Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 6 years later...
Geplaatst:

Nog even terug op dit topic van 7 jaar eerder. Ik heb nog een krappe liter vers geperst appelsap over dat Er niet meer bij kon in de ciderfles. En ik heb ergens nog een fles appelazijn van een jaar of 5 oud met een soort van Mère onderin..meer een wolk. Dat was wel zelfgemaakte azijn van een buur.

Zou ik die twee bij elkaar kunnen gooien en zou de verse appelsap dan ook veraccijnzen? En zou ik de prut onderin de verse pot er ook bij doen? 
wat denken jullie?

image.thumb.jpg.70ecb379eaaa120296d10f0794f10f0d.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Volgens mijn boek kan azijn alleen van alcoholhoudende dranken gemaakt worden. Ik zou er ook niet op rekenen dat onderin die fles nog levende azijn bacteriën zitten na vijf jaar.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Op 4-10-2020 om 16:11, appelvrouw zei:

. Ik heb nog een krappe liter vers geperst appelsap over dat Er niet meer bij kon in de ciderfles. En ik heb ergens nog een fles appelazijn van een jaar of 5 oud met een soort van Mère onderin..meer een wolk. Dat was wel zelfgemaakte azijn van een buur.

Zou ik die twee bij elkaar kunnen gooien en zou de verse appelsap dan ook ver-azijnen?

Ha, nog even terug komend op mijn vorige post, @fre3ke na jou reactie heb ik de appelsap zonder het bezinksel samen in een weckpot gegoten en een week of wat laten staan. Er gebeurde niets. Toen een scheut eau de vie erbij gedaan want er moest immers alcohol bij. De pot in een donkere hoek van de benedenkeuken gezet. Af en toe aan/in de pot geroken, het rook naar eau de vie, maar gisteren plots flink naar azijn. De pot in het licht gehaald en jawel, een dikke moer! En appelazijn dus.😀 Een goede tip die alcohol!

Nu mijn vraag aan alle meelezers, ik heb geen verse appelsap meer maar wel veel gesteriliseerde. Zou ik weer azijn krijgen als ik appelsap, azijnmoer en een nw glas eau de vie( mirabellen 50%) in de pot gooi? Doen maar hè?

De moer dreef gisteren nog boven aan de pot maar is door het verplaatsen gezakt...

image.thumb.jpg.633c8b1927b0e76329c1b2353b53a204.jpg

Misschien had ik toch wel het bezinksel erbij gedaan...image.thumb.jpg.d88ec3b13224189942e5cbe98e82cfca.jpg

Heb ik nu eigenlijk appelazijn of appelmirabellenazijn🧐

?

Geplaatst:

Ik had het half goed dus 😊 Ik dacht niet dat er nog een levende azijn cultuur in zou zitten na al die tijd. Is het ook een beetje lekkere

azijn?

Ik zal de volledige twee bladzijden uit het boek hier plaatsen. Misschien kun je dan beter besluiten

IMG_20201118_153345.thumb.jpg.7ede30eafe8ff6340113fbd4d3d517d5.jpg.

IMG_20201118_153353.thumb.jpg.ee737705af479f4d4d09374201469882.jpg

Geplaatst:

De azijn is heerlijk. Ik deed een theelepel in een schaaltje en likte het helemaal leeg.

Ondertussen een nieuwe pot met de kwart moer, wat van de azijn, gesteriliseerde eigen appelsap en een nieuwe scheut eau de vie weg gezet.

Ik ben totaal onwetenschappelijk bezig dat besef ik wel.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...