Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beginnersvragen


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Na een eerste mislukte poging met wat groenteplanten zo'n 2 jaar geleden, heb ik alle moed bijeen geraapt en wil ik de komende tijd opnieuw gaan beginnnen.

 

Ik heb helaas geen tuin, wel 2 balkons (3m² op het zuiden, 2m² op het noorden, beiden wel onder balkon van mensen boven ons dus toch wat schaduw) en binnen (voor een raam op het zuiden) een aantal kruidenplanten. Twee jaar geleden heb ik geprobeerd een aantal groenten binnen te kweken (volgens mij courgette, rucola, broccoli en radijsjes). De courgette werd wel heel groot en kreeg ook bloemen, alleen geen courgettes; de rucola kreeg alleen piepkleine blaadjes en de broccoli en radijsjes zijn helemaal mislukt. De meeste planten hebben wel veel binnen gestaan, volgens mij zijn toen alleen de courgettes een paar maanden naar buiten geweest.

De komende tijd wil ik weer een nieuwe poging gaan wagen. Om hopelijk iets meer succes te gaan krijgen, hoop ik dat jullie me met een aantal dingen willen helpen.

 

1: zijn er bepaalde groentes die goed bij beschreven situatie (met 2 balkons en verder alleen binnen ruimte) kunnen passen, of is dit bij voorbaat al hopeloos?

2: omdat ik veel zin heb om wat te gaan doen, zijn er dingen waar ik nu al (augustus/september) mee bezig kan gaan?

3: ik heb nog veel gebruikte aarde liggen van 1-2 jaar geleden, moet ik dit weggooien of kan het gewoon opnieuw gebruikt worden?

 

Dan nog wat vragen over onze huidige kruidenplantjes... Dit is hoe ik ze gister terugvond na de 4 weken aan de vakantieoppas toevertrouwd te hebben:152p092.png

 

4: De munt komt van de supermarkt voor €1 en doet het al 2 maanden. Hij heeft zichzelf al terugbetaald in het aantal kopjes muntthee dat ik heb kunnen drinken, maar alsnog zou ik graag willen dat hij zo lang mogelijk blijft leven. De onderkant van de plant lijkt een beetje slap en bruin te worden, maar de bovenkant is helemaal groen. Weet iemand hoe dit kan komen?

 

5: de andere plantjes hebben we zelf gezaaid ongeveer 7 weken geleden, dus we zijn heel tevreden met hoe ze het doen. Van de tijm is er maar 1 opgekomen ondanks dat we er 8 gezaaid hebben, maar 1 is op zich ook al leuk. De basilicum is al heel groot aan het worden. Van de koriander zijn een paar plantjes overleden, bruin geworden en in elkaar gestort. Wat me van alle kruidenplantjes opvalt is dat ze vooral in de lengte willen groeien. Weet iemand hoe dit komt?

 

Alvast bedankt!! Ook als je maar één of twee vragen kan beantwoorden

 

Groetjes Marije

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de kruidenplantjes alleen in de lengte groeien komt door te weinig licht. En de andere groenten die het dus niet goed doen dat komt omdat het toch echt buitenplanten zijn.

Ze krijgen binnen ook al staan ze voor een raam toch echt te weinig licht.

Als je een zonnig balkon hebt dan kun je daar wel tomaatjes en slaplantjes e.d. kweken er zijn hele leuke mini rasjes te koop.

De tomaatjes kan je dan in het voorjaar binnen zaaien en later op het balkon zetten in leuke potten. Er zijn ook mini rassen van Aubergine Pukkie en Ukkie te koop ook heel leuk!

En sla de kropjes worden niet groter dan een tennisbal leuk om in z'n geheel op een bord te doen voor 1 persoon. De naam van de sla is Tennis Ball de afmeting is ongeveer 20 cm.

Kan nu nog gezaaid worden. Succes

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan nu nog veldsla zaaien, die kunnen tegen de kou.

 

Dat je courgette het binnen niet deed is logisch. de bloemen zijn niet bevrucht door hommels en bijen en dus kan er geen courgette groeien.

 

ik zou de kruiden ook op je balkon neerzetten, meer licht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de kruiden betreft, draai je die regelmatig om? Misschien dat dat nog kan helpen om ze minder lang te laten groeien. Wat ook helpt is om ze te 'snoeien' aan de bovenkant; als je wat kruiden nodig hebt voor het koken pluk je zo veel mogelijk topjes er af. Dit stimuleert de plant om meer opzij te groeien.

 

 

En wat betreft binnen kweken, daarover hoor ik erg veel wisselende verhalen. Ik ben zelf ook nog een beginner namelijk, dus ik heb erg veel google onderzoek gedaan lately, maar nog geen ervaring uit eigen hand. Het valt mij op dat de meeste mensen die een 'traditionele' moestuin hebben vaak aangeven dat het (bijna) onmogelijk is om groenten binnen te kweken, maar dat veel jongeren die experimenteren met 'urban farming/window farming/permacultuur etc. daar niet altijd hetzelfde over denken. Zo hoorde ik in een lezing op TEDx van de mevrouw die het window farming concept uitgedacht heeft dat het mensen met die methode al gelukt is om in de winter achter een klein raam op het noorden heerlijke sappige zoete tomaatjes te kweken in vrij korte tijd. Maargoed, dat is dan een veel complexer systeem om te maken dan gewoon een pot met aarde en een plant er in natuurlijk.

 

Dus omdat de ervaringen van mensen zo erg wisselen zou ik zeggen: gewoon proberen. Het weer is elk jaar ook anders, dus iets wat het ene jaar mislukt omdat het te vaak bewolkt was, kan het andere jaar misschien prima lukken lijkt mij. Je zou bijvoorbeeld kunnen experimenteren door van een gewas 2 plantjes te kweken, en de ene dan op het balkon te groeien en de ander in de vensterbank. Kun je leuk zien wat het verschil is!

 

Ohja, deze link kwam ik gistervond tegen, misschien heb je er wat aan:

 

http://www.realfarmacy.com/6-vegetables-that-grow-indoors/

 

En deze zijn ook erg leuk:

 

http://zoetzuurtje.blogspot.nl/2013/05/hergroeibare-groenten-1.html

http://www.hetkanwel.net/praktische-tips/groei-je-eigen-groenten-met-of-zonder-vieze-handen/

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is: alles wat in een kas kan groeien, kan ook achter een zonnig raam groeien. Ik heb best goede resultaten op de vensterbank. Gaat sneller dan buiten, maar minder fors in omvang, dus ook minder oogst dan in de volle grond. Wel sneller rijp en sneller oogstbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 1e wat mij opvalt bij jou op de foto, is dat de potten van de planten niet eens echt voor het raam staan.

Mijn advies : neem een lange bak van een breedte-maat die past op je vensterbank en zet je plantjes daarin. Echt voor het raam , tegen het glas aan. elke 10 cm van het raam de kamer in scheelt giga veel licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga vooral door. Doe wat Bit voorstelt e.e.a. in lange bakken direct tegen je raam. Wel goed op letten als de zon er vol opstaat vaker watergeven of een druppelaarsysteem gebruiken. Voor de munt raad ik je aan om volgend jaar bij de turk/marokaan munt te halen kan dan van groene munt tot echte marokaansemunt zijn maar daar maak je stekken van in het raam waar ze gaan groeien en blijven staan. Dan heb je een toppertje. En tomaat zeker doen. Ze woren niet zo hoog en groot als buiten maar, dat ook de tomaten kleiner zijn geeft niet want de smaak is goed ook zonder speciaal systeem kunnen ze prima binnen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...