, sinds kort is dat een groen, Europees, logo.

eko-keurmerk31081340657173.jpg

eubio-logo23261340657286.jpg

 

Als je spulletjes gaat verkopen mag je die dus officieel niet zomaar "biologisch" noemen, Maar certificeren geeft heel veel rompslomp en is duur, kortom niet te doen voor een "gewone" moestuinder. Als je het zelf opeet moet je het natuurlijk helemaal zelf weten.

 

Voor de volledigheid: Dan heb je ook nog biologisch - dynamisch. Dat is een methode gebaseerd op de ideeën van Rudolf Steiner (je weet wel,, die man van de vrije school). Biologisch - dynamisch gaat verder dan biologisch. Dus biologisch-dynamische producten zijn altijd ook biologisch, maar andersom is dat zeker niet altijd het geval.

Edit: Demeter certificeert deze producten. Keurmerk:

demeter25891340658547.jpg

 

En waarschijnlijk ten overvloede: biologische landbouw heeft dus niets te maken met de wetenschappen biologie en ecologie, en evenmin iets met biobrandstoffen.

 

Corsspost met Greetje. Ik laat 'm toch even staan.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind dit een intresant onderwerp,

laatst las ik dat een biologisch product zoals benzinne van koolzaad / biogas dus wel natuurlijke ingredienten bevatten maar helaas niet milieu vriendelijker zijn dan gewoon benzine en gas

en ecologies is dat het hand in hand gaat met de milieu dus milieu vriendelijk is

ecologies tuinieren/ permacultuur halen de planten die je goed combineert het beste van elkaar naar boven

lastig uit te leggen misschien een leuke site voor je www.permacultuur.org

je kan daar gratis cursus downloaden

je hebt er een plantengilde heel intresant

en nog veel meer

ik hoop dat je een wat duidelijker beeld heb gekregen

groetjes dieuw

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dieuw

koolzaad is echt wel milieuvriendelijker dan gas en benzine....

gas is fossiele brandstof en raakt op.....

benzine....is produkt van olieraffinaderijen.....oftewel fossiele brandstof

 

koolzaad is echter een landbouw produkt, die olie kun je verwerken in voedsel en voor brandstof,

alleen wij willen graag giga veel rijden met auto, en vliegen naar hut en daar, dus dan gaat het teveel landbouw gebied innemen

en vergis je niet in de politiek.......die is op dit moment echt nog niet belust op eco of bio!

meningen verschillen erg in mileubewust of eco!

al die binnenvaarttankers met benzine enz. zijn idd milieubewust vanwege het vervoer....

terwijl ze eigenlijk toeleveren aan onze auto's.......

 

maar laten we houden op tuinieren..........

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor een beetje verhapbaar antwoord t.a.v. de beiden begrippen:

biologisch en ecologisch zijn dus zoals ik al een beetje vermoedde 'gelijk'.

 

Toch blijft het een warboel in het te pas en onpas gebruik deze termen en worden ze naar mijn gevoel iets te gemakkelijk door velen van ons 'toegepast'. En ook zonder vragen door velen van ons mensen 'aanvaard' zonder goed te begrijpen wat daar nu werkelijk mee bedoeld wordt en wat dit nu werkelijk inhoud. We zien een etiketje en prijskaartje en denken 'oke, dit is gezonder'.

 

Bijvoorbeeld bij enkel al zoiets simpels als 'de KIP en het EI' (niet van kolumbus, maar dus van dat kippetje)

Voor die scharreleitjes betalen zeer veel mensen graag wat meer, en velen met het idee 'deze eieren zijn gezonder en vrij van chemische zooi' (een onwaarheid dus). Gevoelsmatig zou ik daar dus willen schrijven: velen worden daar toch een beetje misleid als het gaat om de toepassing en prijsverhogingen van bepaalde produkten en BEGRIPPEN van deze moderne hype tijd.

Een binnenkip onder kunstlicht zou dus nog wel eens een gezonder ei kunnen leggen dan die 'scharreleieren te koop bij de super '

Een zelfde dus met dat stukje kippenvlees: 'scharrelvlees' of 'biologisch verantwoord vlees' (een heel verschil dus)

 

Een scharrel ei is geen 'biologisch' geproduceert ei

 

Ik heb biologisch scharrelend kippenvlees rondlopen welke scharreleieren produceren (nope niet voor de handel of verkoop, voor mwa )

Ofschoon: ik voer kippenvoer dat mogelijk geteeld is op grond waarin kunstmest schuil gaat of gebruikt werd.

Dus waar trek je de grens. Sommigen vind ik daar persoonlijk net iets te diep en gevaarlijk discutabel verklaren 'meest gezond te telen of kweken'.

Zoals een scharrel ei geproduceerd kan worden door een kip welke antibiotica's en andere ziektewerende stoffen bevat en chemisch geproduceerde voeders en legmelen verstouwt om de eiproduktie te versnellen etc.

En dagelijks komen er meer en meer kretologieen bij welke ook toegepast worden op die etiketjes in de winkels, waarbij ik me soms echt afvraag: 'wat moet dit nu weer wezen'

 

En hoe kun je biologisch tuinieren met 'kunstmest' toevoeging. Eigenlijk 'niet dus'!

Tomaten mest, ditje mest, datje mest, korreltje voor luchtig zus en zo, en vochtvasthoudende middeltje, biologische koemest van koeienstront welke volgepompt met al mogelijk ziektewerende middelen en melkbevorderend voeder......... tja.

Willen wij mensen daar niet een beetje geloven wat we allen zelf willen geloven?

En wat heet verantwoord in al die begrippen en zoveel verschillende miljeu's, leefgebieden, verhillende waarden en normen....

Ik hoop dat ik niemand boos maak als ik daar toch een beetje ervaar:

er gaat heel veel misleiding in de toepassing van dit soort termen en dat zou best een beetje minder mogen.

 

Men wordt eigenlijk voortdurend 'misleid' en daar gaat het meest gezonde nog wel 'je eigen moestuintje'

En of je daar nu wel of geen kunstmest gebruikte of die eco slakkenkorrel op verantwoorde wijze - je weet wat er op je bord komt en wat je erbij gebruikt hebt om het te kweken/telen

 

Als we scharreleieren kopen, dan betalen we net zo makkelijk een hogere prijs voor die chemisch gevoerderde (voer en legmiddelen) en chemisch onderhouden (medicamenten) kip welke enkel wat meer ruimte heeft gekregen om rond te lopen (en enkel daarvoor betaal je dus meer als je scharreleieren koopt).

Grof, toch een waarheid als een koe.

 

Dan dat etiketje !

Hoe kan ik zeker weten dat onder dat etiketje geen diertjes werden gedood welke een gevaar vormden voor die gewassen?

Dat zul je nooit zeker weten. Je weet enkel dat ze niet door toepassing van een geregistreerd verboden middel werden gedood. Vermoedelijk werden ze wel gedood, toch op andere wijze - want ook omzet telers laten hun gewassen door niets helemaal wegvreten.

 

Grof geschreven, diertjes worden nog steeds gedood?

Op biologisch verantwoorde wijze (middelen afbreekbaar door natuur)?

 

Al bij al, is het eigenlijk toch een heel warrig iets, dat gaat in een zeer groot schaduw gebied.

En overduidelijk dat ik daar ook niet alleen ga in de verwarring van 'gebruikte termen'.

 

Ik ben toch dankbaar dat iemand hier probeerd daar wat meer licht in de duisternis te geven

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

he moesnique

 

wat ons moestuintje betreft...waar dat ook moge zijn, als wij dat met liefde en zorg omringen binnen onze zorg voor plant en dier, denk ik dat wij "onbewust" dynamisch biologisch tuinieren!

"deze uitspraak is niet wetenschappelijk bewezen",

maar ik ben opgevoed op een schippersinternaat met nonnetjes en eigen moestuin! en ik zie nog zuster maria in haar blauwgeruite schort en wij waren weinig ziek!

daarom blijf voor jezelf logisch tuinieren!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tuincentrum Osdorp verkopen ze twee soorten zaden, de reguliere (waarschijnlijk genetisch gemanipuleerde) zaden en de iets duurdere biologische zaden. Misschien wordt bij Eko groenten rekening gehouden met verhouding van de plant met de natuurlijke omgeving maar misschien niet perse met de oorsprong van het zaad. Oikos (Grieks) betekent huishouding. En bij biologische tuinbouw het totaalpakket; biologisch zaad met Ecologische teelt.

 

Interessant verhaal over de eieren. Slacht je je kippen? Krijg je eieren van verschillend formaat en kleur?

Vind een kip het niet erg als je de eieren pakt, of is ze een beetje dom?

 

In de tijd van de vogelgriep zag ik een bedroefde Aziaat, ik geloof een Thai, op TV. Hij had een grote kippenren met rasterbodem boven het water gebouwd. De kippenpoep viel door de rasterbodem in het water en werd opgegeten door vissen die de man ving en verkocht. Hij at zijn kippen niet op omdat hij Boeddhist of zoiets was. Toen kwamen er mannen in witte ruimtepakken zijn kippen vergassen. Hij vond de stilte het ergst want hij hield van zijn kippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wel een interessante discussie! Ik denk dat je voor jezelf vooral logisch na moet denken over wat je in de tuin(grond) stopt, en wat er in je giegeltje verdwijnt. Dat is tenminste wat ik doe. Ik let er in de tuin op, maar ook met boodschappen doen.

 

Wat betreft eitjes, onze kipjes krijgen geen biologisch voer, dus het zijn geen biologische eieren, maar ik weet wel dat ze een goed leven hebben! Net als wanneer ik eieren haal bij pa! (Jina, een kip vind het niet erg als je eieren pakt, ze zit vaak niet eens meer op het nest. De broedse kip daargelaten, die moet je wel met rust laten, want die kan wel gemeen doen. Eieren hebben verschillende vormen en formaat, kleurverschil van de schaal ligt voornamelijk aan het ras, en een klein beetje aan het voer en eventueel kalk wat ze krijgen, dus zijn hier nagenoeg hetzelfde!)

 

om het verschil te duiden: (wiki)

Ecologie als wetenschap is een onderdeel van biologie. De ecologie bestudeert de dynamiek van de wisselwerking tussen organismen, populaties of levensgemeenschappen (de biotische milieufactoren) en de relaties tussen organismen, populaties, levensgemeenschappen of landschappen en de niet-biologische omgeving (de abiotische milieufactoren).

 

Biologie is de leer van levende wezens, levensvormen en levensverschijnselen.

 

Maar ik vind de naam van het beestje minder interessant!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

........

En waarschijnlijk ten overvloede: biologische landbouw heeft dus niets te maken met de wetenschappen biologie en ecologie, en evenmin iets met biobrandstoffen.

.......

@RvO en @ evan: ik denk dat RvO hier een heel belangrijk punt neerschrijft m.b.t. de verwarringen die overal toch wel een beetje gaat en ook heel merkbaar is. @eva, zie bovenstaande bijdrage van RvO.

 

@jina, in antwoord op je vragen m.b.t. het kip en ei verhaal

& algmeen:

Ik mocht me soms wel eens verbazen over die mooie 'gelijke grootte en kleur' eieren die je overal ziet (ongeacht het scharrel predikaat). Hier gaan in verschillende kippenrennen verschillende rassen - toch in rassoorten wel bij elkaar - en heel eerlijk 'ik heb zelden gelijke eieren in vorm, kleur of grote, ook niet van een bepaalde rassoort. Waar het aan ligt, vertel het me en ik ben wederom een streepje wijzer.

En als hier een hen druk is in de leghokken, mopperen ze als de beste als ik eieren kom roven. Ze gaan daarin zelfs zo ver dat je op een fikse lel met een puntige snavel kunt rekenen als je het waagt de voorraad eiren onder ze vandaan te halen. Laat ik 'kuikentjes' geboren worden in de grote kippenrennen 'Nee', ik vind de bio cirkel des levens 'in gebruik van een kippenren' onverantwoord om kuikentjes tussen een horde volwassen hennen te laten gaan (ze zijn nog zo klein om van volwassen hennen slaag te incasseren ). Of ik slacht? ...... laat ik het zo zeggen; Ik maak zo nu en dan biologisch verantwoord weer wat ruimte in mijn kippen rennen. Een overpopulatie met gebrek aan ruimte is biologisch gezien ook niet verantwoord in een 'kippenren', toch..... of ga ik daar biologisch gezien mijn boekje al te buiten?

Mogelijk gaat daar al te snel mijn eigen 'persoonlijke' visie van wat wel en niet verantwoord is in dat opzicht

 

Uiteraard probeer ik bijvoorbeeld tijdens het MoesTuinieren altijd rekening te houden met de toepassing van ('verantwoord?) biologisch afbreekbare bestrijdingsmiddelen, bij de bestrijding van ongewenste gasten welke een grove aanval plegen op mijn gewassen. Toch daar gaat de discussie dan al snel 'in welk kader spreken we daar dan al van biologisch verantwoord?'. Laatste nadert dan al snel de 'gangbare verwarring bij discussie of een vraag'

 

Ik blijf het vooralsnog zeer verwarrend vinden, daar er schijnbaar bij zeer veel ook geen lijnrechte,

beknopte uitleg voor de 'de toepassing van de termen biologisch/ecologisch' te geven valt.

aangepast door Gast

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

De termen moet je niet zo precies meer nemen, ze hebben volgens mij meer een commerciële waarde gekregen. Dus wat RvO zegt klopt, het staat los van de leer, en is tegenwoordig vaak niet meer als een verkoop-praatje, maar daar kun je wel de basis uit halen!

Biologisch= de natuur (maw "samenwerken" met de natuur, wat per definitie al niet klopt, want biologische paprika's uit Nederland??? Van nature komen ze hier niet eens voor!)

Ecologisch= de wisselwerking en relaties tussen biologische en niet-biologische omgeving, en binnen de biologische omgeving

 

Ik denk MoesNique, dat we teveel proberen in hokjes te denken als het over biologisch (dynamisch) of ecologisch tuinieren gaat! In beginsel gaan we sowieso al de fout in door uitheemse soorten te willen telen!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals de meeste wel uit mijn postings kunnen afleiden ben ik niet op de bio tour. Ik vindt het wel interessant dat wel. Ook ik denk dat het deels een verkoop middel is want bio boeren spuiten zekers ook met gif stoffen die eigenlijk velen op dit forum afkeuren maar wet technisch binnen het kopje biologisch vallen.

 

Het is wel een goedstreven om zo veel mogelijk als het kan plagen precies te bestrijden zonder veel rest schade aan het milieu te veroorzaken. Maar daar is men in de gehele landbouw al goed op weg denk ik met de huidige regelgeving.

 

We moeten ook echter goed in de peiling houden dat als we voor de hele wereld alles biologisch of ecologisch groente en fruit willen telen we een extra wereld moeten hebben. Bij biologisch produceren heb je minder oogsten per jaar door aantasting en ziektes en minder vlug groeiende gewassen waardoor je minder teelten op het zelfde stuk land kan doen per jaar.

 

Waarschijnlijk glij ik nu weer een beetje van het topic af..

 

Om weer on topic te komen kan iemand het verschil nu echt eens in jip en janneke taal uitleggen. Is het ene zo veel beter dan het ander? En waarom als ecologisch of biologisch beter is kiest men niet voor het beste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben voorstander van:

logisch tuinieren waarbij je naar de natuur/groei kijkt van plant, dier en mens

 

Ik denk dat er per saldo tussen ecologisch en biologisch tuinieren erg weinig verschil bestaat. Het komt in feite op hetzelfde neer, d.w.z. dat er ook naar de natuur gekeken wordt en de natuur een onderdeel uit laat maken van de teelt (bijv. het gebruik van, liefst eigen gemaakte, compost). Vaak wordt hier de kunstmest en bestrijdingsmiddelen gemeden.

Dit in tegenstelling tot de profecionele teeltbedrijven die aan de supermarkten leveren. Hier wordt alleen economische tuinbouw bedreven, d.w.z. dat er op een zo goedkoop mogelijke manier, dus met zo min mogelijk inzet van kapitaal en tijd, een zo groot mogelijke productie wordt gehaald, tegen een aanvaardbare kwaliteit.

 

Daarom streef ik bij mij in de tuin en moestuin een logische manier van werken na. Dat zie ik als een mix van: compost en stalmest waar het kan en daarnaast kunstmest en bestrijdingsmiddelen waar het moet.

In de siertuin laat ik de slakken hun gang gaan maar ohwee als ik ze in de moestuin zie, dan zijn de rapen gaar.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ben daar wel binnen mijn opleiding mee bezig geweest, biologische landbouw.. Kort gezegd is dat gewone landbouw maar dan met net wat meer eisen/regels om je keurmerk te mogen krijgen.. Dus geen kunstmest, meer vierkante meters per dier, antibiotica alleen in uitzondering (niet gewoon preventief wat er veel in landbouw wordt gedaan).. Durf niet 100% zeker te zeggen dat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (in de tuinbouw, gezien ik me meer op veehouderij heb georiënteerd) wat ik wel weet is dat er veel "natuurlijke vijanden" worden ingezet bij bepaalde plagen bijv luizen oid dat ze daar bepaalde vlinders/kevers/vliegen ofzo voor "inzetten"..

Dynamisch wat ook genoemd werd is nog een stapje dieper, daar proberen ze de kringloop van het bedrijf/landbouw in de gate te houden dus ook bodem staat/corrosie.. "Afval producten" worden weer zo veel mogelijk in het bedrijf gestoken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat biologische boeren nooit naar chemische -voor de natuur onverantwoorde- middelen grijpen..ook al gaat de oogst naar de ratsmedee..de ecologische boer grijpt wel in met chemische middelen als het niet anders kan, maar probeert in eerste instantie zonder ( spuit dus bv niet preventief)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Goed om dit oude topic weer eens in het heden te brengen.

 

Dit informatieve artikel van de website van Morgenmetz geeft toch wat meer inzicht.

https://www.mergenmetz.nl/actueel/nieuws/streekproducten-nieuws/bio-revolutie-eet-eigen-kinderen-op/#comment-4297

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...