Bertus Geplaatst: 28 september 2013 Geplaatst: 28 september 2013 Mag het loof van tomatenplanten met phytophthora in de compostbak of verhoogt dat de kans op deze ziekte volgend jaar (of over 2 jaar) bij verspreiden van de compost? Quote
Jorg Geplaatst: 28 september 2013 Geplaatst: 28 september 2013 Beter van niet, vaak lukt het niet om met een composthoop de benodigde temperatuur te bereiken om de schimmel te doden. Zie bijvoorbeeld ook: aardappelplanten-wat-ermee-te-doen-na-oogst-t9932.html Bij mij gaat het in de groene kliko of naar de milieustraat. Quote
Itoero Geplaatst: 29 september 2013 Geplaatst: 29 september 2013 Ik heb al een paar keer gelezen dat je het loof er wel mag opgooien, maar geen rijpe tomaten.De zaden in een rijpe tomaat, kunnen ontkiemen, waarop de schimmel kan overleven.http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3161Uit veiligheid geef ik geen zelfgemaakte compost aan m'n tomaten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Bertus Geplaatst: 30 september 2013 Auteur Geplaatst: 30 september 2013 Bedankt voor de informatie.Ik wil geen risico lopen..dus het wordt de groene kliko. De compostbak krijg ik de komende tijd toch wel vol,Bert Quote
Erny Geplaatst: 30 september 2013 Geplaatst: 30 september 2013 @ Itoero: lees het topic van de link van Jorg maar eens zorgvuldig door inclusief die links... Dan gooi je voortaan echt geen loof meer bij de compost én weet je dat Phytho helemaal geen schimmel is! Quote
Itoero Geplaatst: 7 oktober 2013 Geplaatst: 7 oktober 2013 Een interessante en duidelijke reactie op een amerikaans forum:It's not generally a good idea to compost infected tomato or potato debris though Phytophthora infestans (Late Blight) actually needs a living host to survive and the asexually produced zoospores are fragile, easily killed by freezing temperatures or high temperatures.If there are both A1 and A2 mating types present, there is a chance of them reproducing sexually, the oospores from that mating have a very thick protective wall that allows them to survive in soil for years. That has happened in some parts of Europe. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.