Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eeuwig moes: enkele vragen over de teelt.


weknow

Aanbevolen berichten

In het voorjaar heb ik eeuwig moes gezaaid en in mei een stuk of 8 planten uitgeplant, her en der in mijn moestuin.

Nu zijn het flinke struiken van een 8o cm groot met hele grote bladeren. Niet mooi, want aanvankelijk heel veel slakkenvraat, sommige waarschijnlijk aangevreten door de koolgalmug en intussen druk bevolkt door rupsen, die ik zo veel mogelijk wegpluk. Voor dit jaar, denk ik dan, geen oogst meer: maar ik heb wel een begin voor het volgende seizoen...toch?

 

Als ik 2 of 3 planten overhoud, ze als ze weer gaan uitlopen in het voorjaar met gaas afdek....doe ik het dan goed? Kan ik dan volgend jaar van het verse blad geregeld gaan oogsten? Is 2 a 3 planten voldoende voor een 2 a 3 persoons gezinnetje? Wanneer gaan de planten bloeien en moet ik zorgen om voor die tijd nieuwe stekken te maken...of kan ik lekker blad blijven oogsten van een plant die ook bloeit? Hoe lang laten jullie een plant staan, voordat je ze gaat vervangen door een jongere plant? Een of enkel jaren of inderdaad "eeuwig"?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij maakt de eeuwige moes ook nu nog nieuw blad aan, regelmatig blad en toppen oogsten (of als ze niet mooi zijn gewoon wat wegplukklen), dan maakt hij nieuwe uitlopers.

Ik heb de planten niet onder gaas of zo staan. Misschien dat ze bij jou dit jaar wat vatbaarder waren doordat ze zo jong waren.

Bloeien doet de eeuwige moes niet vaak. Eventuele bloemen kun je gewoon wegknippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Malouis. ( nogmaals dank voor je stekjes van het voorjaar ) Hoe lang leeft de plant bij jou ? Regelmatig plant verversen door stekken ? Hoe "winterhard" is de plant bij jou ? Hoe lang oogst je door. Hoe kaal kan je de plant plukken zonder hem al te veel geweld aan te doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De planten zijn hier vrij winterhard. Het ligt er een beetje aan waar ze staan, en hoe streng de winter is.

De afgelopen winter had ik toch steeds nog wel weer planten die gewoon weer uitliepen in het voorjaar. Ik had er geen stekken van genomen als back-up o.i.d.

Slakkenvraat valt hier ook wel mee, rupsen zie ik er eigenlijk niet in.

Ik zorg wel (net als bij de meerjarige broccoli 'Nine star') dat er maar 1 dikke tak is. Dus de meeste uitlopers pluk ik. Als oogst, of als stekken. Want anders worden de zijtakken zwaar en scheurt de plant uit elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...