Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waarom wecken ipv invriezen?


eenertjuh

Aanbevolen berichten

Ik was aan het kijken voor weckpotten en een weckketel. Maar wat zijn die duur.

Nu vraag ik me af waarom zou je eigenlijk wecken als je het ook in kan vriezen.

Wecken gebruikt ook stroom of gas, is wel eenmalig maar moet toch vrij lang opstaan.

En mijn vriezer staat altijd aan dus zal ook niet veel meer energie als anders gebruiken.

We hebben nu wel een vriezer bij moeten plaatsen ivm ruimte te kort maar als ik de aanschaf prijzen zie om te wecken kan ik net zo goed een extra vriezer aan zetten.

 

Dus waarom verkiezen jullie er voor om te wecken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er ook verschil in houdbaarheid: weck kun je dacht ik (veel) langer bewaren? Spullen die in de vriezer liggen drogen uit.

 

Verder staat het heel mooi op je kelderplanken, vooral als je veel kleurtjes hebt

 

Overigens kun je hier in bijna elke kringloopwinkel weckketels kopen, al of niet met thermometer. En op Marktplaats is ook het nodige te vinden.

Je kan ook je grootste pan uit de kast trekken (en een losse thermometer nemen). Dan kun je eerst eens kijken of je het leuk vindt.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet ieder wil of kan de kosten/ruimte van een vriezer dragen. Ik zag ook lengte van bewaren voorbij komen, dat ligt aan de temp van je vriezer, het correct hanteren van de waren en vacumueren bvb en dan wordt ook de tijd in de vriezer een aangenaam lange...

Stroomuitvallen in Nederland komen bijna niet of nauwelijks voor dus zijn verwaarloosbaar, wat wel belangrijk is een goede vriezer te kopen, deze op een geode plek te zetten en deze goed te behandelen.

 

Een goed voorbeeld is een bvb een A drie maal plus (ik kan op dat verdoemde duitse keyboard de plusteken niet vinden ) van Liebherr, verbruik is bij een bvb een 340 lt maar 152 Kw per jaar...

 

Wecken is niet perse veel goedkoper, het voorbereiden, wecken en de potten en de behandeling vragen ook een zekere energie en aanschafkosten, plus meer handmatig werk en je benodigt een goede opslagruimte. Niet ieder product leent zich voor wecken in mijn opinie, ik persoonlijk vind veel geweckte zaken gewoon niet lekker, invriezen is dan een optie maar ook daar zijn er zaken die je beter gewoon direct kunt consumeren...maar dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid om het product te verwerken in een kant en klare maaltijd, korter houdbaar maar ook makkelijk natuurlijk. In de homestead keukens op het internet zijn er veel voorbeelden van freezer meals te vinden bvb.

 

Inblikken als weckalternatief is er natuurlijk ook nog, in nederland niet vaak meer gebruikt maar is zeker net zo goed, product wordt na voorbereidingen in blikken gegeven, afgesloten en afhankelijk van product geweckt in een gewone weckketel of een hoge druk inmaakpan.

 

http://www.dosenprofi.com/Lebensmittel-Feinkost/

http://www.lollipop-ballon.de/Online-Shop/de/dept_255.html

http://wangebote.de/110898237377/lanico-dosenverschlussmaschine-dosenmaschine-dosenverschlie%C3%9Fmaschine.html

 

Enz...de mogelijkheden voor ewaren zijn eigenlijk eindeloos en gewoon afhankelijk van wat men wil, wat persoonlijk mogelijk is en naar draagkracht af te stemmen.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar een klein vriezertje, dat in oktober grotendeels vol wordt gestopt met m'n voorraad vlees, dus erg veel ruimte voor groenten heb ik daar niet in.

Inmaken doe ik in gebruikte jam-, groente- en andere potten met schroefdeksel die mijn buren voor me bewaren.

(Ik gebruik die potten en deksels net zo lang tot ze stuk zijn, gewoon een kwestie van -vooral de binnenkant van de deksels- goed controleren op beschadigingen.)

Wecken doe ik in een gewone grote pan of in de snelkookpan.

Inmaken kost me dus niet meer dan het gas dat ik verstook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Je kan eventueel ook gaan kijken naar alternatieven. Wijzelf gebruiken bijvoorbeeld een ketel die gebruikt wordt om normaal gezien bier in te brouwen. We hebben die bij Brouwland in Beringen aangekocht en dat scheelde toch wel wat op de prijs. De vorm en grootte is hetzelfde en de ketel is voorzien van een thermostaat zodat ook de temperatuur constant blijft.

 

Wijzelf wecken voornamelijk tomatensaus (passata) die we dan in de loop van het jaar verorberen. Daarnaast gebruiken we het voor augurken en erwtjes in te maken. De rest van de groenten gaat bij ons ook altijd de vriezer in.

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...