Chana Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Wie heeft er al eens appelazijn gemaakt? Nog even en de appels kunnen geoogst. Van de schillen en klokhuizen kan je appelazijn maken. Ik wil dat dit jaar graag proberen. Jorieke ik las dat jij dit eerder wilde maken. Is dit gelukt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Ik heb het wel gemaakt ja. Weet alleen niet zo goed wat ik er nu mee moet De kippen krijgen normaal ook wel een scheut in hun drinkwater, maar er is nog niemand ziek geweest/geworden. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 appelazijn is toch ook gewoon bruikbaar in de keuken? Bijvoorbeeld in salade(dressings) waar fruit in zit, of over (gegrilde) geitenkaas! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Toevallig loop ik met dezelfde vraag rond..koop bio azijn in kleine flesjes, kan het ook zelf maken dacht ik...heeft iemand een recept die hij/zij kan plaatsen? Edit: O recepten zat op het www.eb, ik ga een appeltaart bakken morgen..en dan met de schillen de azijn maken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandrina Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Je kunt augurken en komkommerschijfjes heerlijk inmaken in appelazijn. Heb je weer een bestemming voor je azijn. Recepten horen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Tuurlijk Sandrina, recepten zijn altijd welkom! Zet je ze dan in de receptenhoek ? Ik heb de azijn eergisteren gemaakt..staat op mijn aanrecht in een donkere hoek. Klokhuizen had ik niet veel..het waren valappels, en de meeste klokhuizen waren ingevreten. Ik hoop dat het met de schillen lukt. De azijn is ook bedoeld om aan de kippen en eenden te geven..schijnt heel goed te zijn af en toe..verder lekker door de sla Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandrina Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Ik zal de receptenhoek even zoeken. Ik dacht dat azijn juist in het licht moest staan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 o, ik las juist in het donker wie weet het goede antwoord? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Appel azijn kun je gewoon inzetten net als azijn gemaakt van druiven, dus in de dressing, inmaak, mayo etc.....Of er heilzame werkingen te verwachten zijn...tja dat ligt er aan hoe diep je er in gelooft...gewoon voor het lekker als voedingsmiddel niks mis mee Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 o, ik las juist in het donker wie weet het goede antwoord? Gewoon gebruiksazijn komt niet zo nauw, bij mij staan de azijnen gewoon in de Speise, niet in direct licht maar ook niet donker. Heb je een mère de vinaigre dan moet hij donker staan.......meestal is je pot al donker waar die in woont maar toch....) Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esthe76r Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jorieke waarom doe je azijn bij de kippen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 helas geen mère de vinaigre..maar dat ga ik misschien krijgen van iemand die ieder jaar 80 liter maakt..de hele buurt is gek van zijn azijn Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Is appelazijn hetzelfde als ciderazijn? Ik wilde cider maken en dat was al bijna klaar maar wil er nu toch bij nader inzien azijn van maken. Volstaat het nu om het vat met cider nog een paar weken te laten staan afgesloten met een kaasdoek zodat er veel zuurstof bij komt voor de verzuring? Of werkt dit niet... Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Hoelang is die zelf gemaakte azijn houdbaar? heb nog genoeg appels waar ik niks meer mee kan omdat ze half zijn aangevreten omdat ze op de grond liggen dus wil het proberen te maken. maakt de appel soort nog uit? volgens mij zijn het goudrenetten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Als je het laat openstaan zal het geinfecteerd raken met de azijnbacterie en zal je heel gemakkelijk en snel ciderazijn hebben.Dit is volgens mij hetzelfde als appelazijn: het gaat telkens om de suikers uit appels die vergist worden tot alcohol en dan omgezet worden in zuren.Natuurlijk is er altijd variatie afhankelijk van de hoeveelheid suiker, type appel enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Pietl, je bedoelt met " open" toch wel afgesloten met een doekje? kan de bacterie wel door dat doekje? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Ja inderdaad, best een doek erover want anders zit het vol fruitvliegen:). Geen zorgen over maken, dit komt altijd goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 OK tof, dan staat het nu goed... nu geduld hebben maar. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Hoelang is die zelf gemaakte azijn houdbaar? heb nog genoeg appels waar ik niks meer mee kan omdat ze half zijn aangevreten omdat ze op de grond liggen dus wil het proberen te maken. maakt de appel soort nog uit? volgens mij zijn het goudrenetten niemand een idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Volgens mij maakt de appelsoort niet uit, en ik weet niet hoe lang het houdbaar is. Dat van mij staat in beugelpotten, en donker. Dan blijft het volgens mij heel lang goed. Maar hoe lang...? Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 ok, zal het wel is uitproberen anders liggen die appels ook maar te rotten. ik kan het donker en op vaste temperatuur in de kelder opbergen. hoe weet je als het niet meer goed is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 vanmiddag een 15 kilo appels van de tuin afgehaald nu zit ik dat allemaal gaan inmaken en heb ik al een bak met schillen en klokhuizen voor de azijn. maar nu wil ik eerst kijken of dit gaat lukken. kan ik eventueel de rest van de schillen die ik het weekend heb van de appels invriezen en daarna nog gebruiken om azijn van te maken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Volgens mij wel even ondooien en op kamertemperatuur Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Ik vraag me af of je de bacterie die nodig is niet doodmaakt in de vriezer? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 hmm, ja dat is het probleem. kan eventueel nog een pot maken het weekend maar dan heb ik geen potten meer en die schillen gewoon bewaren is geen optie dan gaan ze naar de dieren. anders gok ik het gewoon met een deel van de schillen en zie wel wat er gebeurt als ik daarna probeer azijn te maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts