Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Border opvullen in de koudere maanden


dennislp

Aanbevolen berichten

We hebben een groot stuk border met vooral één jarige planten. In het najaar, de winter en het vroege voorjaar is er veel ruimte over. Opzich kan dat geen kwaad, volgens mij heeft dat ook voordelen voor de grond.

 

Maar toch zou ik sommige plekken nog gebruiken. Alleen is de vraag: wat kan er op? Wat kan in de koude maanden er goed groeien? Dingen zoals veldsla etc. durf ik niet aan te beginnen i.v.m. slakken (in het najaar) etc.

 

Zijn er bijv. knoflook of ui soorten die vrij vroeg (april/mei) geoogst kunnen worden? (Heb er totaal geen ervaring mee)

Of weten jullie andere dingen die vrij vroeg geoogst kunnen worden en niet veel last hebben van slakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt ervaring heb ik ook niet, maar voor groente ik denk aan:

- groenbemester, bijv. winterrogge, koolzaad, misschien raapjes.

- winterkolen als spruitjes, boerenkool, palmkool (ben je nog op tijd met kolen zaaien?).

- roodlof, "wintervariant". sterft 's winters af, komt in het voorjaar weer op.

- winterprei, winterwortels (tot de eerste strenge vorst)

- stengelui of welsh onion (te laat met zaaien?)

- knoflook, maar die oogst je dacht ik 'pas' in de zomer.

 

Ja ik weet het, het zijn wat vage suggesties, maar meer heb ik even niet paraat.

Van een siertuin snap ik nog minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf opgemerkt, in ons slakrijke gebied, dat de slakken de veldsla, mits rijkelijk uitgezaaid, redelijk met rust lieten.... ondanks dat er niet veel ander lekkers te halen viel.

Probleem lag meer in de kieming en groei van de veldsla, bij mij komt dat dan eigenlijk pas in het voorjaar (wel lekker vroeg) tot leven en groei, ondanks dat ik het dan voor herfst- en vroeg winter oogst zaai.

 

Maar dat is hier.... andere omstandigheden.

 

Die ultra-vroege knoflookoogst gaat denk ik niet lukken... De vroegste soorten zijn (volgens mijn info, correct me if i'm wrong ) eind juni-begin juli te oogsten.

 

En als ik het goed begrijp ben je dus niet op zoek naar dingen die je vroeg in het voorjaar op die ruimte kunt telen... toch?

 

Winterpostelein is misschien wel een goeie optie? Is mooie aantrekkelijke bodembedekker en eetbaar (als je er van houdt... voor mij mislukt... wel heel mooi plantje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Mijn ervaring is dat je veldsla voor winteroogst al begin, uiterlijk half augustus moet zaaien. Anders blijft het klein of komt zoals opgemerkt door anderen pas in het voorjaar op. Als er dan nog geen plek is begrijp ik dat je ook kan voorzaaien en dan verpoten. Misschien alsnog voorzaaien en afharden, uitplanten als de plantjes al wat meer zijn gegroeid? Dan komen de slakken er ook niet meer aan.

 

Slakken stoppen hun activiteit pas bij erg lage temperaturen. Onder de 2 of 5 graden of zo iets.

 

Oogst in het vroege voorjaar is bij mij vooral van vaste planten (turkse raket - krijgt in de winter glad blad wat best lekker is klein gesnipperd in de sla - vorig jaar heb ik het gebleekt, welsh ui, boomui) en onkruid (winterpostelein, muur, zevenblad, brandnetel). En uiteraard in augustus gezaaide veldsla en andere vorstbestendigere sla - die stopt in de koude tijd met groeien en gaat dan in maart weer door (mits het de winter heeft overleeft). Misschien dat het op een ander stuk grond anders gaat. Ik heb in mijn groentetuin in de winter namelijk nagenoeg volledige schaduw.

 

Raapstelen kan je volgens de verpakking vanaf november onder glas zaaien. Dat zou ook nog een optie zijn om er een tijdelijke bak neer te zetten. Hier ga ik zelf dit jaar mee experimenteren.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...