Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iemand enig idee wat dit is ? op een paar dagen tijd zijn er redelijk wat van deze rare verkleuringe opgedoken.

ZOu het een schimmel zijn ?

Waar ik zelf aan denk eventueel nog aan denk is:

-Ze hebben een aantal keer water gekregen met een waaier , dus ook op de bladeren , misschien wat zonnebrand ?

-Ze hebben klein beetje meststof in korrelvorm gekregen , heb nog geen vloeibare.

-Paar keer slappe bladeren gemerkt , ik dacht van de volle zon beetje dorst , misschien zijn dit droogteverschijnselen ?

Mijn aardbeien in volle grond hebben eigenlijk wel allemaal hetzelfde gekregen .

2014-04-22-1016081398179089.39

Geplaatst:

Of zijn het bladeren van verleden jaar die nu verdorren? En daarnaast frisse groene bladeren en groeipunten....want dat zou normaal zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Als ik zo kijk dan denk ik eerder aan potas(sium) probleem kijk maar bij figuur 4 in de link(pdf die Jorg plaatste). Hoe oud zijn je planten ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Bedankt voor het vele meedenken , reacties.

het zijn jonge frigoplanten van februari.

zijn geplant in 25% turf , 25% kokos , 25% kompost , 25%potgrond.

bemesting vorige week gedaan omdat ik vond dat ze er minder fris begonnen uit te zien.

Ik hou van de tips momenteel vooral nog steeds droogte of mestverbranding over.

Ik zal echter daarnet een frambozenplant die eind vorige week ook aan het verwelken was (scheut in een klein potje) eentje die per ongeluk geen water gekregen had. deze heb ik dan snel water gegeven , maar nu heeft die exact dezelfde soort verkleuring , aan de buitenrand van het blad een brede rand.

In ieder geval , het waterprobleem is nu opgelost , het mestprobleem indien die er was gaat er hopelijk gauw uit.

De planten hebben in ieder geval nog een mooi groen fris hart.

Heb daarnet alle lelijke bladeren weggeknipt (was voor de meeste planten heel beperkt , enkele zijn wel bijna kaal).

tot nu toe valt het mee , maar met 400 planten valt het wel nauw op te volgen.

Geplaatst:

400 plantjes? Waar zet je die dan buiten openlucht of in de koude bak/tunnel?

Ik plant eigenijk gewoon in u universieel potgrond en bij het vers penen maak ik een kuiltje met nog een hand zaai en stek grond en dit werkt tot nu toe altijd prima zonder zorgen.

Geplaatst:

Als ik de foto van openingsbericht zie, is het 1e waar ik aan denk: verdroging. Eventueel in combinatie met zonnebrand. Of ook wel : frogo planten die gezond mooi goed uitlopen in betrokken weersgesteldheid , maar dan opeens dagen van veel zon krijgen. Waar de verhouding wortels / blad nog niet op orde is.

Maar absoluut niet zeker. De link van Jorg nog niet bekeken nu ( doe ik later wel )

Geplaatst:

Dag Bit en alle anderen ,

bedankt voor uw mening.

Ik hou het idd ook op verdroging /verbranding , of kleinere kans verbranding door mest maar ie was minimaal).

Het verergert niet meer , het gevaar lijkt geweken.

Geplaatst:

Het is mooi dat het goed gaat.

Ik vraag me wel af of het verstandig was om die blaadjes te verwijderen ?

Voor je eigen gevoel natuurlijk wel want je kijkt niet meer tegen het smerige blad aan.

maar een gedeelte had nog steeds bladgroen.

dat heeft de plant nodig .

ik dacht aan figuur 13 bladzijde 8 op link jorg

Nu heeft de plant weer extra wonden en moet ook hiervan herstellen

Geplaatst:

Awel , ik heb ze vooral weggenomen om te zien of het uitbreide of niet.

Dat is zoals met een blad vol bladluizen. Je kan die kapotvrijven en het blad aan de plant laten zitten.

Maar tegen het eind van de week heb je al 10x op hetzelfde blad gevreven

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...