Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rupsen in de kool


marjan middelkoop

Aanbevolen berichten

Die leuke koolwitjes fladderen heel bewust naar kolen toe, en plakken hun eitjes er zeer bewust tegenaan (bij mij op alles wat maar kool is, vooral spruit).

De rupsen worden zeer onbewust (gok ik) van hun omgeving wakker, en gaan pas aan de wandel zodra hun eten op is (jouw kool plant). Enige wat je echt kan doen om het te voorkomen is inderdaad met gaas zorgen dat de koolwitjes hun eitjes niet kunnen afzetten.

Ik heb het niet gedaan, en het blijkt een puik vlinderjaar. Ik heb afgelopen weekend 1 spruit in mijn siertuin geplant, en er sindsdien tientallen rupsen naar toe verhuisd (vanaf de rest van de spruiten). Arbeidsintensief en wellicht een recept voor volgend jaar nog meer koolwitjes, maar ik heb nu eenmaal een zwak voor beestjes.

PS. Mijn buurman spuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iritant he. Ik heb te weinig staan om ze op 1 plant te laten zitten, dus ik ben dagelijks aan het zoeken en helaas doden, hoewel ik vanmiddag 1tje in de tuin van de buren gemikt heb maar ik ben ook al enkele weken bezig met om een paar agen met zelfgemaakte knoflookspray te spuiten en dat lijkt enigszins te helpen. Ipv dat ik 10 tot 20 eitjes p 1 plek onder een blad vind zie ik nu maar hier 1, daar 1 enz. Hooguit 5 eitjes over een hele plant waarbij ik dan denk dat het koolwitje de planten dan ook niet zo lekker vind ruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kolen zaten vol met rupsen. Savooi, spruit, brocolli, rode... allemaal vol.

 

Ben begonnen met het uitpitsen van de rupsen (ik maak ze gewoon dood ja, zo werkt de natuur ook gewoon). Maar ik was dat zo beu dat ik met serieuze tegenzin toch het gespoten. Het was zo'n gezoek iedere dag en dan voor meer dan 20 kolen... Dat wordt je snel beu. Mijn hele gewassen gingen naar de vaantjes. En mijn prei, wortels en lenteui was ook al naar de vaantjes, dus ik was het echt effe beu. Na het sproeien ging alles vrij goed.

 

Heb nu ook weer boerenkool gezet, maar deze keer onder insectengaas. Dat is nog de beste oplossing voor kolen.

 

Kolen zijn echt niet zo makkelijk te telen als je het mij vraagt. Koolvlieg, rupsen, ... Insectengaas is bijna noodzakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eeuwige strijd......vanmiddag was er weer een koolwitje lustig aan het fladderen rond mijn broccoli, romanescor en palmkool, maar het lijkt idd wel of ie geen geschikt plekje kan vinden vanwege de knoflook/ui stand van mijn spray? Blijft maar fladderen bij een blad, gaat heel kort zitten en weer weg, dan daar fladderen, dan weer hier, eindelijk gaat ie een keer zitten, maar dat was op de blauwe regen dan maar daar dacht ze volgens mij

 

Straks na het eten maar weer even eieren zoeken, lijkt wekl Pasen zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gedrag van dat koolwitje is juist het heel normale beeld. Die zet eitjes 1 voor 1 af, en fladdert dan alsof ze niks kan besluiten weer even rond en gaat weer even zitten ( zet een eitje af ) en fladdert weer een tijdje enz.

Die 'eeuwige strijd' ? Die hoort er ook bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gertrude Frank ( gezonde tuin door mengcultuur) stelt dat je onder de koolplanten selderij kan zetten..de selderij brengt het koolwitje in verwarring met haar geur. Ik heb het dit jaar in een deel van de moestuin uitgeprobeerd, en het helpt redelijk...toch had ik wel een lichte aantasting. het idee is dat de kool eerst groeit, dan geoogst wordt en dat je daarna de knolselderij laat uitgroeien.

Dat gaat dus niet helemaal op. Wel met de broccoli,die is geoogst en daar groeit de knolselderij nu goed. Ook wel goed bij de vroege bloemkool. Maar bij de late bloemkool en de palmkool heb ik wel enige aantasting...en de knolselderij kan nog niet erg goed uitgroeien onder de bloemkool.

Op een ander stuk tuin heb ik insectengaas..dat bevalt me wel erg goed...alleen was lastig met slakken, ik ga niet iedere avond het net losmaken om naar slakken te speuren, en dus heb ik wel wat slakkenvraat...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gedrag van dat koolwitje is juist het heel normale beeld. Die zet eitjes 1 voor 1 af, en fladdert dan alsof ze niks kan besluiten weer even rond en gaat weer even zitten ( zet een eitje af ) en fladdert weer een tijdje enz.

Die 'eeuwige strijd' ? Die hoort er ook bij

 

 

Ja, is natuurlijk, ook om vijanden te misleiden, maar wat mij achteraf opvalt is dat ik toch gewoon veel minder eitjes vind dan voordat ik met die spray aan de gang ging. Daarvoor vond ik bijv wel een stuk of 10 per blad, terwijl ik er nu misschien 3 vind op enkele bladeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb insectengaas over de bloemkool, savooie, spits en koolrabi. Geen rupsen van de vlinders, maar dan zijn wel heel veel harten van de kolen weg en zit alleen nog wat blad, dus ik heb de koolgalmug en hoe die daar is gekomen? Mij een raadsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog steeds van mening dat niets beter is voor kool dan een "kooi met insectengaas". Gewoon geïmpregneerd hout gaan kopen en een kooi maken naar eigen wensen. Die dan aan de zijkanten toemaken met insectengaas. Kost je één keer een beetje geld, maar hou je jaren bij. Als je het goed doet is het een prima investering. En je kolen zullen het super doen, jaar na jaar. Geen rupsen, geen koolvlieg, niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...