Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pompoenzaden roosteren


geedee

Aanbevolen berichten

Ik heb pompoensoep gemaakt van een Hokkaido(kleiner dikke zaden) en van de laatste resterende Turkse muts (grotere iets plattere zaden)van verleden jaar.

 

Ik heb van deze 2 pompoenen de zaden bestrooid met zout, paprika peper en knoflookpoeder en vervolgens 20 minuten gekookt in een cm water; dit zou ervoor zorgen dat de binnenkant ook een smaakje krijgt.

 

Toen het water voor de helft verdampt was, heb ik ze afgegoten (kookvocht bij de pompoensoep gedaan...ons bent zuunig )

 

Vervolgens in een bakje gedaan, een scheutje olijfolie erdoor heen geroerd en er opnieuw kruiden op gedaan.

 

 

Dan uitspreiden en in de oven eerst met de deur open op 50 gr C. zodat het vocht weg kan vervolgens 20 minuten op 160 gr, C.

 

 

Zaden omgeflipt(ik heb een rooster met daarop een "bakingsheet" gebruikt en dat heb ik in 2-voud; ik leg de lege erbovenop en kan ze dan makkelijk in hun geheel "omdraaien") en nóg eens 20 minuten op 160 gr. C.

 

Ik vind het een succes....écht lekker....hier en daar is de schil van de dikkere zaden nog niet helemaal crispy, doch een paar van de dunnere zaden begonnen té bruin te worden en ik houd van lichtbruin geroosterd (bij brood en zo) dus heb ik ze uit de oven gehaald. Ik zal daarom een volgende keer verschillende formaat zaden niet meer mixen.

 

PICT839582771409395573.JPG

 

De kleinere, dikke zijn uit een Hokkaido pompoen en de grotere, dunne uit een Turkse muts:

 

PICT839647041409395575.JPG

 

Schilletje is lekker crispy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, interessant, leuk filmpje!

Dat is wel een goede tip voor al die pompoenzaden die eraan zitten komen.

 

Alleen... je kunt ze dus kennelijk niet lang bewaren als ze geroosterd zijn. Zou je ze ook kunnen drogen en bewaren tot je ze wilt hebben, en ze dan koken en roosteren? Of ze gekookt invriezen ofzo, en ze dan ontdooien wanneer je ze hebben wilt, en ze dan roosteren...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opkrieken ging inderdaad maar je moet oppassen dat ze niet verbranden....de binnenkant verbrandt sneller dan de schil/buitenkant en dan krijg je een "verbrande pinda" smaak eraan.

 

 

Ik heb een nieuwe portie van de bananen pompoenen geroosterd en direct na afkoelen in een pot gedaan/luchtdicht afgesloten dus....ze blijven lekker crispy nu (na 2 dagen nog steeds)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pot is bijna leeg; pitten nog steeds

dus:

Vandaag 2 pompoenen ontdaan van pitten en nu staat er een portie pittige en een portie zoete klaar om geroosterd te worden. Ik laat ze overnacht nog lekker smaak trekken.

 

In Mexico trouwens gangbare snack: Pepitas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook af en toe met de pitten uit pompoenen of ik ze zal bewaren of niet, ik durfde het eigenlijk niet, wist niet welke eetbaar zijn, maar zo te zien zijn ze uit alle eetbare pompoenen eetbaar? Ik heb nl nog wat vragen dan.

 

Hoe maak je ze het besteschoon bijv, ik dacht aan gewoon afspoelen in vergiet en dan op keukenpapier drogen, maar ik zie in dit topic staan dat jullie ze koken? Moet dat altijd of kun je ze ook drogen en daarna of gelijk in de oven doen?

 

Ik wist ook niet dat die schil dan ook eetbar zou zijn, lijkt me toch wel hard en scherp? Misschien een keer met klein beetje doen om te proberen.

 

Als ik veel pitten heb, hoe lang zijn ze dan houdbaar als ik ze niet allemaal ineens gebruik?

En na het roosteren, wat voor potten/bakjes zijn het beste om ze te bewaren als je de schil ook mee eet? Iets als een weckpot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het schoonspoelen niet op keukenpapier drogen, dat wordt niks. Ik leg ze op bakpapier of een placemat. Als ze goed droog zijn, kun je ze jaren bewaren.

 

De gekookte, geroosterde, gekruide pitten bewaar ik in een weckpot met vaste deksel; je weet wel, zo een die ook wel als snoeppot verkocht wordt.

 

Maar heb je het filmpje bekeken in een eerder bericht? Maakt veel duidelijk namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He, ik had niet gezien dat er een filmpje was, ga ik zo gelijk ff kijken, thanks.

 

Maar als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon de zaadjes vanuit de pompoen gewoon wassen, goed laten drogen op kamertemperatuur en ook zo bewaren voor gebruik?

 

Ik ga iig het filmpje bekijken, misschien zijn dan mijn vragen beantwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was een kort filmpje Wel lange bereidingstijd.

 

Zit ik toch met de vraag, moet je ze perse eerst koken, of kun je ze ook wassen, uit laten lekken, op bakplaat, direct roosteren en dan gewoon pellen en eten zoals we dat vanuit school deden als we ze op de markt hadden gekocht? En hoelang moeten ze dan als je de schil niet eet?

Ik zat ook te denken om ze rauw te pellen en de zaadjes dan zo roosteren, of zijn ze dan ook zo eetbaar. Op de markt haal ik ze altijd ongebrand voor door de sla nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er net een paar gemaakt met suiker en kaneel.....die moeten niet 2 x 20 minuten ; door de suiker verbranden ze sneller. Ik blijf bij de "uitprobeersels" altijd erbij en proef ondertussen steeds. Ik heb ze na 25 minuten eruit gehaald en op t warme balkblik buiten de oven ff laten afkoelen; ze drogen dan heel goed na. Voordat ze helemaal koud zijn doe ik ze al in de pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...