Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Volkstuin ( voorbereiding )


mkleinman

Aanbevolen berichten

Mijn vrouw en ik twijfelen al jaren over een volkstuin. Intussen staat het merendeel van onze eigen voortuin al vol met fruitbomen en fruitstruiken en onderhouden we een klein moestuintje in de voortuin ( foto's staan hier wel op het forum ). Echter blijft het kriebelen om aan een echte volkstuin te beginnen.

 

Nu is een volkstuin van 100m2 van een hele andere grootte dan de ongeveer 20m2 die we nu in de voortuin gebruiken. Voordat een volkstuin gigantisch tegenvalt wil ik me goed voorbereiden. Het zou zonde zijn om na een paar maanden er achter te komen dat we grote dingen over het hoofd hebben gezien.

 

Nog los van de vraag of er geen wachtenlijsten zijn. Waar moeten we rekening mee houden. En waar zijn anderen hier op het forum tegenaan gelopen?

 

Opslag van voedingswaren

We hebben wel wat ruimte over in de koelkast en vriezer maar we kunnen geen kilo's bewaren. Er is ook geen koele droge plek, de schuur word in de zomer erg warm door de zon 's avonds en datzelfde geldt ook voor de fietsschuur. En de kruipruimte is ook niet echt een optie. Dat wordt dus rekening houden met wat we zaaien en oogsten zodat we constant vers van de tuin kunnen halen zonder dat we ontzettend veel moeten opbergen.

 

Hoe doen anderen dit?

 

Bebouwing

Wat voor bebouwing is vanaf dag 1 eigenlijk verplicht om te hebben? Ik kom zelf op:

  • Opbergkast voor gereedschap, kruiwagen, stoelen, etc.
  • Compostbakken, alleen hoe veel?
  • Voorzaaibak ( hoe groot? )
  • Regenton/IBC voor eigen wateropslag?
  • Prullenbakken.

 

Een kas(je) zie ik op dit moment, nog, niet zitten. Misschien heb ik het mis en eigenlijk verplicht vanaf dag 1?

 

Netjes houden

Hoe houdt je 100m2 altijd netjes? In het voorjaar wordt niet meteen de volle 100m2 ingezaaid. Consequent onkruid verwijderen? Alleen dan droogt de grond uit?

 

Groenten/Fruit

Ik heb een eerst lijstje gemaakt met groenten/fruit wat sowieso in de moestuin gaat komen. Alleen dan is de grote hamvraag; Is het voldoende om die 100m2 vol te krijgen? Of ga ik met deze lijst het weer krijgen dat ik op gezette tijden met kilo's boontjes tegelijkertijd zit of dat er grond braak blijft liggen?

 

Ik kom op:

 

  • Aardbeien ( vroeg, middel, laat en doordragend )
  • Zomer/Herfstframbozen
  • Bramen
  • Diverse bessen
  • Evt Perzik/Nectarine/Abrikoos ( Laagstam )

 

En

 

  • Aardappels ( vroeg,middel,laat )
  • Peulen/Spercibonen etc etc ( zijn allemaal gek op bonen hier thuis )
  • Radijs/Wortels
  • Rode biet
  • Brocolli/Bloemkool
  • Sla

 

En evt nog wat kruiden.

 

Administratie

Wisselteelt ben ik van op de hoogte en het bijhouden van wat, wanneer is gezaaid en wanneer er hoeveel is geoogst komt wel goed. Ik ben aardig fanatiek wat dat betreft in en met Excel.

 

Zie ik nog zaken over het hoofd?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk:

 

100 m2 is prima te doen; bij ons starten goede beginners vaak met 100m2 maar gaan na een paar jaar graag naar 200m2

als je een schone tuin kunt krijgen zonder kweekgras of heermoes of haagwinde scheelt dat jaren werk

 

opslag: tweede vriezer, wecken, drogen, gangkast

 

bebouwing: kast of piephuisje, 1 compost bak van 1m3 voor tuin van 100m2, voorzaaien in kleine kweekbakjes binnen of een koude bak van ong 2 m2, ton is top maar dan heb je een dakje nodig, wij hebben nooit prullen op de tuin

 

netjes: 100 m2 netjes houden - 1 x per week een flinke ochtend als je het makkelijk inricht met goed te schoffelen bedden; geen paden maar planken om op te lopen

 

met jouw lijstje krijg je die 100 m2 makkelijk vol, als er iets onbedekt blijft is winterrogge of phacelia altijd prima; of wat vaste planten met snijbloemen, pioenen, prikneus, verbena, vrouwenmantel, mombretia, asters, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobO is me voor. Toch maar ook mijn met Word voorbereide tekstje:

 

Maak eens een ruwe schatting hoeveel je wilt oogsten, en zoek op wat de opbrengst per m2 is. Daarmee kun je inschatten hoeveel ruimte per soort je nodig hebt.

Teken dat uit (ook het pad en de paadjes tussen de bedden), en je zult zien dat 100 m2 al snel “vol” is.

 

Om een idee te krijgen:

Aardbeien, 4 soorten a 4 m2, 16 m2

Aardappels, 16 m2

Frambozen, 6 m2

Bessen 4x, 5 m2

Boontjes: 16 m2

Bramen: 5 m2

Twee laagstam, 5 m2

Overig, 20 m2

Terras +opberghok, 10 m2

Reservering ruimte voor kasje: 6 m2

Totaal al iets meer dan 100 m2 (op basis van een heel ruwe schatting, nattevingerwerk door een leek).

 

Tweede vriezer erbij kan erg handig zijn.

B.v. boontjes kun je in meerdere series leggen, dat geeft wat oogstspreiding.

Regenton: heeft weinig zin als er geen dak is om water op te vangen.

Gangbare keukenkruiden zou ik aan huis houden. Veel makkelijker tijdens eten bereiden.

Specifieke tips voor een volkstuin heb ik niet, want tuin aan huis.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips zo ver!

 

Voor wat betreft de vriezers. We hebben al een tweede vriezer in de schuur staan ( tafelmodel ). Hier is/zijn misschien 1 of 2 lades in vrij te maken. Dus een klein beetje opslag is er al. Het zou nog mogelijk zijn om op de 1e of 2e verdieping een vrieskist erbij te plaatsen, maar dat zal dan later moeten blijken of die nodig is. Gangkast vind ik ook nog een goede optie, alleen wat zou je daar allemaal in op kunnen slaan?

 

Opbrengst per m2 proberen te achterhalen is ook een goede tip. Eerste praktijkervaring is ook binnen. Vandaag onze aardappels in de tuin gerooid, dat was exact 1m2 waar 2,77kg aan aardappels uit de grond zijn gekomen,

 

Ik ben intussen ook al wat voorzichtig aan het tekenen geslagen om een ruwe indeling te maken.

 

volkstuin24981468664251.jpg

 

Zo iets. ( bovenkant is noord ). Breedte van de bakken wordt maximaal 120cm, paden 50cm ( 1 tegel ). + 10cm aan beide kanten. In het midden van noord zuid de bakken waar de framboos, braam en andere fruitstruiken in kunnen.

 

Ik heb nu 10 bakken snel ingetekend maar kunnen er ook 12 of 14 worden afhankelijk van de exacte afmetingen van de volkstuin.

 

Does this make any sense?

 

Wat is jullie mening over het maken van iets verhoogde bakken ( border ) met geimpregneerde palen met sleuf waar planken tussen zijn gezet, en daarma dus een opstaande rand te maken rondom een bak van een cm of 15 a 20 hoog? Voordeel is dat je overzichtelijk per bak onkruid kan wieden, makkelijk per bak kan werken omdat ze iets verhoogd zijn?

 

En wat betreft wisselteelt, gaan aardbeien ook mee in die rotatie? Die staan normaliter 2 tot 3 jaar op dezelfde plek toch voordat ze vervangen moeten worden?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verhoogde bedden gemaakt, dus zonder de houten bakken, en dat bevalt bij mij goed want je gaat automatisch over de looppaden lopen en niet door de bedden.

De paden tussen de bedden zijn 35 cm breed dat is breed genoeg om te lopen en werken.

Vroeger freesde ik in het voorjaar mijn hele tuin en omdat de grond dan mooi los was groef ik de paden uit en legde de grond op het teelbed, het is even werk maar dat vond ik niet erg.

Sinds twee jaar doe ik dat niet meer, maar schraap ik in het voorjaar wat grond uit de loop paden en daarmee heel ik de bedden weer aan.

tot nog toe bevalt dat ook goed.

 

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

100 m2 is goed te doen, zeker als je vrouw mee helpt en als je een beetje een nette tuin kunt overnemen en niet zoals Robo al aangeeft, en tuin met veel wortelonkruid. Al die zaken zoals een schuur e.d. zijn handig maar natuurlijk niet noodzakelijk. Bij veel tuinverenigingen kun je vaak tuintjes overnemen en als je geluk hebt is er al één en ander aanwezig dat je kunt overnemen.

 

Bakken zijn wel handig maar je moet ze wel allemaal aanleggen en dat kost tijd en geld natuurlijk. Doordat de bakken hoger liggen heb je ook minder snel last van water zoals afgelopen weken het geval was.

 

Wat betreft oogsten en bewaren ontkom je er niet aan dat je in deze tijd meer hebt dan je kunt opeten en is het belangrijk dat je dingen heb die je kunt invriezen of wecken. Zoals een tomatenoverschot omzetten in tomatensaus voor de rest van het jaar. Zelf ik een een extra grote vriezer gekocht die gevuld kan worden. Aardappels en uien liggen en hangen in de schuur.

 

Als je nu al redelijk bezig bent in je eigen tuin, dan is de stap naar een volkstuin niet zo groot. Wat niet onbelangrijk is, is de afstand van je huis naar de volkstuin. Ik zit ongeveer 1,7 km van huis af en dat is wel prettig als je snel even op en neer kunt fietsen.

 

aardbeien gaan mee in de wisselteelt maar omdat ze 2 of 3 jaar blijven staan heb ik daar een extra bed voor, die ik dus verplaats na twee jaar en dan gaat het aardbeienbed mee in de wisselteelt. Ik hou zelf 14 bedden aan, waarvan er 12 rouleren tussen de globale 6 groepen en 1 bed voor aardbeien en een bed voor snijbloemen.

 

Succes!

 

Sjaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Mijn vrouw en ik twijfelen al jaren over een volkstuin. Intussen staat het merendeel van onze eigen voortuin al vol met fruitbomen en fruitstruiken en onderhouden we een klein moestuintje in de voortuin ( foto's staan hier wel op het forum ). Echter blijft het kriebelen om aan een echte volkstuin te beginnen.

 

Nu is een volkstuin van 100m2 van een hele andere grootte dan de ongeveer 20m2 die we nu in de voortuin gebruiken. Voordat een volkstuin gigantisch tegenvalt wil ik me goed voorbereiden. Het zou zonde zijn om na een paar maanden er achter te komen dat we grote dingen over het hoofd hebben gezien.

 

Nog los van de vraag of er geen wachtenlijsten zijn. Waar moeten we rekening mee houden. En waar zijn anderen hier op het forum tegenaan gelopen?

 

Wat leuk! (Zei zij die ook nog moet beginnen in haar volkstuin. )

 

Opslag van voedingswaren

We hebben wel wat ruimte over in de koelkast en vriezer maar we kunnen geen kilo's bewaren. Er is ook geen koele droge plek, de schuur word in de zomer erg warm door de zon 's avonds en datzelfde geldt ook voor de fietsschuur. En de kruipruimte is ook niet echt een optie. Dat wordt dus rekening houden met wat we zaaien en oogsten zodat we constant vers van de tuin kunnen halen zonder dat we ontzettend veel moeten opbergen.

 

Hoe doen anderen dit?

 

Ik denk dat het deels een kwestie is van gepland zaaien (dus een bepaalde groente over langere tijd elke twee weken of zo zaaien, en deels rassen en soorten kiezen die redelijk bewaarbaar zijn ook al heb je geen ideale bewaarplaats. En, helemaal handig: er zijn ook allerlei dingen die je heel jong kan eten, maar die je ook nog een tijdje in de grond of aan de plant kan laten zitten zodat je lekker kan spreiden. Bijvoorbeeld kleine courgettes en kleine worteltjes en dunne boontjes zijn juist heel erg lekker, en als je dat een beetje uitkient, kan je heel veel groenten gedurende een veel langere tijd eten zonder overschot dat je niet kwijt kan.

 

Bebouwing

Wat voor bebouwing is vanaf dag 1 eigenlijk verplicht om te hebben? Ik kom zelf op:

  • Opbergkast voor gereedschap, kruiwagen, stoelen, etc.
  • Compostbakken, alleen hoe veel?
  • Voorzaaibak ( hoe groot? )
  • Regenton/IBC voor eigen wateropslag?
  • Prullenbakken.

Een kas(je) zie ik op dit moment, nog, niet zitten. Misschien heb ik het mis en eigenlijk verplicht vanaf dag 1?

 

Heb je al gekeken naar verschillende verenigingen in je buurt? Bij sommige verenigingen zijn bepaalde zaken standaard aanwezig, en vaak kan je ook dingen overnemen van de vorige huurder. Ik heb bijvoorbeeld standaard een schuur en kas van de vereniging, helemaal super, maar die regenwaterafvoer is nog een hele constructie, en niet standaard aanwezig. De vorige huurders hadden het keurig aangelegd met twee tonnen en kraantjes en een pvc-buis naar het drainagepunt, en ik heb dat hele gebeuren overgenomen voor 50 euro. Ik ben niet technisch genoeg om het voor die prijs aan te kunnen leggen, en nu heb ik daar geen omkijken meer naar.

 

Een kas of platte bak is een keuze, het is handig, maar je kan ook thuis voorzaaien en zonder kas kan je ook zat produceren.

 

Een compostbak kan ook eerst gewoon een composthoop zijn hoor. Heb ik jaren gehad in mijn achtertuin voordat ik iets maakte met ouwe pallets.

 

Netjes houden

Hoe houdt je 100m2 altijd netjes? In het voorjaar wordt niet meteen de volle 100m2 ingezaaid. Consequent onkruid verwijderen? Alleen dan droogt de grond uit?

 

Ik krijg 220 m2 , en ik ben van plan om consequent dik te blijven mulchen. Met compost en gemaaid gras en met stro en bladeren en wat ik maar heb, en ook alsmaar 'chop&drop' (dus onkruid maar ook bladeren van groenbemesters als smeerwortel meteen weer op die grond gooien. Hoe dikker die mulchlaag, hoe minder onkruid, en het onkruid wat er in opkomt, heeft slecht kunnen wortelen, dus dat trek je er heel gemakkelijk even uit.) Voordeel is ook dat je prachtige grond krijgt/houdt onder die laag, met allemaal blije wormen. Ik zie nu in mijn achtertuin ook gigantisch verschil tussen waar ik wel consequent ben blijven mulchen en waar ik het heb laten versloffen. Niet alleen qua onkruid, maar vooral qua bodemstructuur.

 

Of andere mensen het 'netjes' vinden is wellicht een andere vraag. Maar voor de bodem en tegen onkruid (ik heb in afgelopen jaren enorm veel kweekgras gehad en ik zie het nu nauwelijks meer) vind ik dik mulchen de beste oplossing. Ook voor je rug.

 

Groenten/Fruit

Ik heb een eerst lijstje gemaakt met groenten/fruit wat sowieso in de moestuin gaat komen. Alleen dan is de grote hamvraag; Is het voldoende om die 100m2 vol te krijgen? Of ga ik met deze lijst het weer krijgen dat ik op gezette tijden met kilo's boontjes tegelijkertijd zit of dat er grond braak blijft liggen?

 

Ik kom op:

 

  • Aardbeien ( vroeg, middel, laat en doordragend )
  • Zomer/Herfstframbozen
  • Bramen
  • Diverse bessen
  • Evt Perzik/Nectarine/Abrikoos ( Laagstam )

 

En

 

  • Aardappels ( vroeg,middel,laat )
  • Peulen/Spercibonen etc etc ( zijn allemaal gek op bonen hier thuis )
  • Radijs/Wortels
  • Rode biet
  • Brocolli/Bloemkool
  • Sla

 

En evt nog wat kruiden.

 

Ik denk dat je daar een heel eind mee komt hoor. Wat ik al zei; een beetje slim zaaien en planten. Kijk ook naar wat er voor en na elkaar op een stukje grond kan, en denk ook aan wat bijenplanten tussen je groenten. Als je die thuis voorzaait en op pot, heb je altijd dingen achter de hand voor kale randjes of leeg gekomen plekjes. En heb je ze over kunnen ze gewoon in de achtertuin.

 

Kruiden zijn sowieso handig om overal tussen te planten. Vanwege hun sterke geur worden de planten eromheen toch minder snel slachtoffer van vraatinsecten. Op mijn volkstuin ga ik ook allerlei kruiden zetten en daar mogen ze ook lekker in bloei gaan. Kruiden voor dagelijks gebruik wil ik in mijn achtertuin houden. Als ik tijdens het koken opeens dille nodig heb wil ik niet helemaal naar die volkstuin moten fietsen, dan wil ik dat even in de achtertuin kunnen plukken.

 

[

b]Administratie[/b]

Wisselteelt ben ik van op de hoogte en het bijhouden van wat, wanneer is gezaaid en wanneer er hoeveel is geoogst komt wel goed. Ik ben aardig fanatiek wat dat betreft in en met Excel.

 

Excel is volgens mij het mooiste programma ooit bedacht, en ik vind dat een hobby pas een serieuze hobby is als er een Excelbestand voor gemaakt is.

 

Zie ik nog zaken over het hoofd?

 

Ongetwijfeld, net zoals ik als ik dalijk op die tuin van mij sta. Maar dan zien we wel weer. Een beetje ervaring, heel veel enthousiasme en een Excelsheet, nou, dan kan er wel eens iets tegenzitten maar uiteindelijk wordt het toch heel regelmatig een bord vol lekker eten, denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opbrengst per m2 proberen te achterhalen is ook een goede tip. Eerste praktijkervaring is ook binnen. Vandaag onze aardappels in de tuin gerooid, dat was exact 1m2 waar 2,77kg aan aardappels uit de grond zijn gekomen,

 

Nou dat is alvast meer dan ik had.

 

Bakken zijn geweldig, zeker doen, maar noord-zuid oriënteren is misschien handiger? Want dan krijgt alles evenveel zon. Bij oost-west zit je met je wisselteelt opeens in de schaduw van planten die hoger worden dan andere.

 

met geimpregneerde palen

 

Nee, dat is puur gif met zware metalen en weetikwat voor zooi, en dan zullen de eisen inmiddels aangescherpt zijn hoor, maar ik mot geen geïmpregneerd hout naast mijn eten.

 

En wat betreft wisselteelt, gaan aardbeien ook mee in die rotatie? Die staan normaliter 2 tot 3 jaar op dezelfde plek toch voordat ze vervangen moeten worden?

 

Lees even wat Diana ervan zegt. http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/aardbei/

Link naar reactie
Delen op andere sites

100 m² is te doen, zeker met twee personen. Ik heb nu 2 jaar 125m² en behalve een onaangename voorzitter lukt het wel goed. Als je van plan bent om ook fruit te zetten, zal het vlug vol staan. Let op dat alles stevig groeit

Ik vind een opbergkist of tuinkot (liefste, ook handig voor als er eens een bui valt) wel noodzakelijk. Zitten sleuren met jouw tuingerief is ambetant en als je dan iets vergeet nog minder.

Composthoop of ton zou ik ook direct doen, ben je ineens van je GFT afval ook af. Ik heb zelf 1 ton (gekocht van de gemeente) en dat is voldoende.

Mijn diepvries zit ook volledig vol en mijn ouders zijn ook zeer goed voorzien van groenten. ik deel nu nog veel uit.

Mulchen helpt inderdaad goed tegen onkruid, ben ook content van een dunne laag afgereden gras, die ik dan aanvul als het onkruid er weer door komt. Is wel wat minder ordelijk, dus hopelijk krijg je daar geen bezwaar tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

 

Net geweest. Er zijn een viertal tuinen beschikbaar. Waarvan ik twijfel tussen twee. Op eentje staat al een klein huisje, de andere is helemaal leeg. De staat van het huisje laat wel een beetje de wensen over.

 

Verder zijn het geen tuinen van 100 maar 150m2.

 

En nog belangrijke; Twee tuinen grenzen aan elkaar, dus zouden ook meteen naar 300m2 kunnen gaan.

 

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag begonnen met opruimen. De tuin zelf is al met een maaier gekortwiekt. Het huisje is zo achtergelaten die mochten we zo overnemen inclusief inhoud. Het meeste is niet bruikbaar en moet worden afgevoerd. Het dak moet in elk geval gemaakt worden en we hebben muizen gezien

 

De tuin:

 

2016-09-18-1761321474221195.26

 

2016-09-18-1718781474221199.38

 

Het huisje bestaat uit twee delen. Een ouder deel die als opslag dient en een klein keukentje bevat en een nieuwer deel waar je rustig kan zitten.

 

2016-09-18-1792121474221196.27

 

2016-09-18-1768171474221197.27

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat huisje is gaaf zeg!

 

Lekkere ruime tuin, kan je je heerlijk op uitleven lijkt me.

 

En dat gras... ik zou de hele tuin afdekken met karton, en dan zoveel mogelijk compost en verder herfstbladeren, stro, gemaaid gras, weet ik veel, wat je voor handen hebt, erbovenop gooien. Als dat een paar maanden zo kan liggen heb je volgend seizoen al prachtige grond bomvol wormen, is mijn ervaring.

 

Je kan ook gaan frezen of spitten en dan moet je bodemleven daar weer bovenop komen, je kan ook afdekken met plastic en ik blijf erbij dat je daar dooie grond van krijgt. Maar ik zou gaan voor de kartonmethode met een zo dik mogelijke laag erop, wat zeg ik, dat ga ik in mijn eigen gloedjenieuwe volkstuin ook doen. Ik heb het in mijn achtertuin ook gedaan, en echt, supergrond na een half jaar. Ik zie ook nog steeds verschil tussen waar ik dat wel en niet gedaan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tuin wordt door de vereniging binnenkort gefreesd. Enige wat ik moet doen is alle piketpalen, afrastering en stenen uit de tuin halen zodat de frees straks niet stuk loopt op een stoeptegel. Dat wordt dinsdag of woensdag dat ik dat ga doen.

 

Heel binnenkort gaan we ook kijken naar het huisje om het dak te repareren, alles netjes op te ruimen en schoon te maken. En heel misschien nog dit jaar een lik verf.

 

En ik heb een globale indeling gemaakt dat ziet er zo uit:

 

indeling18181474276824.jpg

 

De bovenkant is waar het toegangspad loopt. Ruwweg is de bovenkant oost, zuid is rechts op het schema, west is waar het huisje staat, en noord is dus links.

 

Rondom de tuin komt een pad van 60cm breed. Meteen daarnaast links en rechts komen twee borders waar we fruitboompjes en fruitstruiken in kwijt kunnen. In het midden loopt ook en pad en rondom dat pad zitten 16 bakken van 290x90cm voor groente/aardbeien etc.

 

Dus om rekening te houden met schaduw komen de fruitstruiken ( frambozen, bramen, bessen etc ) aan de rechterkant te staan en de fruitboompjes links. Dan hebben we zo min mogelijk schaduw op de tuin. Moet trouwens wel zeggen dat minder opbrengst door schaduw niet heel erg van belang is.

 

Achterin komt naast het huisje een terras van ongeveer 3x3, die we met een kleine afrastering met pergola ( waar een KIWI of iets dergelijks op kan groeien ) afschermen. En achter die afscherming in de hoek de compostbakken.

 

Er lag al een compostbak op de tuin, en ik kan via een collega gratis nog een compostbak overnemen.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een update. Onze tuin is een halve tuin groter geworden. De buurman wilde graag ook iets meer tuin maar geen hele. Dan zou er 75m2 open blijven. Die hebben wij erbij genomen. Dus nu 225m2 die we vol kunnen zetten.

 

2016-09-22-1949381474661299.31

 

Alleen nu komt de vraag hoeveel we van wat willen gaan neerzetten. Om een voorbeeld te geven:

 

We zijn alle drie gek op aardbeien. Ik heb nu in totaal drie rijen ingepland ( 463 breed per rij ) . Dat houdt in dat er ongeveer 45 aardbeiplantjes de grond in gaan. Ik vond ergens een bron dat er 250 gram per plant ongeveer geoogst kan worden per jaar. Dat houdt dus in ruim 11 kilo aan aardbeien.

 

Hoeveel aardbeienplantjes hebben jullie in de tuin en wat is de opbrengst?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf, nog een stuk erbij! 225m2, dat is helemaal een lekkere lap grond joh!

 

Ik weet niet precies hoeveel aardbeiplantjes ik dit jaar (in de achtertuin en in potten) had staan, van de 40 die ik had heb ik wat uitgedeeld dus zeg dat ik er 30 had, en een stuk of 5 op een hele foute plek gezet (in de halfschaduw naast de bosaardbeien die als een dolle gingen groeien en de gewone aardbeien overwoekerden). Dus zeg dat ik er 25 had en daar had ik iets van 5 kilo aardbeien van. Alles wat de slakken hebben op- en aangevreten niet meegeteld. Zonder slakken was het echt heel veel meer geweest, dus ik denk dat je in een goed jaar van 45 planten wel meer dan die 11 kilo haalt. Maar als je zowel juni- als doordragende rassen plant, eet je aardbeien vanaf begin juni tot ver in september (ik kan nog steeds af en toe een paar aardbeien plukken).

 

Als je er plek voor hebt, zou ik gewoon nog een rijtje zetten, aardbeien gaan niet vervelen.

 

En hoeveel je verder van alles moet planten; ik zou vooral van de dingen die je zelf heel lekker vindt, veel planten en proberen te spreiden qua oogst. Wij eten bijvoorbeeld al maanden minstens een tot twee keer in de week boontjes, maar dat is geen punt, ze zijn heel lekker en je kan er van alles mee doen.

 

Tomaten daarentegen, daar heb ik me echt op verkeken, ik heb al kilo's weg gegeven, vriezer zit vol met tomatensaus, en er hangt nu weer genoeg rijp aan de planten voor een weeshuis. Volgend jaar dus echt minder tomaten. En andijvie... ook teveel van geplant. Zoon houdt er niet van, dus we eten het maar af en toe, en dan ook echt geen hele krop, dus er staat nog flink wat aan andijvie in de tuin een beetje als sierplant te fungeren.

 

Doperwtjes en peultjes waren heerlijk, maar veel te weinig van gezet, en de aardappelen... we hebben nog net geen ruzie zitten maken over wie de allerlaatste Opperdoezer mocht opeten en ook bij de andere soorten hebben we zitten smullen. Volgend jaar ga ik helemaal los met die aardappelen.

 

Dus wat ik al zei: mijn advies zou echt zijn om eerst te kijken wat je zelf heel graag eet, en daar een boel van te telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik had dit jaar van ongeveer 3x 8 meter aardbeien een eerste oogst van 12 kilo. Maar ik door het slechte weer van dit jaar zeker zoveel aan beschadigde aardbeien geplukt (die worden hier aan de beesten gevoerd). Dus we hadden hier zeker 20 kilo oogst van dat stuk. Hierbij komen dan ook nog de aardbeien die we later nog geplukt hebben en gewoon los zijn gegeten.

 

Ik zou je de tip geven om verschillende rassen te planten met verschillende oogsttijden. De 20 kilo die ik hier geplukt heb is in een periode van 3 weken van de struiken gekomen. Ik ga komend jaar ook minimaal een doordragend ras erbij zetten zodat de oogst wat meer gespreid wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat helpt natuurlijk wel maar mij viel op dat de echt hele vroege aardbeien die ik had helemaal niet zo lekker waren. Kan dat ook aan dit jaar gelegen hebben? Of is het ras misschien het probleem ( vima zenta als ik me goed herinner )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere vraag.

 

De grond op mijn volkstuin is redelijk intensief gebruikt. De vereniging biedt nu aan om in bulk zaken te bestellen.

 

Ik heb nu de keuze uit twee (drie) opties.

 

1. Koemestkorrels als grondverbeteraar en basisbemesting op de tuin. Vermoed wel dat ik een aardige hoeveelheid moet verspreiden over de tuin

2. Gecertificeerde compost van compostverwerker in de buurt

3. Zowel koemest als compost.

 

Welke optie heeft jullie voorkeur?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat helpt natuurlijk wel maar mij viel op dat de echt hele vroege aardbeien die ik had helemaal niet zo lekker waren. Kan dat ook aan dit jaar gelegen hebben? Of is het ras misschien het probleem ( vima zenta als ik me goed herinner )

 

Hier waren de allereerste aardbeien ook prima van smaak, alleen zaten er wat minder goed bevruchte tussen met een beetje rare vorm. Dus misschien toch een kwestie van ras?

 

Ik kan de Korona van aardbeiplantje.nl wel aanraden. Lekkere aardbeien en hoewel het een junidrager is kon ik van de week nog een flinke aardbei plukken. En er zijn nog wat aardbeitjes aan het rijpen. Bizar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...